Финландската централна банка готви план за финансово ограмотяване на гражданите
Най-щастливите хора на планетата са на път да получат подкрепа в управлението на своите финанси. Във Финландия, която заема първото място в доклада на ООН за световното щастие, централната банка подготвя стратегия за финансово ограмотяване на гражданите, пише Блумбърг.
Идеята, идваща от страната, която и в момента се представя по-добре от повече богати държави в света в образователната света, е да се установи дали подобреното образование в сферата на финансите би накарало финландците да теглят по-малко заеми.
Причината за предприемането на тази мярка се крие във факта, че през последните две десетилетия дългът на финландските домакинства с е удвоил на фона на ниските лихви и ръста на безкешовите плащания,
Финландците са известни с технологичната си находчивост, илюстрирана от годините на доминация на Nokia на пазара за мобилни телефони. Темпото, с което възприемат дигиталните плащания, обаче изглежда вреди на дисциплината им при харченето.
В резултат на това цели 7% от финландското населението от 5,5 млн. души не успяват да плащат сметките си. Това представлява ръст от една трета в рамките на едно десетилетие. През последните години властите в страната предупреждават именно за твърде бързия растеж на потребителските кредити във Финландия.
„Много хора изпитват трудности при изчисляването на своите разходи, на това колко пари ще им останат до края на месеца и колко ще могат да си позволят да вземат назаем“, коментира Джyxa Πaнтцap, изпълнител директор на организацията Guarantee Foundation, която помага на силно задлъжнелите да се научат да управляват финансите си.
По неговите думи новата действителност, в която кешът на практика изчезва от нашето полезрение, е такава, че хората вече имат „мъгливи представи за парите си“.
Преди около 20 години 70% от плащанията в магазините във Финландия са били извършвани в кеш, докато транзакциите с карти са отговаряли за останалите 30%. Днес резултатите са обърнати – картите, мобилните плащания и други дигитални услуги отговарят за над 80% от транзакциите, соча данни на финлaндcĸaтa цeнтpaлнa бaнĸa за 2018 гoдинa.
„Потребителите до голяма степен са се пренесли в дигиталния свят, що се отнася до плащанията“, коментира управителят на банката Оли Рен.
„Хората вече нямат физически бюджетни ограничения, както в миналото, и това прави по трудно управлението на техните финанси“, добавя той.
Именно тук идва и ролята на централната банка. Първата и стъпка в нейния план за финансово ограмотяване на гражданите преминава през събирането на база данни с добри практики от организации, които имат опит в работата със задлъжнели граждани. След това от банката ще зададат „национални цели за финансова грамотност“ и ще работят с трети страни за тяхното изпълнение.
Финландия вече е разработила други методи за ограничаване на задлъжнялостта на домакинствата. Финансовият регулатор в страната сложи таван на жилищните кредити до 85% от стойността на имота, като същевременно с това финансовото министерство подготвя допълнителни рестрикции.
До 2023 г. правителството иска да има регистър със заемите на всички свои граждани, който да помогне на кредиторите при решенията им за отпускане на нови заеми.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.