Топ 20 на компаниите за дрехи и текстил
Смятаме сектора текстил и облекло за „традиционен“, имаме постижения, а в последните десетина години в бранша навлязоха много чуждестранни компании. И привнесоха нов стил, нови бизнес стандарти и – както се вижда – нов растеж. Социално обагрените истории за шивашки цехове не са изчезнали, но определено намаляват. Дори това само по себе си е признак за развитие.
Класацията
Подредбата на бързорастящите компании в сектора на облеклото и текстила е направена от специалистите на Кофас. Подбрани са най-големите по оборот за 2017 г. спрямо 2016 г. компании в бранша, които имат ръст над средния – по отчети в Търговски регистър. В класацията присъстват както производители, така и търговци, български и чуждестранни компании.
Секторът отбелязва ръст от 6,9% през 2017 г. спрямо година по-рано, като общия оборот на компаниите достига 6,15 млрд. лв. Отличниците в него са генерирали общ оборот почти 787 млн. лв. за съответната година, което представлява дял от 12,8% от всички сделки в бранша. При тези компании средният ръст в приходите възлиза на 57% спрямо година по-рано. По отношение на заетите – в тях през 2017 г. са работили 5890 специалисти, което представлява близо 4% от общия брой в сектора и се увеличават с над 14% спрямо година по-рано. За сравнение в бранша се наблюдава спад в заетите с почти 3%, те са около 146 хил. души през 2017 г.
Отличниците с трицифрен растеж
Някои от отличниците обаче се отличават повече от други. „Ремикс Глобъл“ постига феноменален ръст от над 359%. Всъщност тази компания и „Лемприер Уул“ ЕООД са единствените представители с по над 100% ръст в оборота и те са тези, които правят ръста на компаниите в класацията достигащ 57%. Без тях този ръст е малко над 22%.
По отношение на разделението производители и търговци – определено нарастването при производителите е по-високо, общо взето търговците, особено представителствата на международни компании, гравитират около 10 процента.
Истина е, че има фактори, които влияят благоприятно върху растежа на компаниите. От една страна, това са традициите и, разбира се, ниските разходи за труд. От друга е икономическата обстановка - ръст в доходите и на вътрешното потребление. Покупката на облекла е доста чувствителна към промени в доходите, дори и краткосрочни, и това ясно личи във времена на развитие или на стагнация.
Бъдещето
Две нови вериги за дрехи заявиха намерение да открият магазини в България през 2019 г. – полската Pepco и германската KiK. Това говори добре за пазара и перспективите пред сектора.
Компании с ръст над средния
Име | Оборот 2017 (хил. лв.) | Печалба / Загуба 2017 (хил. лв.) | Оборот 2016 (хил. лв.) | Печалба / Загуба 2016 (хил. лв.) | Ръст в оборота 2017/2016 в % |
КАЛИНЕЛ ЕООД | 125 530 | 9 176 | 115 112 | 10 503 | 9,05 |
ЛЕМПРИЕР УУЛ ЕООД | 84 416 | -7 048 | 17 662 | -5 553 | 377,95 |
ЗАРА БЪЛГАРИЯ ЕООД | 65 936 | 6 023 | 58 988 | 7 453 | 11,78 |
ЕЛ СИ УАЙКИКИ РИТЕЙЛ БИ ДЖИ ЕООД | 64 333 | 2 767 | 52 435 | 3 060 | 22,69 |
БУЛТЕКС 99 ЕООД | 57 222 | 6 500 | 50 943 | 7 013 | 12,33 |
РЕМИКС ГЛОБЪЛ* | 38 076 | -13 865 | 8 289 | -1 626 | 359,36 |
БУЛГАРКОНФ АД* | 32 463 | 1 059 | 25 317 | 606 | 28,23 |
НЮ ЙОРКЪР БЪЛГАРИЯ ЕООД | 31 640 | 6 197 | 28 250 | 4 279 | 12,00 |
ПЕЕК И КЛОППЕНБУРГ ЕООД | 29 473 | 3 426 | 27 368 | 2 914 | 7,69 |
СПОРТ ВИЖЪН ЕАД | 29 335 | 2 335 | 26 933 | 2 075 | 8,92 |
ЕЛ ПИ ПИ ФЕШЪН БЪЛГАРИЯ ЕООД | 28 504 | 1 269 | 22 731 | 994 | 25,40 |
ЯНЕВ ЕООД | 27 240 | 1 899 | 22 906 | 1 467 | 18,92 |
КОНТИНЕНТАЛ КЪМПАНИ ЕООД | 26 875 | 2 855 | 15 098 | 1 536 | 78,00 |
ВОЯ ФАСИОН ЕООД | 25 136 | 605 | 18 869 | 517 | 33,21 |
ЧИМБИДИУМ ЕООД | 22 542 | -205 | 16 674 | 21 | 35,19 |
МАК АД* | 21 897 | 2 924 | 19 520 | 2 530 | 12,18 |
ДИНАТЕКС БЪЛГАРИЯ ООД | 21 073 | 9 | 16 474 | 652 | 27,92 |
ТЕКС ТИЙМ ЕАД | 19 426 | 207 | 14 189 | 1 271 | 36,91 |
УАН УЪРЛД КЛОУТС ТРЕЙД БЪЛГАРИЯ ООД | 18 436 | 48 | 16 835 | 232 | 9,51 |
МАСИМО ДУТИ БЪЛГАРИЯ ЕООД | 17 280 | 3 136 | 15 272 | 3 411 | 13,15 |
* консолидирани отчети |
|
|
|
|
|
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.