Пътническите превози са замразени, но трупат разходи

Пътническите превози са замразени, но трупат разходи

Загуби за милиони левове търпят пътническите превози у нас след въвеждането на извънредното положение през март. Причината – спрени редовни линии и липса на приходи, а в същото време нарастващи разходи както за заплати на шофьорите, така и за застраховки, гараж и сервизни бази. Такава е ситуацията в сектора през погледа на председателя на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова в интервю за Мениджър Нюз. Тя прогнозира, че поне година ще е нужна на бранша да се съвземе от двумесечните рестрикции.

- Г-жо Милтенова, с въвеждането на извънредното положение бяха спрени пътническите превози почти в цялата страна. Пред колапс ли е секторът?

- Заради извънредното положение ситуацията в обществения превоз на пътници е силно усложнена. Международните превози, случайните и специализираните превози на ученици са напълно преустановени. По отношение на превоза по редовни автобусни линии нещата са още по-тежки. Освен разходите за застраховки, гаражни и сервизни бази, счетоводно обслужване и други текущи разходи, ежедневно се генерират разходи за горива, заплати и поддръжка на превозните средства. Като цяло разходите са в пъти повече от приходи, което води до липсата на ликвидност в сектора.

- Какви са калкулираните към момента загуби от 13 март насам?

- Загубите в нашия бранш се изразяват в милиони левове.

- Колко време ще е нужно на бранша, за да се изправи на крака?

- Времето за възстановяване на бранша зависи от мерките за излизане от кризата, които правителството ще предприеме. При адекватно предоставяне на държавна помощ, в рамките на една година браншът вероятно ще се съвземе.

- Има ли критично засегнати населени места от преустановените междуселищни маршрути?

- Засегнати са всички населени места, обслужвани по републиканската транспортна схема, както и населените места от областните и общински транспортни схеми, тъй като голяма част от автобусните линии не попадат в обхвата на субсидираните превози.

- Какви са загубите за международните автобусни линии? Очаква ли се възстановяване на дейността в тази сфера?

- Конкретно статистика за загубите в тези превози не е правена. Възстановяване на международните превози може да се очаква едва след отмяната на извънредното положение и отварянето на границите на останалите държави.

- Очакват ли се съкращения на шофьори на автобуси? Има ли опасност от фалити на по-малките фирми?

- По отношение на фалитите на предприятия, по-силно застрашени са големите фирми, които имат огромни месечни разходи и за които мерките за предоставяне на безвъзмездна помощ не се отнасят към настоящия момент. Малките фирми по-лесно биха оцелели с предвидената помощ до 10 000 лв., но винаги има риск от фалити. Очакват се съкращения на шофьори, особено в сферата на случайните и специализираните превози на ученици, които са преустановени.

- Вече се заговори за поетапна отмяна на ограничения и съживяване на „замразени“ сектори. Готови ли сте за това?

- При поетапна отмяна на ограниченията, автобусният бранш е в пълна готовност да продължи да предоставя услугата на населението.

С Магдалена Милтенова разговаря Анелия Тодорова, Мениджър Нюз

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Премиерът: Не е време за избори
Кристиано Роналдо е най-високо платеният футболист в света
Лидерите на ЕС искат бързи действия за отключване на замразени руски активи за финансиране на Украйна
АПИ опитва да приключи всички ремонти по магистралите до края на месеца
Краят на октомври наближава, а Бюджет 2026 все още го няма. Лакомство или пакост?
Ключовите двигатели на икономическия растеж в България и Югоизточна Европа
Понижения на борсите в Европа на фона на загубите в банковия сектор*
Защо автоматизацията с чатботове е ключът към успеха на вашия бизнес: Преглед на възможностите и ролята на AI-Masters агенцията