Новото най-голямо летище на света

Интериорът е подчинен на свръхмодерен дизайн, в който са преплетени елементи от културното и историческо наследство на Истанбул. Двата терминала ще бъдат оборудвани с над 600 ескалатора, асансьори и бързи ленти за придвижване.
 

Най-голямото летище в света скоро ще има ново географско положение. То ще надмине по мащабите си настоящи гиганти като САЩ и Китай и ще бъде в Истанбул.

Турция реализира може би най-мащабния си проект до момента в глобален план с амбицията да изгради мега хъб за граждански и карго полети. С обща площ от 7, 594 хектара, почти половината от които ще са терминали, когато бъде напълно завършено, новото летище на Истанбул ще предлага полети до 350 дестинации, с капацитет за обслужване на над 200 милиона пътници годишно. За сравнение, най-големите трансферни летища в момента са в Пекин с площ от 2,330 хектара, Атланта – 1,902 хектара и Хитроу – 1,227 хектара.

Това ще бъде не просто летище, а комплексен център за обслужване на всичко, свързано с авиацията, казва Емре Меневше, регионален директор за Източна Европа и Балканите на Turkish Airlines.

Проектът, в който към момента са ангажирани над 35 000 специалисти и работници, стартира с търг през 2013 година, а финализирането му е планирано за 2028 година. Мега летището ще е разположено  на 35 километра северно от Истанбул, на брега на Черно море. Тази локация ще съкрати полетите от София до Истанбул от 50 на 40 минути.

Още в края на октомври тази година ще влезе в експлоатация първата от общо четирите строителни фази, която е и най-голямата. Само тя струва 6,9 млрд. долара, а целият проект е за 12 млрд. долара.

Изграждането на първата фаза, която включва Терминал 1, контролната кула и първите две от общо 6 писти, се осигурява от консорциум от 5 компании с по 20% участие. Всяка от тях е профилирана в различен строителен сегмент.

С откриването на първа фаза, новото летище на Истанбул ще бъде  с капацитет 90 милиона пътници годишно. То ще включва и най-големият карго център в света, казва Емре Меневше.

Авиационният хъб ще разполага с 500 паркоместа за самолети и над 500 точки за чекиране.

В напълно завършен вид летището ще се състои от 2 терминала с жп линия между тях, 6 писти, най-дългата от които 4100 метра, а всички останали – над 3 километра. За бързо придвижване до и от центъра на Истанбул ще бъдат построени скоростни пътища и трамвай, както и метро, по които ще се стига само за 25 минути. Към прилежащата инфраструктура ще бъде изградено дори и градче с хотели, търговски центрове, офис площи, болници и т.н.

Турция в момента е в Топ 10 на държавите с най-голям пътникопоток в света като се изкачва до тази позиция с постоянни ръстове от 16-о място през 2013 година. Тенденцията на растеж е трайна и това е една от основните причини за планирането и стартирането на новото мега летище. Страната разполага с общо 55 летища, но най-големият транзитен поток минава през Истанбул като двете сегашни летища в града „Ататюрк” и „Сабиха Гьокчен” отдавна са надхвърлили капацитета си. Тенденцията за постоянни ръстове на пътникопотока е глобална и се очаква към 2023 година той да наброява 4,2 млрд. души годишно в цял свят.  Турция си поставя за цел да обслужва поне 240 милиона от тях годишно, уточнява Емре Меневше. Другата причина, задвижила проекта е наблюдаваното изместване на световния център на пътникопотока от САЩ към Изтока, а Истанбул се намира точно на тази траектория, добавя той. Доскорошният лидер във въздухоплаването САЩ вече са остъпили позиция назад, изместени от Китай, сочат последните статистики.  

Ирина Велева, София-Истанбул-София

 

 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ