5 транспортни главоболия за Европа през 2022 година

5 транспортни главоболия за Европа през 2022 година

5 транспортни главоболия за Европа през 2022 година

Транспортът през 2021 г. бе доминиран от две „К“-та – ковид и климат, а това ще е така и през новата година според изданието „Политико“. Оттам посочват пет големи транспортни предизвикателства за Европа през 2022-ра.

Поддържането на отворени граници

Европейската комисия прекара по-голямата част от 2021 г. в опити да задържи отворени вътрешните граници на ЕС и без ограничения при вълните на коронавируса.

Дигиталният COVID сертификат позволи блокът да рестартира пътуването за хора, които биха могли да докажат, че са изложени на нисък риск от заразяване с вируса след преболедуване или ваксина. Но благодарение на „Омикрон“ сертификатът вече има срок на валидност – от февруари той ще спре да е валиден при липса на бустер девет месеца след извършена ваксинация от една или две дози.

Държавите ще трябва да решат и как да актуализират правилата за пътуване, тъй като епидемиологичната ситуация в блока се промени, както и как да се справят с пътуванията извън ЕС.

В дългосрочен план има работа по стратегията на Комисията за рестартиране на Шенгенското пространство за свободно пътуване и убеждаването на държавите да не се връщат към затваряне на границите, когато удари следващата криза.

Вредните емисии от превозни средства

Преговарящите от ЕС ще прекарат 2022 г. в дискусии за поетапно спиране на двигателите с вътрешно горене, след като Комисията предложи 2035 г. като крайна дата за продажба на нови автомобили и микробуси, задвижвани с бензин или дизел в законодателния пакет “Fit for 55” от юли.

Ако всичко върви по план, позициите и на Съвета на ЕС, и на Европарламента може да бъдат затвърдени до лятната ваканция.

Комисията ще разкрие предложението си за Евро 7 през април, като изложи подробни цели за емисиите на замърсители, обхващащи всичко – от ауспуха до праховите частици от спирачките. Това ще засегне всички класове превозни средства.

Общността планира и реформа на целите си за намаляване на въглеродния диоксид за камиони и автобуси, за да завърши набора от правила за чисти превозни средства.

“Fit for 55” включва много спорни усилия за създаване на нова схема за търговия с емисии на автомобилен транспорт и сгради, която вероятно ще предизвика ожесточена битка между страните членки.

Чиста автомобилна инфраструктура

Единственият начин автомобилната индустрия да бъде задържана настрана с предложения да се откаже от печелившите бензинови и дизелови превозни средства е бързо да се пристъпи към укрепване на Регламента за инфраструктура за алтернативни горива (AFIR). Идеята е да се убедят държавите да разгърнат достатъчна инфраструктура за зареждане и станции за зареждане с водород за милиони нови чисти коли, ванове, камиони и бусове.

Докладчикът на Европарламента за AFIR, германският социалдемократ Исмал Ертюг, има срок до февруари да предостави свой проектодоклад.

Още борба с пакета за мобилност

Реформите на пакета за мобилност за шофьорите на камиони бе договорен през юли 2020 г. и новите правила за шофиране и време за почивка започнаха да се прилагат скоро след това. Но други мерки, включително такава, която диктува редовно връщане на камионите в тяхната държава, влиза в сила от февруари.

Няколко държави се обърнаха към Съда на ЕС, за да оспорят мерките, но очакват решение по-късно през годината. Междувременно поискаха Комисията да отмени изискването, като твърдят, че то подкопава амбициите от Зелената сделка, изисквайки често празните камиони да използват гориво, за да се връщат до базите си.

Управление на въздушния трафик

Авиационната индустрия залага на план на ЕС, наречен Единно европейско небе, за да направи управлението на въздушния трафик по-ефикасно и да помогне за постигане на климатичните цели.

Повечето директни маршрути означават по-малко емисии, както и по-малко чакане за пътниците. Проблемът? Този план съществува от две десетилетия и все още няма знак за политически пробив.

Ротационното словенско председателство на Съвета на ЕС бе критикувано от евродепутатите за негъвкавост. Председателството организира осем преговори по темата, но не стигна доникъде. Сега зависи от френското председателство, стартирало вчера, да ръководи преговорите и да намери консенсус между парламент, който подкрепя либерализирания подход на Европейската комисия за контрол на въздушния трафик, и държавите, които предпочитат нещата такива, каквито са.

Politico

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ