Европейският автомобилен сектор е изправен пред няколко кризи

Европейският автомобилен сектор е изправен пред няколко кризи

Големите автомобилни производители ще представят най-новите си модели на автомобилното изложение в Мюнхен в понеделник. Това се случва, докато европейският автомобилен сектор е изправен пред кризи, вариращи от повишаване на митата от САЩ до скъпа електрификация и разширяване на китайските автомобилни производители на родната им територия, предава Ройтерс. 

Освен продуктова атака за противодействие на китайските модели, налагани на европейските потребители, включително от BYD, Changan и GAC, местните фирми ще се съсредоточат върху лобирането, за да убедят Европейския съюз да преразгледа забраната си за автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.

Вниманието ще бъде насочено и към митата на президента на САЩ Доналд Тръмп върху автомобили, произведени в Европа.

Дори ако търговското споразумение между САЩ и ЕС, договорено през юли, бъде приключено, европейските автомобилни производители ще се изправят пред 15% мито, което може да ги принуди да не продават по-малко печеливши модели в САЩ.

Европейските автомобилни производители на изложението IAA Mobility в Мюнхен, което се провежда от 9 до 12 септември, също се сблъскват със спад в продажбите в Китай, най-големият единен пазар за Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz.

Междувременно, ръководители на автомобилни компании и лобистки групи настояват усилено забраната на ЕС за автомобили, работещи с изкопаеми горива, която предстои да бъде преразгледана до края на 2025 г., да бъде отменена или променена.

Главният изпълнителен директор на BMW Оливър Ципсе нарече забраната „голяма грешка“ в петък, като вместо това поиска регулации за емисиите, които обхващат цялата верига за доставки на превозното средство.

Даниел Вишевич, управляващ партньор в компанията за рисков капитал World Fund, фокусирана върху климатичните технологии, заяви, че подобно лобиране от страна на европейските автомобилни производители е „глупаво“ и че „те трябва да вложат енергията си в създаването на най-добрите и най-евтини автомобили, за да изпреварят китайските“.

Китай остава най-голямото предизвикателство за европейската автомобилна индустрия. Според консултантската компания AlixPartners, едва през 2020 г. световните автомобилни производители са имали 62% пазарен дял в Китай, който се е свил до 46% през 2023 г. и може да падне до 28% до 2030 г.

Porsche усети това остро, след като продажбите му в Китай спаднаха с 28% през първото полугодие, и ще понесе позора от отпадането от бенчмарк индекса на сините чипове в Германия на 22 септември - почти три години след знаковото първично публично предлагане на акции.

Това допълнително ще увеличи натиска върху Оливър Блум, главен изпълнителен директор на компанията майка на Porsche, Volkswagen, да се откаже от непопулярната си двойна роля като главен изпълнителен директор на Porsche.

Китайските автомобилни производители също представляват проблем за компании като Volkswagen в Европа.

Според JATO Dynamics, китайските марки почти удвоиха европейския си пазарен дял до 4,8% до юли тази година в сравнение със същия период на 2024 г.

А консултантите McKinsey изчисляват, че в рамките на едно десетилетие китайските автомобилни производители биха могли да контролират дял, равен на този, който японските и корейските автомобилни производители ползват сега, съответно 14% и 9%.

Фил Дън, управляващ директор на консултантската компания Stax, заяви, че европейските автомобилни производители са предприели твърде късно действия, за да се справят с тази заплаха след години на самодоволство, и сега „китайците са тук, за да останат“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ