Жанет Найденова: Удобството на електронната търговия е новата лоялност

Жанет Найденова: Удобството на електронната търговия е новата лоялност

Жанет Найденова е маркетинг консултант на SEED (Southeast Europe Enterprise Development) – донорска организация на IFC (International Funds Corporation) към Световната банка, спечелила наградата ,,Най-добър консултант за Югоизточна Европа”, както и ICT маркетинг експерт на Европейския съюз. Съучредител и председател на Управителния съвет на Българска е-комерс асоциация (www.beabg.com) от 2017 г. до момента. Тя е участник в панел 2 ,,E-commerce - стойност на всяка цена“ на VI годишен форум ,,Отговорно производство и търговия“ на списание ,,Мениджър“. Той ще се проведе на 28 март в Capital Fort.

- Какви тенденции очертава ръстът на онлайн продажбите в България през последните години и какви са прогнозите Ви за развитието на пазара?

- Обемът на B2C (бизнес към краен потребител) електронната търговия на продукти и услуги в България през 2023 г. достига 1.95 милиарда евро (за сравнение през 2022 обемът е 1.64 милиарда евро) с  темп на растеж от 19 % спрямо 2022 г.  по данни от ,,ПАСПОРТ 2023 на е-комерс индустрията в България“. Очакванията на Българска е-комерс асоциация (BE) за 2024-та и следващите 2-3 гoдини са за плавен двуцифрен ръст всяка година спрямо предходната, като B2C е-комерс пазарът ще продължи да расте, да въвежда иновации и да се развива.

Към настоящия момент съотношението на обема на B2C електронната търговия в България към брутния вътрешен продукт на страната  (е-GDP) е 2,11%. В Европа този показател е средно между 4% - 5%, в Гърция - 7,90%, в Румъния - 3,11%.  Прогнозите сочат, че българският онлайн пазар през следващите 3-5 години има голям потенциал за развитие.

- Как се оценява средната годишна стойност на онлайн кошницата в България и какво ни казва тя за състоянието на е-търговия и потребителските предпочитания в страната?

- Средната годишна стойност на онлайн кошницата в България се калкулира, като се раздели обемът на B2C е-комерс пазара в България (тук не се включва обемът на трансграничната търговия) и се раздели на броя онлайн купувачи в България. Получената цифра показва за колко пари средно на година един бългрски онлайн купувач пазарува от български онлайн магазини. През 2021 г. средната годишна стойност на онлайн кошницата е 450 евро, през 2022 г. е 555 евро и през 2023 г. достига стойност 680 евро. Тази тенденция показва, че всяка следваща година българските онлайн купувачи харчат повече за онлайн покупки.

Водещата причина за увеличаването на покупките в електронната търговия сред потребителите е доверието в нея и удобството, което тя предоставя. Потребителите, много от които не са били онлайн купувачи преди пандемията, виждат полезността и удобството на електронната търговия. Вече над 53% от онлайн потребителите в България пазаруват онлайн и този процент ще продължи да расте. Очакваме тази тенденция да набира скорост и през 2024 г., тъй като потребителите, натрупали опит, виждат предимствата на онлайн пазаруването и очакват безпроблемно изживяване. Удобството на електронната търговия е новата лоялност.  

- Води ли нарастващата популярност на онлайн пазаруването до трансформационни процеси в традиционните бизнеси и каква е ролята на големите онлайн платформи и моделите ,,Direct-to-Consumer" в развитието на онлайн пазара у нас?

- Пандемията ускори трансформационните процеси в традиционния бизнес, от една страна, а от друга, съвременните потребителите станаха по-взискателни от всякога и очакват персонализиран, личен опит за пазаруване. Начинът, по който те пазаруват, вече не е линеен – те „скачат“ от една точка на контакт към друга и използват различни канали за паразуване на стоки и услуги, пазаруват навсякъде, по всяко време и от всяко място, търсят най-добрата цена и очакват множество гъвкави опции за доставка. Изискват желаният продукт да е в точния размер и цвят веднага и очакват безплатна доставка. Бизнесът трябва да се стреми да отговаря на всички тези изисквания и да предложи цялостна информация за продукта, продуктови ревюта, мнения на клиенти и генерирано съдържание от потребителите, наличности на продуките във всички канали, които потребителите ползват.  Свидетели сме на ускоренo развитието на т. нар. омниканален подход, водещ до още по-широко възприемане на електронната търговия.

Набюдаваме тенденцията бизнесите, които до този момент не са продавали онлайн и нямат опит, да стартират онлайн продажби през големите онлайн платформи, където са концетрирани голям брой онлайн купувачи. По този начин те не инвестират предварително бюджети в маркетинг, не рискуват да загубят тези пари, а заплащат комисионна на платформите само ако има реализирани продажби през тях. 

Наблюдаваме и тенденция за растеж на електронната търговия „Direct-to-Consumer“ сред брандовете, както и „абонаментни“ модели в България, главно в сектора на бързооборотните стоки. Онлайн продажбите се извършват по много начини, отваряйки по-големи ниши за марките да продават директно на потребителите онлайн. Компаниите обаче трябва да овладеят електронната търговия, логистиката, бързата и безконтактна доставка. 

Зеленото консуматорство е още една трайна тенденция, която наблюдаваме. Основен фактор, движещ зеленото консуматорство, е появата на милениалите като стабилна група от купувачи, интересуващи се от екологично чисти продукти. Това търсене на зелени продукти кара компаниите за електронна търговия да възприемат екологични практики и да осигурят увеличаване на покупките чрез електронна търговия именно сред тази група.

- Какви са ключовите предизвикателствата пред бизнеса в електронната търговия и какви са стратегиите за справяне с тях?

- Ключово предизвикателство за бизнеса е динамичната промяна в бизнес средата по отношение на законодателството и регулациите в индустрията. Именно поради това създадохме през 2017 г. Българска е-комерс асоциация (БЕА) – БЕА, с цел да подпомага създаването на добра среда за развитие на е-комерс бизнеса в България. Основен приоритет на БЕА е да си сътрудничи с институциите при създаването на нормативни документи, отнасящи се до осъществяване на електронната търговия, както и при контрола на тяхното изпълнение. Постигаме положителни резултати чрез приемане на голяма част от нашите становища, свързани със законодателните инициативи на етап обществено обсъждане. БЕА е гласът на българската е-комерс индустрия.

Ключово предизвикателство е и динамичната промяна в електронната търговия. Индустрията на електронната търговия се променя бързо всяка година. Това означава, че бизнесите трябва да следят отблизо тенденциите и развитието. Това ще им позволи да възприемат нови технологии и практики, за да привлекат вниманието на качествени потенциални клиенти и бързо да увеличат продажбите.

Ако се замислите, компаниите, които бавно се променят или трансформират с времето, изпитват трудности да останат актуални днес. Тези онлайн бизнеси, които проследяват и следват следващото най-добро нещо, могат да се разширят или да приемат по-нови модели за растеж.

***

VI годишен форум ,,Отговорно производство и търговия“ ще се проведе на 28 март от 9.30 часа в Capital Fort. Направете своята регистрация за присъствие в залата тук

Ексклузивен партньор: Kaufland.

С подкрепата на: Нестле България,

Имиджов партньор: ЕКО ПАРТНЪРС БЪЛГАРИЯ АД.

Институционални партньори: БСК, Сдружение ,,Храни и напитки България“, ИАНМСП, Френско-Българска търговска и индустриална камара; Нидерландско-Българска бизнес асоциация; Българска търговско-промишлена палата; Германо-Българска индустриално-търговска камара.

Медийни партньори: БНТ, dir.bg, AGROTV.

Коментари
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
Жанет Найденова: Удобството на електронната търговия е новата лоялност
Как един от лидерите в търговията с химически продукти и бои за индустрията управлява производството и продажбите си?

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ