Скандали разтърсват най-големия автомобилен производител в света, но анализаторите са спокойни
Най-големият японски производител на автомобили Toyota напоследък е в центъра на вниманието, но поводът не е приятен. Стоките и услугите от страната на изгряващото слънце са известни с високите си стандарти и качество, както и с надеждността си. Въпреки това японските производители на автомобили наскоро бяха подложени на обстрел заради фалшифициране на заявления за сертифициране на тестове.
През 2023 г. две от трите най-големи световни автомобилни марки са от Япония, според Statista. Toyota взе короната с 10,7% пазарен дял, докато германският Volkswagen се нареди на второ място с 6% пазарен дял. Японската Honda Motor е третата по големина марка с дял от 4,6%.
Но за Toyota, най-големият автомобилен производител по пазарен дял в света, последният скандал с безопасността не е първият случай, в който е разследвана за фалшиви данни от тестове, съобщава CNBC.
Какво се случи?
"Кайдзен" е японска философия, която в превод означава "непрекъснато подобряване" и която е възприета от Toyota и е обявена за една от основните ценности на компанията.
Репутацията ѝ обаче пострада, след като широкообхватно разследване на японските автомобилни фирми, проведено от Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма на страната, разкри, че пет големи японски автомобилни производители - включително Toyota - са използвали неверни данни, за да кандидатстват за сертифициране на своите автомобили.
Нередности в заявленията за сертифициране бяха открити при разпоредените от властите и извършени вътрешни проверки от Toyota, Mazda, Honda, Suzuki Motor и Yamaha Motor, съобщи Министерството на транспорта на 3 юни.
И петте компании са предоставили неверни данни от тестовете, а в случая на Toyota и Mazda - са фалшифицирали автомобилите, използвани при краш тестовете.
Акциите на петте японски автомобилни производители се сринаха през седмицата след разкритията, като само през миналата седмица Toyota загуби 2,45 трилиона йени (15,62 милиарда долара) от пазарната си стойност.
Как реагира Toyota?
В отговор на скандалите председателят на Toyota Акио Тойода се извини на заинтересованите страни и клиентите, а компанията спря доставките и продажбите на три модела, които в момента се произвеждат в Япония, а именно Corolla Fielder, Corolla Axio и Yaris Cross.
Тойода заяви, че седем от моделите на компанията са били "тествани с методи, които се различават от стандартите, определени от националните органи".
Други скандали
Макар че последните разкрития бяха оповестени едва преди две седмици, разследването на транспортното министерство първоначално беше предизвикано от друг скандал за безопасността в дъщерното дружество на Toyota - Daihatsu.
През декември миналата година Daihatsu спря доставките на всички свои автомобили, след като разследване установи проблеми с безопасността, включително случаи, при които контролните блокове на въздушните възглавници, използвани при тестовете на някои модели, са били различни от тези, с които са оборудвани предлаганите за продажба автомобили.
През април миналата година Daihatsu заяви, че е фалшифицирала тестовете за безопасност при страничен сблъсък, проведени за 88 000 малки автомобила, повечето от които се продават като Toyota. Разследването, проведено от независима трета страна, разкри също, че нередностите при сертифицирането са били извършени още през 1989 г.
Daihatsu се извини за това, че е "предала доверието на нашите клиенти и други заинтересовани страни и е причинила големи неудобства и безпокойство".
Доставките на някои от автомобилите на Daihatsu бяха възобновени през април тази година след преразглеждане на тестовете.
През 2022 г. Hino - дъщерното дружество на Toyota за производство на камиони - фалшифицира данните за емисиите на някои двигатели още през 2003 г., което засегна над 640 000 автомобила.
Какво се очаква?
На фона на новите скандали дали инвеститорите ще избягат от акциите и ще предпочетат да вложат парите си в други японски производители на автомобили, които не са засегнати от скандали?
Към 13 юни акциите на Toyota бяха на най-ниското си ниво от 6 февруари. Откакто скандалът избухна на 3 юни, акциите на Toyota поевтиняха с 8%.
Въпреки това в бележка на Citi от 3 юни се казва, че въздействието върху цените на акциите в сектора ще бъде "минимално". Те добавят, че "никъде няма проблеми по отношение на резултатите и нередностите не изглеждат така, сякаш ще доведат до изтегляне на акции от пазара".
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.