21 “водни“ точки по новия Закон за храните

21 “водни“ точки по новия Закон за храните

21 “водни“ точки по новия Закон за храните

Много недомислици може да открие човек още на първо четене в бъдещия Закон за храните, но засега, да се фокусираме на една леко притеснителна тема. В законопроекта, обсъждан вече и в пленарна зала, има специалната част, посветена на водите. С изумление установих, че тази част силно се различава от предишния вариант, който през есента на 2016 г. трябваше да бъде приет от тогавашния парламент. А разликите водят до някои „интересни“ следствия:

  1. Проектозаконът е вкаран в Народното събрани без задължителната Оценка на Въздействието.
  2. По-точно има такава оценка, и то направена от Industry Watch. Проблемът е, че оценката е направена през август 2016г. по тогавашния вариант на закона. А не по сегашния.
  3. Не е сигурно дали Лъчезар Богданов и колегите му ще са щастливи, че така ги използват.
  4. Твърди се, че законът бил съгласуван и с Еврокомисията. Да, ама старият вариант. От 2016 г.
  5. Сегашният, в частта за водите, не е. Еврокомисията май не знае за него, т.е. за промените в стария.
  6. Изчезват дефинициите и разликите между „минерална“, „изворна“ и „трапезна“ вода. 
  7. Щом няма дефиниции, всеки може да пълни от чешмата и да я продава като „вода за пиене“. С претенцията да е толкова добра, колкото са сегашните „минерални“ води.
  8. Изчезнало е и императивното изискване „на един източник да има само един оператор“. Но остава задължението, че „вода от един източник трябва да се казва по един и същи начин“. Какво означава това ли? Че ако утре купя къща в Горна Баня, и бодна сондичка, мога да започна да продавам вода „Горна Баня“ напълно законно. И да се възползвам от многото години и инвестиции на компанията.
  9. Ясно е какво означава това – легално разрешение за рейдърство на марки, бизнеси и цял сектор.
  10. Надали ще има разумен инвеститор, който да си жертва времето и парите в този случай.
  11. Един от мотивите – „опазване на правата на потребителите“. Кои права? Да не знаят кой им бутилира водата и кого да съдят в случай на проблем? Сериозно?
  12. Друг мотив – „развитие на пазара“. Но по последни данни, май само 3% процента от запасите на минерална вода в България са утилизирани. Значи законът няма да се погрижи как 97% от богатството на земите ни да се използват, а ще се създават предпоставки всички да се концентрират върху тези 3%. И да се изколят без правила.
  13. Естествено, рейдърите ще са доволни. Естествено, сериозните инвеститори ще започнат да се оглеждат как да избягат час по-скоро. Никой не иска да си оставя парите в страна, в която самото законодателство се променя и позволява „пиратство“ в законова форма.
  14. Срещу тези поправки са се обявили големите работодателски асоциации. Като КРИБ, БСК и други.
  15. Против е и Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ). Която обединява над 75% от пазара.
  16. Единствено, в подкрепа се е изказал Съюзът на безалкохолната промишленост. Който представлява отявлено интереса на една фирма, маскирала се зад няколко члена. И е много далеч от изискуемите по закон 70% представителност на бизнеса.
  17. Иначе всяка компания ще си направи асоциация и ще започне да говори „от името на бизнеса“.
  18. Този Съюз се позовава на доклад на Томислав Дончев от август, 2016 г. Доклад, който е толкова засекретен, че никой не може да го намери. А може и да го няма.
  19. А най-забавното е, че тези „поправки“ бяха предлагани още на правителството на Орешарски. От депутати от БСП. Тогава икономическият екип прецени, че не са релевантни. И съсипват цял сектор, за да угодят на егото на двама-трима души.
  20. Сега се предлага същото. Явно тайният план да се реализира програмата на Орешарски, като се използват депутатите на ГЕРБ, работи… Шегувам се, разбира се. Просто ми е странно как едни и същи хора намират подкрепа във всяка една парламентарна група. Стига да е управляваща.
  21. Дали всички в ГЕРБ разбират, че са подкрепили поправки на „червени олигарси“? Или не им пука? Или „то всички едно време бяхме комунисти“? Цачева го каза, не аз…

А даже няма да споменавам, че Министерството на земеделието предлага закон, в който се вменяват задължения на Министерството на здравеопазването по добива на минерална натурална вода, което пък се регулира със закон за водите, а част от дейността - и в закона за концесиите към Министерството на икономиката, в съгласие с Министерството на околната среда и водите.

Просто и разбираемо, нали? Остава само да вкарат и военните, за да стане лудницата пълна. При толкова много други закони, никой не може да даде смислено обяснение защо се вкарват нови текстове в Закона за храните и се усложнява цялата ситуация. Т.е. може де, ама… Няма да продължавам изречението, за да не руша стабилността. И видимите резултати. Дано все пак мнозинството депутати проумеят какво се случва и не приемат този скандал на второ четене.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ