Какво ще е бъдещето на Летище София?

Какво ще е бъдещето на Летище София?

Прогнозата, че София ще е летището с най-бърз ръст на трафика в Европа през 2017 г. се потвърди – 30.3% повече пътници от 2016 г., при 7.7% средно за ЕС, а за последните 5 години увеличението е 88%. Началото на 2018 г. обаче върна темповете назад – ръст от 5.2 % за първите два месеца спрямо година по-рано, въпреки европредседателството. Всъщност експлозивното увеличение на трафика бе пряко следствие от стартирането на полетите на Райънеър в първите 12 месеца от дейността на нискотарифната авиокомпания. Какво оттук насетне?

Бъдещето на летището е пряко свързано с това, както стратегическото му управление, така и регулациите на въздушния транспорт да отчитат реалностите на 21-ви век. Затова и очакваната (най-сетне) след дълго отлагане нова процедура за концесия е толкова важна – стига да се извърши така, че да създаде предпоставки за привличане на инвеститор с дългосрочна визия за развитие в интерес на пътниците. Това може да стане, ако в процедурата водеща цел е насърчаване на инвестиции в капацитет, качество и разнообразие на услугите, което в крайна сметка ще е двигател за икономически растеж в града, а и цялата страна. Така се създава предпоставка за привличане на оператор, който има опит на конкурентен пазар и управление на модерни летища.

Летищата в Европа трябва да се приспособяват към все по-силна – състезават се градовете като дестинации за конферентен бизнес, за кратки уикенд пътувания, самият въздушен транспорт трябва да е по-привлекателен от автомобилния и железопътния, авиокомпаниите могат да избират летища за обслужване на регион или за транзитни прекачвания, и т.н. Привидно софийското летище няма пряк вътрешен конкурент – но всъщност, то трябва постоянно да инвестира в предлането на по-добри услуги и създаване на структура и размер на таксите, които дългосрочно да насърчават разширяване на пътникопотока.

Свързаността на един град – а в случая и на цялата икономическа зона с ядро София, създаваща 45% от добавената стойност в България и 37% - е предпоставка за глобализиране на хора, бизнес и институции. Само преди 6 месеца се разбра, че в кандидатстването за привличане на Европейската агенция по лекарствата един от критериите е „достъпност“ – а София с полети едва до 18 европейски столици не можа да покрие този критерий. Привличането на Райънеър през 2016 г. всъщност бе впечатляващо късно, като се отчита, че това е авиокомпанията с най-много превозени пътници за последните 2 години. Една от ползите беше не просто конкуренция по съществуващи дестинации, а допълнителна свързаност с нови градове. Тази конкурентна среда е съвсем различна от доминиращото разбиране за ролята на летищата дори отпреди десетилетие. Допусканията, че желаещите да летят са горе-долу постоянна група, като групата се разширява бавно и постепенно с ръста на доходите, че хората летят само до традиционни туристически региони, че националните превозвачи доминират с полети между основните големи градове или столици се сблъскват с разрушителната сила на новите модели. За миналата година над 53% от пътниците са ползвали 2 нискотарифни компании (Райънеър и Уизеър), едва 15% националния превозвач и по-малко от 7% Луфтханза Груп. Да се разглежда едно летище като „естествен монопол“ е не просто грешно – това застрашава изобщо развитието му за идните десетилетия.

Същевременно, към момента София няма директна свързаност с почти всички градове над 300-400 хил. души в Източна Европа. Няма полети до Загреб или Сараево, няма свързаност и с водещи ИТ хъбове като Клуж, Краков, Лодз или Вроцлав. Да, към момента вероятно няма висок гарантиран бизнес или туристически поток в региона. Това обаче може да се промени – достъпността чрез евтин и удобен транспорт е сама по себе си предпоставка за нарастване на интереса. Същото важи и за вътрешния транспорт в страната – пътуващите по работа средносрочно и дългосрочно ще започнат да предпочитат да летят, ако има добра комплексна услуга. Всичко това предполага активно управление с визия за използване на потенциала за максимизиране на ползите от въздушния транспорт: разработване на дестинации, подходящи разписания, гъвкави такси и условия за достъп, качествено наземно обслужване, минимални забавяния на пътниците и т.н.

Всъщност, „откриването“ на София за туризъм е именно резултат от такава трансформираща промяна – едновременното навлизане на конкуренция в полетите до града и разширяването на ползването на онлайн приложения за търсене, оценяване и резервиране на услуги. Според изследване на столичната агенция за инвестиции, през 2016 г., т.е. преди нарастването с 30% на трафика през 2017 г., 56% от туристите пристигат с нискотарифна авиокомпания и нощуват в некатегоризирани места за настаняване (вероятно голяма част са частни апартаменти, резервирани в платформи като Airbnb). Само за пет години, делът на пътуващите за почивка и развлечение от Германия нараства от 32 до 39%, а от Франция и Великобритания – от 41 до 43%.

Това е илюстрация, че в среда на иновативно предприемачеството самата промяна в предлагането създава търсене. „Неразработен“ пазар са много от градовете от Източна Европа - доскоро авиокомпаниите се фокусираха върху „гарантиран“ поток от работници и студенти към по-богатите страни в Западна Европа. Целият регион обаче вече е в ЕС – свободно пространство за движение на капитали, хора, стоки и услуги – което предполага както засилване на бизнес отношенията, така и избор на университет или болница за лечение между тези страни. Независимо от Брекзит, Великобритания ще остане предпочитано място за висше образование, а важността му като транзитен хъб и център на финансовите пазари за Европа предполага, че не трябва да отписваме трафика между София и основните летища на острова. Новите дестинации от последната година – например, значителният пътникопоток към Станстед – показва, че потенциалът далеч не е достигнат.

Изграждането на нов бизнес модел на въздушния транспорт и управление на летищата се случва по различен начин и по различно време. Така само между 2010 и 2016 г. делът в общия брой на напълно частните оператори в ЕС нараства от 9% на 17%, а на останалите форми на публично-частно партньорство със смесена собственост – от 14% над 30%. Промените „достигат“ и до нашия регион – след концесията на летищaтa в Загреб и Любляна, пред финализиране е и сделката за летището в Белград. Концесията в Белград предвижда първоначално плащане към държавата от 500 млн. евро плюс годишна такса, както и инвестиции от над 700 млн. евро в развитие на инфраструктурата. Но най-важен е международният опит, който имат успешните бъдещи оператори.

Не на последно място – самото летище може да създава добавена стойност и чрез разширяване на предлаганите услуги. Пространството в терминалите може да се използва за маркетинг и бизнес изложения, а сградите са в перфектна позиция да се превърнат в конферентен център. Разширяването на палитрата от предлагани услуги би разнообразило източниците на приходи за летището, подобрявайки рентабилността, дори и при евентуално свиване на потока от пътници. В глобален план приходите от допълнителни услуги често определят устойчивостта на летището като инвестиционен проект – при модерните и добре управлявани летища приходите от източници, различни от такси за обслужване на полетите, са често над 50% от общите приходи в бизнес модела на оператора. Бизнес услугите обикновено се характеризират с по-висока добавена стойност и биха могли да привлекат потребители с по-висока покупателна способност. Този тип услуги създават търсене за множество други дейности по веригата на добавената стойност (например кетъринг) и възможности за разкриване на допълнителни работни места. Развитието на бизнес услугите би засилило конкурентните позиции на столичното летище в борбата за привличане на нови авиокомпании и пускане на допълнителни маршрути от вече присъстващи компании. Нещо повече, за разлика от чисто туристическите дейности, бизнес услугите имат по-слабо изразен сезонен характер и представляват по-стабилен приходоизточник.

Лъчезар Богданов, Industry Watch

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

„Гугъл“ и „Епъл“ предупреждават служители с работни визи да избягват пътувания в чужбина
Шести блок на АЕЦ „Козлодуй“ ще бъде спрян ден по-рано от планираното
Главният изпълнителен директор на „Стелантис“ критикува ревизирания климатичен план на ЕС
Кметът на Берлин: Полицията в Берлин ще действа решително срещу нарушителите на реда по време на новогодишните празненства
През 2025 година изкуственият интелект ще изхвърли емисии въглероден диоксид колкото цял Ню Йорк
Ето защо директната поща заслужава да е част от маркетинговата ви стратегия
Израелският президент призова за глобална борба с антисемитизма
САЩ задържаха още един петролен танкер край Венецуела