Проучване в 6 държави: 57% от компаниите-производители все още нямат собствен онлайн магазин

Проучване в 6 държави: 57% от компаниите-производители все още нямат собствен онлайн магазин

Над половината производители все още не притежават собствен онлайн магазин въпреки форсираното разрастване на този сектор, предизвикано от COVID-кризата. Това установи мащабно онлайн проучване на Медияпост Хит Мейл България. То обхваща компании-производители, базирани в 6 държави в Централна и Източна Европа – България, Гърция, Румъния и Словакия, Унгария и Чехия. Сред участниците има както големи и разпознаваеми брандове, така и малки компании, а най-голяма е групата на местните независими производители на стоки.

Сред отговорилите компании най-голям е процентът на производителите на хранителни стоки и напитки – приблизително 35%. Следват ги най-разнообразни категории – от санитарни принадлежности, през селскостопански продукти до стоманени изделия.

На въпрос кои платформи използват, за да продават стоката си, най-честите отговори посочват сайтове за електронна търговия или магазин във Facebook. Сравнително висок е процентът на производителите, които използват маркетплейс платформи като eMag, Amazon, Etsy и др. – 23%. Като най-големи преимущество точно на този вид канал производителите определят висококачествения трафик на маркетплейса (36%), ясните критерии за работа в платформата (23%), както и ясната комисионна при всяка продажба, което елиминира или поне намалява необходимостта от допълнителен маркетингов разход (20%).

Сред основните недостатъци при онлайн продажбите чрез маркетплейса, начело излизат високите комисионни такси от платформата (27,59%), последвани от големия брой конкуренти, събрани на едно място (24%).  Ето още интересни изводи от изследването:

  • 56% от анкетираните производители продават онлайн в България
  •  18% от производителите продават в повече от една държава и едва 7% – в три или повече пазара едновременно.
  • Най-предпочитаният пазар за разрастване на онлайн бизнеса от анкетираните компании е Румъния – дестинация, посочена от 28% от производителите.
  • най-голямото предизвикателство за развиване на онлайн бизнес на чужда пазар е доставката до крайния потребител в чуждата държава (40%). Трудностите около превода и локализирането на електронния магазин на съответния език, както и обслужването на поръчките, са другите две основни притеснения на участниците.  
  • Липсата на време, експертиза и опит са основни причини, които спират производителите да развиват онлайн бизнес

 

Анкетираните компании разкриват още и какви са приблизителните им обороти за изминалата година. Най-висок е процентът на участниците с оборот под 100 000 евро (34%), но доста впечатляващ е броят на компаниите с годишен оборот между 1 и 10 милиона евро – цели 21%.

Компанията, извършила проучването излиза с подробен доклад, допълнен с практически съвети и насоки за стартиране на електронна търговия. Можете да го разгледате подробно ТУК

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Студени досиета: Синът на основателя на Mango е заподозрян за убийството му преди година
Премиерът: Не е време за избори
Ключовите двигатели на икономическия растеж в България и Югоизточна Европа
Кристиано Роналдо е най-високо платеният футболист в света
АПИ опитва да приключи всички ремонти по магистралите до края на месеца
Лидерите на ЕС искат бързи действия за отключване на замразени руски активи за финансиране на Украйна
Краят на октомври наближава, а Бюджет 2026 все още го няма. Лакомство или пакост?
Защо автоматизацията с чатботове е ключът към успеха на вашия бизнес: Преглед на възможностите и ролята на AI-Masters агенцията