Забавилата се икономика на САЩ не може да си позволи повече шокове  

Забавилата се икономика на САЩ не може да си позволи повече шокове  

Икономиката на САЩ изгуби много от инерцията си през четвъртото тримесечие и претърпя сериозни колебания през декември. Това трябва да накара хората, определящи политиката, да помислят добре преди да направят каквото и да било, което би могло да подкопае още повече доверието.

Превозването на товари по пътища, железници, със самолети, шлепове и по тръбопроводи е спаднало с над 3% през декември в сравнение с ноември, обяви в доклада си Бюрото за транспортна статистика на САЩ.

Отчетено бе най-голямото месечно свиване на превозените товари от март 2009 година, а обемът им бе само 1,4 % над регистрирания през декември година по-рано. С други думи това бе най-слабото представяне през последните над две години.

Пътният товарен транспорт отчете спад с над от 4% през последния месец на 2018 година, според данни на Американските сдружения на превозвачите.

Товарните превози губят инерция от средата на миналата година, но спадът през декември бе най-силният за последните близо седем години.

В същото време движението на товарни контейнери през най-големите пристанища на Лос Анджелис и Лонг Бийч сериозно е забавило темпа, според отчетите за броя на контейнерите на пристанищните оператори.

Свиването на обемите на транспортираните товари е в съзвучие с други данни, които сочат, че промишленият сектор е навлязъл във вяла зона в края на миналата година.

Промишленото производство бе в цикличен възход през октомври, но през януари спадна с над 3%.

Мениджърите по доставките също отчетоха рязко забавяне на темпа на растеж и индексът на Института за управление по доставките, който следи бизнесактивността, регистрира през декември най-слабата си стойност от финансовата криза.

През последните месеци някои наблюдатели коментираха очевидното несъответствие между силния спад на финансовите пазари, колебливия характер на бизнес изследванията и стабилните икономически данни. В ретроспектива обаче всички тези данни са в хармония.

Спадът на стойността на американските акции и сплескването на кривата на доходност през четвъртото тримесечие са в съответствие с икономическите данни, които отразяват силно охлаждане на икономиката в края на 2018 година.

Какво следва?

Ключовият въпрос е дали свиването в товарните превози и забавянето на активността в промишления сектор в края на миналата година е откъслечно явление или предвещава по-продължителен период на слабост, та дори и рецесия.

Котировките на акциите силно се повишиха през януари и индексът за активността в промишленото производство на Института за управление на доставките заличи някои от загубите си миналия през януари. И двата показателя сочат, че икономиката ще продължи да нараства, но стойностите им са под максимумите, които те отчетоха преди октомври, а кривата на доходността не се е повишила значително. Това говори за по-значителна загуба на инерция и за повишен риск от рецесия.

Взети заедно, наличните финансови и реални икономически данни очертават икономика, която е между траен растеж и по-слаб темп или начало на рецесия.

Също като растежите, рецесии са движени от механизми на положителна обратна връзка, които усилват ефекта от първоначалния трус, който често е доста слаб, така че следващите няколко месеца ще бъдат от решаващо значение.

При тези обстоятелства икономиката на САЩ изобщо не може да си позволи повече отрицателни шокове, а те включват и ескалация на търговската битка с Китай.

Джон Кемп, Ройтерс

(БТА)

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Цитат на деня
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
Депутатите излязоха в 60-минутна почивка преди пореден балотаж между Назарян и Кирилов