Анализатори: Отмяна на стимулите за електромобили в САЩ ще бъде от полза за Китай

Анализатори: Отмяна на стимулите за електромобили  в САЩ ще бъде от полза за Китай

Всяко значително намаляване или отмяна на подкрепата на Закона за намаляване на инфлацията (IRA) за електрически превозни средства ще бъде от полза за Китай. Това прогнозира  Джон Макнийл, член на борда на директорите на американския автомобилен производител General Motors.

„Мисля, че рискуваме да загубим дела в автомобилното производство в полза на Китай. Ние наистина го правим, в световен мащаб“ каза Макнийл, който е бивш президент на Tesla и съосновател и главен изпълнителен директор на DVx Ventures пред CNBC.

IRA от 2022 г. включва стимули за потребителите да купуват електромобили, както и значителна подкрепа за производителите на автомобили и доставчиците да произвеждат изцяло електрически превозни средства и техните компоненти в Северна Америка, а не в чужбина.

Макнийл в имейл до CNBC каза, че IRA предоставя съблазни както на производителите, така и на потребителите, „за да изравнят игралното поле“ срещу китайските автомобилни компании.

Експанзията на китайските производители на автомобили е нарастващо безпокойство за компании от Детройт до Германия. Глобалните производители на автомобили се притесняват, че BYD  и други китайски съперници биха могли да наводнят пазарите им, подбивайки местното производство и цените на превозните средства.

ИРА също е потенциален проблем на предстоящите през ноември президентски избори. Наскоро имаше съобщения в медиите, че ако бившият президент Доналд Тръмп бъде избран за втори мандат, той ще изкорми много от инициативите на администрацията на Байдън за чиста енергия и климата, като например IRA за 430 милиарда долара.

Доналд Тръмп намекна за подобни действия. Той каза на митинг на 1 май в Уисконсин, че след като встъпи в длъжност, ще „наложи незабавен мораториум върху всички нови безвъзмездни средства и подаръци съгласно гигантските социалистически законопроекти на Джо Байдън като така наречения Закон за намаляване на инфлацията“.

„Ще спестим всички тези пари. Това изобщо не ви помага. Не прави нищо за вас. Просто, това е просто като политическа игра“, каза Тръмп.

За да получи действително пълно отменяне на ИРА, Тръмп ще се нуждае от републиканско мнозинство в двете камари на Конгреса, което е малко вероятно, но възможно. Нещо повече, тези хипотетични републикански мнозинства ще трябва да поставят отмяната на ИРА начело в списъка си със законодателни приоритети, което също не е гарантирано.

Въпреки това, през втори мандат Тръмп може допълнително да забави прилагането на политиките на ИРА, които вече се разпространяват по-бавно, отколкото някои биха искали поради сложността на закона.

Макнийл каза, че е наблюдавал отблизо политическата среда по отношение на ИРА. Той каза, че всички промени трябва да бъдат двупартийна дискусия, а не някакво републиканско връщане назад или намаляване.

Макнийл отбеляза, че китайското правителство подкрепя местните производители на автомобили под формата на милиарди долари помощ и субсидии, 0% финансиране и по-ниски разходи за труд, наред с други стимули.

„Става много трудно да се конкурираме на това ниво на цените или това ниво на разходите от САЩ, поради което е наистина важно, много хора вярват, да защитим производителите в САЩ от това“, каза той.

За да помогне на американските автомобилни производители да се конкурират с китайските компании, президентът Джо Байдън миналата седмица обяви планове за учетворяване на митата върху произведените в Китай електрически превозни средства, като ги повиши до 100% от 25%.

Няколко автомобилни и търговски експерти обаче казаха пред CNBC, че повишените мита са краткосрочен протекционизъм, който може да забави, но няма да спре китайските производители на автомобили да идват в САЩ с електромобили.

Тарифите за EV и други увеличения на материалите за батерии бяха част от по-голям пакет от нови тарифни ставки върху китайски внос на стойност 18 милиарда долара.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ