10 години Starbucks

10 години Starbucks

Интервю с Иван Георгиев, регионален мениджър на Starbucks България

 

- Господин Георгиев, как ще отпразнувате 10-годишнината на Starbucks в България?

- 10-годишнината е повод за равносметка. Радваме се, че изградихме трайна емоционална връзка между Starbucks и българските клиенти, което допринесе за развитието на вкуса и кафе културата като цяло. Защото това е и основният ни стремеж - да създаваме общност от ценители на кафе вкуса, да предлагаме нови изживявания, да се вслушваме в мнението на хората и да предлагаме най-доброто. Ние сме социална мрежа още преди да се появят добре познатите мрежи в интернет - нашите заведения винаги са били привлекателни места за общуване и създаване на приятелства. Това е магията Starbucks! Искаме все повече хора да бъдат част от нея. Затова в юбилейната година предстоят откривания на три нови заведения - в Пловдив, Варна и София, като наскоро отвори врати и обновеният обект на улица "Гурко" в столицата. Точно там преди десет години отвори първият Starbucks в България. А за любителите на нашето кафе готвим много изненади - специално меню, подготвено от MasterChef за България 2017 - Божана Кацарова; промоции и нови вкусове, с които да радваме клиентите. Годишнината ни задължава да вложим още повече желание и да работим още повече, за да посрещнем високите очаквания на любителите на бранда у нас.

- В началото на лятото компанията обяви, че с цел икономии затваря 150 кафенета по света през следващите 12 месеца, докато вие планирате разрастване. Колко рисково е откриването на нови обекти у нас? 

- Откриването на нов обект е рисково за всяка сфера на бизнеса, не само при кафенетата. Трябва да има баланс между утвърждаването на бранда и експанзията. Потенциалът на българския пазар все още не е достигнат и ще се възползваме от възможността да подобрим достъпността на нашите заведения. Искаме да бъдем възможно най-близко до нашите клиенти и да създаваме специална атмосфера за локалните общности. Стремим се да откриваме изключителни и уникални заведения с отлично подготвени баристи, които да допринесат за популяризирането на кафе културата в страната.

- Какъв е профилът на клиентите ви и сред тях какъв е делът на милениълите? Кой какво кафе поръчва? 

- Профилът на клиентите ни е изключително разнообразен и много специфичен за всеки един от обектите ни, но определено милениълите са около 40% от посетителите ни. Те са склонни да експериментират и персонализират напитките си, активни участници са в тестове на нови продукти и дегустации. Например в едни от първите ни обекти - на ул. "Гурко" и бул. "Фритьоф Нансен", както и на ул. "Съборна" в София, може да забележим голяма част клиенти, които ни напомнят на стария аристократичен дух на столицата, които са абсолютни традиционалисти и залагат на класически кафе специалитети. Затова и не сме притеснени във връзка с предстоящите откривания, тъй като изцяло сме насочени към локалната общност около заведенията ни, като дизайнът им е специално проектиран за тях. Така хората могат да разпознаят "своето" заведение, да се чувстват уютно в него, като в дома си.

Какво може да научим за човека от това какво кафе избира? Много - изборът на напитка е показателен за вкусовете, настроението, стремежите. Ние просто му помагаме в този избор. И се радваме, когато клиентът се завръща отново и отново, за да поръча любимото си кафе.

- Колко чаши кафе се изпиват в едно от вашите заведения?

- В България средно в заведенията ни се изпиват 800-1000 напитки дневно, основната част от тях с кафе. Освен тях всеки ден в страната се дегустират около 300 чаши с кафе, приготвено по различни методи и от различни региони. Нашето желание е да насърчаваме хората да пробват кафе от различни региони, приготвено по различен начин, за да намерят най-подходящия вкус за себе си.

- Какво трябва да знаят читателите на "Мениджър Нюз" за произхода на кафето ви?

- Винаги сме вярвали в сервирането на възможно най-доброто кафе. Нашата цел е кафето, което предлагаме, да е отгледано според най-високите стандарти за качество, използвайки етично закупуване и отговорни практики за отглеждане. Нашите купувачи на кафе пътуват до фермите в Латинска Америка, Африка и Азия, за да изберат най-висококачествените зърна кафе от вида "Арабика". След като тези зърна пристигнат в заводите ни за печене, нашите експерти показват по най-добрия начин техните богати вкусове и аромати чрез специалното Starbucks изпичане (Starbucks roast).

- Какви усилия се изискват, за да се пресъздаде магията на бранда по един и същ начин в София, Мексико Сити, Пекин и изобщо навсякъде, където имате кафенета?

- Изисква се добро познаване на пазара и любов към кафето. Подготовката на един обект от нашата верига отнема между 9 и 12 месеца. Необходими са усилия, за да пресъздадем магията на Starbucks, адаптирана за местната общност и специфики. Стартираме с детайлно проучване от какво имат нужда хората, правим проучвания за атмосферата, която очакват, след което си представяме как искаме да изглежда заведението в съвършения му вид за тях. Оттам стартира процесът по дизайн, проектиране, подготовка на баристи и т.н. Всеки етап от подготовката изисква професионализъм и отдаденост. Ние в Starbucks сме патриоти на марката - обичаме работата, атмосферата, напитките, които приготвяме. Надяваме се клиентите да усещат тази емоция.

- Дотук какво научихте за Starbucks, което не може да прочетем в нито една книга или статия, посветени на глобалния бранд?

- Феноменът Starbucks изкушава много анализатори и автори на книги, като всеки има свой подход към марката и нейния успех. За мен най-важното, което научих, е свързано със силата на хуманността и връзките между хората. Ние в Starbucks нямаме служители или "персонал" - имаме партньори, хора, с които работим ежедневно, помагаме им да се развиват и да придобиват умения, които ще са им полезни не само в работата. Връзката с нашите клиенти, насърчаването на общуването и личния контакт, подкрепата на местните общности прави Starbucks не просто кафе компания, а кауза за всички нас! 

 

АМЕРИКАНСКАТА ВЕРИГА ЗА КАФЕ STARBUCKS стартира през 1971 г. в Сиатъл с продажба на кафе, чай и подправки. Днес компанията притежава над 27 хил. локации в повече от 70 държави. В България е представена от AmRest Coffee, най-голямата независима компания, оперираща с ресторанти в Централна и Източна Европа. У нас първото заведение Starbucks отвори врати през 2008 г. на ул. "Гурко" 62. Днес обектите вече са девет - седем в София и два в Бургас.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ