Игрите в офиса

Игрите в офиса

Игрите в офиса

Колко често чувате, че на работното място е скучно? Че служителите страдат от липса на ангажираност и мотивация? Това е масово. Актуално изследване показва, че в САЩ само около 30% от служителите се чувстват истински свързани с работата. Същевременно, вярвам, всеки може да си спомни с усмивка хубавите преживявания и часовете, прекарани в игри като деца, без да ви омръзва. Тогава бяхте силно ангажирани и мотивирани, нали? Спомнихте ли си? Геймификацията (игровизацията) e прилагането на елементи и принципи от игрите в неигрови контекст (напр. в ангажирането на клиенти и служители в организациите). Много от най-големите компании в света, като WalMart и Qualcomm, вече са я въвели успешно и в управлението на хората.

Геймификацията е най-вече психология и много по-малко технически средства. За да разберете какви са нейните принципи, ще използваме Окталисис - концептуална рамка, описваща геймификацията като 8 ключови елемента, които движат човешкото поведение и мотивация. Създателят на рамката Ю Кай Чоу е водещ консултант точно в тази област. Осемте елемента, които мотивират и ангажират хората в една организация, са:
Висша цел

Всяка организация трябва да има глобална фирмена цел и мисия, които да са комуникирани и правилно разбрани от служителите. Всеки в компанията трябва да знае по какъв начин с работата си помага за създаването на по-добър свят. Да вижда и да вярва, че допринася за нещо по-голямо. Добър пример за висша цел е организацията, за която аз работя от България - стартъп инкубатор, който е с мисия да глобализира Силициевата долина по света и да помогне на стартъп предприемачи да създадат 1 млн. работни места. Наистина вдъхновяващо! А каква е висшата цел на вашата организация?
Развитие и признание
Всеки иска да се развива. Всеки иска да трупа нови умения и да става по-добър в нещо. Да се изправя пред предизвикателства, с които да се преборва. Да, наистина, предизвикателствата са много важни. Те са нещото, което ни кара да израстваме. Дали предоставяте нови предизвикателства пред служителите си? Дали те не са затънали в рутина? Може би нови, по-интересни проекти, които изискват, които ги учат на нещо ново, или пък смяна на ролите или на хората в екипите на ротационен принцип са част от решенията. Дори ако на 6 месеца ги карате да разменят бюрата и

съседа си, с когото работят, е малка стъпка в посока предизвикателства на работното място. Те ще им дадат възможност да получават нова информация. Разбира се, не забравяйте да отбележите и да дадете признание на служителите си за придобитите нови умения и знания, за да ги стимулирате да продължават напред. Повишение в йерархията или значки, баджове, купа или снимка на входната врата - вие изберете подходящата форма според визията ви за компанията.
Творчество и обратна връзка
Хората обичат и да творят, за да се справят с казусите на работното място. Служителите ви имат нуждата да се изявяват, но и да получават обратна връзка за решенията и действията си. Неотдавна гледахме в едно телевизионно предаване как работник беше проявил творчество и бе заменил един покривен материал с друг и по този начин беше спестил хиляди левове за фирмата, в която работи. Шефът му разбра за иновацията, възнагради го финансово и го потупа по рамото (Ивайло Пенчев, "Уолтопия" - в "Шеф под прикритие"). Вярвам, че този работник още дълго ще работи мотивирано за компанията.
 

Собственост и притежание
Служителите ви трябва да имат чувството, че притежават и контролират нещо в организацията. Успеете ли да им го осигурите, те естествено ще започнат да се грижат за него, да го увеличават и да го подобряват. Спомням си преди години очите и изражението на Пепи (един от шофьорите във фирмата ни), когато получи ключовете за чисто новата служебна кола, която бяха купили и му зачислили. Тогава шефът каза: "Ето ти ключовете. Твоя е. Никой освен теб не може да я кара". През следващите четири месеца Пепи инвестира близо половин заплата в подобрения на колата за различни джвъчки и глезотии вътре. Той обичаше тази кола и се грижеше за нея като за своя. Помислете и решете кое e подходящо за вашия бизнес: може да е офис, отдел, процес, маса за тенис, и след това дайте пълна отговорност и собственост на служителите си.
Лична власт и социално влияние
"Моят глас се чува. Аз мога да влияя на решенията и развитието на моята компания" - това вярване трябва да има всеки от вашите служители. Кога за последно поискахте обратна връзка от хората си и след това на база на нея направихте промяна в бизнеса? Като ръководители се откъсваме от оперативната работа и спираме да забелязваме дребните детайли. А това може да е

пагубно в някои случаи. Здравно заведение губеше над 20% от клиентите си по простата причина, че записваха пациентите за посещения при лекарите на всеки 15 минути при необходими средно 20 минути за преглед. Много хора не се връщаха повече, защото чувстваха, че не им е обърнато достатъчно внимание. Всички лекари знаеха за това, но никой не го беше съобщил на ръководството. Защото не вярваха, че някой ще се съобрази с тях. Всеки трябва да знае и усеща, че е важен за организацията и неговото мнение се взема предвид. Също така въвлечете служителите си във вътрешнофирмено менторство и коучинг (от по-старшите към по-младшите), участие в обучения като лектори, а защо не и в съревнования. Всичко това дава възможности за социално влияние, които мотивират хората да участват и да са ангажирани. Когато някой постигне нещо повече от другите, хората искат да се опитат да го догонят и да постигнат и получат същото.

Недостиг
Ангажиране и мотивиране на хората чрез въвеждане на ограничен ресурс, който да кара служителите ви да се борят за него и да го искат. Може да отделите само едно място в подземния паркинг на офиса, което ще е за най-добрия от 10-те ви търговци през месеца.

Непредвидимост
Може да въведете практика всеки месец един от служителите ви да бъде съкращаван и един да получава бонус на база резултати за месеца. Това със сигурност ще ангажира всички в компанията ви.
Загуба
Ако не спазвате правилата във фирмата, ще ви глобяваме.
Последните три елемента на геймификацията са описани съвсем кратко, защото са по-скоро мотиватори с негативен характер. Те са присъщи на отминалите времена на мотивация в компаниите, управлявани чрез страх и наказание. Модерните методи ги изключват. Разбира се, няма правилно и грешно. Има експерименти, които работят или не. Оставям на вас и лидерския ви стил да решите дали искате да ги използвате. Просто ви предупреждавам. Ако последните три елемента създават съспенс, очакване и напрежение - все хубави емоции за любителите на игрите, то прилагайки ги, може скоро да се окаже, че трудно ще намерите някой, който да работи за вашата компания.
Приятно геймифициране!   

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ