Всички търсят начини за електрификация, Toyota продължава да залага на водорода
Докато делегатите на конференцията на ООН за климата в Глазгоу размишляваха през уикенда как да спасят планетата от пагубните въглеродни емисии, главният изпълнителен директор на Toyota Акио Тойода остана в Япония, където тества експериментален водороден автомобил, който според него може да запази милиони работни места в сектора, пише Си Ен Би Си.
През уикенда Тойода направи няколко кръгчета на пистата Okayama International с популярният компактен автомобил Yaris. Караният от него модел обаче не е същият, като този който се продава на пазара. Той е задвижван от преработен двигател на Corolla, който използва водород. Създаването на търговски рентабилен двигател от този тип би помогнал за запазването на двигателите с вътрешно горене в един свят без въглеродни емисии.
„Врагът е въглеродът, а не двигателите с вътрешно горене. Не трябва да се фокусираме само върху една технология, а да използваме технологиите, които вече притежаваме“, каза Тойода на пистата. „Въглеродната неутралност не опира до един избор, а до запазването на различни варианти“, добави той.
Поредният опит на Toyota за налагане на водородните технологии идва в момент, в който най-големият производител на автомобили в света се присъединява към надпреварата за спечелване на пазарен дял на нарастващия пазар за изцяло електрически превозни средства (BEV), тъй като навсякъде по света се затягат регулациите за емисиите.
До 2025 г. Toyota планира да разполага с 15 модела електрически превозни средства и инвестира 13,5 милиарда долара в рамките на едно десетилетие за разширяване на производството на батерии.
Не само електрически
По време на конференцията в Глазгоу няколко големи автомобилни компании, сред които General Motors, Ford, Volvo и Mercedes-Benz подписаха декларация за постепенно премахване на автомобилите, задвижвани от изкопаеми горива, до 2040 г.
Toyota отказа да се присъедини към групата с аргумента, че светът не е готов да премине към електрически автомобили. След липсващите е и германския гигант Volkswagen.
„Не искаме да гледат на нас като на производител на електрически автомобили, а като на въглеродно-неутрална компания“, каза заместник-председателят на Toyota Шигеру Хаякава в интервю за Ройтерс.
Той сравни технологичният избор, пред който е изправена автомобилната индустрия, със надпреварата от края на 19-ти век, която противопостави използването на постоянен ток срещу променлив ток. Залогът е голям.
„Ако внедряването на горивата без въглерод случи бързо, това може да сложи край на бума на електрическите автомобили“, коментира Такеши Мияо, анализатор в компанията за изследване на автомобилната индустрия Carnorama.
В Япония, където масовите съкращения са трудни от политическа гледна точка, привлекателността на водорода идва от това, че той би причинил по-малко смущения на пазара от пълното преминаване към електромобили. Японската асоциация на производителите на автомобили изчислява, че в автомобилната индустрия работят 5,5 милиона души.
Макар че и други производители на автомобили инвестират във въглеродни технологии, никой друг не показва апетит, който да е сравним с този на Toyota.
Сложна технология
Един от проблемите е, че двигателят на модела, каран от Тойода, не е напълно декарбонизран и не може да бъде класифициран като такъв с нулеви емисии.
Въпреки че страничният продукт от горенето на водород и кислород е вода, малко количество метал от двигателя също изгаря, което води до отделянето на около 2% от емисиите, които отделя стандартен бензинов двигател. Отработените газове също така съдържат следи от азотен оксид.
Производството на батериите за електрически автомобили също е процес, при който се отделя въглерод, но самите превозни средства не замърсяват околната среда при движение.
Водородните автомобили също се нуждаят от обемисти резервоари под налягане за тяхното гориво. Голяма част от задната седалка и багажника във водородния автомобил на Toyota бяха заети от резервоари за гориво, които блокираха задното стъкло.
Опасенията за безопасността пък принудиха инжeнepитe нa Тоуоtа дa зapeждaт aвтoмoбилa дaлeч oт бoĸcoвeтe, ĸъдeтo дpyгитe eĸипи paбoтexa пo тexнитe ĸoли пo вpeмe нa cъcтeзaниeтo.
Същите тези опасения забавиха изграждането на водородни станции в Япония, въпреки подкрепата на японското правителство за горивото, което то вижда като ключов компонент в бъдещия въглеродно-неутрален енергиен микс на страната.
Към края на август Япония можеше да се похвали със 154 водородни станции – шест по-малко от плана на правителството за края на март.
„Водородът отдавна е известен като потенциално нисковъглеродно транспортно гориво, но установяването му в микса транспортни горива е било трудно“, коментира Международната енергийна агенция (IEA) в доклад за напредъка на технологията този месец.
Дори и с подходяща горивна инфраструктура, Toyota все още трябва да построи превозно средство, което може да се конкурира по цена, обхват и експлоатационни разходи с конвенционалните бензинови автомобили и електрическите коли.
В Окаяма Тойода отказа да каже кога Toyota може да пусне търговски автомобил с водороден двигател.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.