Ще бъде ли принуден Зукърбърг да продаде Instagram и WhatsApp?

Ще бъде ли принуден Зукърбърг да продаде Instagram и WhatsApp?

Американската Федерална търговска комисия (FTC) направи сериозна стъпка към разбиването на технологичната империя на Марк Зукърбърг, след като заведе дело, в което обвинява Facebook в използване на монополната си позиция на пазара за социални мрежи за „задушване на конкуренцията“.

Съдебният иск на търговската комисия, към който се присъединиха и 46 американски щата, е фокусиран върху придобиването на две компании от Facebook – сделката за приложението за споделяне на снимки Instagram за 715 млн. долара през 2012 г. и тази за приложението за чат WhatsApp за 22 млрд. долара през 2014 г.

Двете сделки, които в крайна сметка бяха позволени от регулаторите, са имали за цел да „потушат“ конкурентните заплахи за Facebook, се казва в жалбата на комисията. Сега FTC иска Facebook да продаде двата бизнеса – идея, която представлява екзистенциална заплаха за империята на Марк Зукърбърг, пише Сара Фрайър за Блумбърг.

Като се има предвид каква част от приходите на Facebook генерира Instagram и степента, до която компанията разчита на WhatsApp за дигиталната търговия, загубата на двете платформи може да изтрие голяма част от дългосрочната стойност на компанията. Акциите на Facebook, които са поскъпнали с над 35% от началото на годината, поевтиняха с 4% при обявяването на новината и завършиха търговията в сряда със спад от 2%.

„Корпоративните разпадания плашат инвеститорите, тъй като те имат способността да нарушават бизнес модели“, коментира Дан Айвс, анализатор в Wedbush Securities, който определя покупката на Instagram като едно от трите най-добри бизнес придобивания през последните 15 години. Въпреки това Айвс смята, че вероятността за истинско разпадане на Facebook е малка, ако преди това не бъдат приети законодателни промени от Когреса – нещо, което той също счита за малко вероятно.

Колкото и малка да е тази вероятност, всеки знак, че Федералната търговска комисия работи към постигането на тази цел ще доведе до допълнително поевтиняване на акциите на Facebook.

Компанията на Зукърбърг придоби тези обещаващи конкурентни платформи именно защото очакваше един ден основната й платформа да загуби блясъка си. Целта бе да се гарантира, че тя ще може да насочи хората към други платформи, които също са нейна собственост. Потенциалният разпад на империята на Зукърбърг ще подкопае огромните инвестиции в  Instagram и WhatsApp, които тепърва започват да се отплащат. От Facebook твърдят, че именно тези инвестиции са превърнали двете платформи в това, което виждаме днес.

„Придобивките ни на  Instagram и WhatsApp драстично подобриха тези услуги и им помогнаха да достигнат до много повече хора. Ние се борим с голям конкуренция и го правим честно. Гордея се с това“, написа Зукърбърг в обръщение до служителите на компанията в сряда.

Ето как потенциалния разпад на Facebook би се отразил на перспективите пред компанията:

Електронна търговия

Facebook изчерпва слотовете, които може да използва за рекламно място в основната си платформа – твърде много реклами могат да влошат потребителското изживяване. За това компанията залага много надежди на ръст на приходите от онлайн търговията. Тази година компанията изгради начини за директно пазаруване чрез снимки и видеа в Instagram, а също така започна програми, с които насърчава бизнеси по цял свят да използват WhatsApp за комуникация със своите клиенти. Facebook опитва да вплете тези търговски механизми в основната си платформа, като принуждава фирмите да си създават официални facebook страници, за да могат да рекламират в Instagram. Компанията на Зукърбърг планира в бъдеще да свърже чат услугите на WhatsApp с пазаруването по Instagram. Ако компанията бъде принудена да се раздели с двете платформи, надеждите и да завземе сериозен дял от пазара за онлайн търговия изглеждат непостижими.

Ръст на приходите

Броят на абонатите на Facebook на някои от най-важните за компанията пазари вече започна достигна плато. От години компанията предупреждава, че рекламното пространство в нейният News Feed също е близо до насищане. Това означава, че скорошният ръст на приходите на компанията се дължи основно на Instagram. През 2019 г. платформата за споделяне на снимки и видео е генерирала приходи в размер на 20 млрд. долара, което се равнява на 29% от общите приходи на Facebook. Според консултантската фирма eMarketer приходите от Instagram през 2020 г. ще бъдат 28,1 млрд. долара, или 37% от общите приходи. Това означава, че ръста от 8,1 млрд. в продажби на рекламно пространство ще отговаря за по-голямата част от приходите от реклама на Facebook.

Същевременно с това WhatsApp не изкарва почти никакви пари за Facebook. Това обаче се очаква да се промени в скоро време, тъй като Facebook ще опита да внедри услуги за плащания и покупки в чат приложението, което има близо 2 млрд. потребители. Приходите от WhatsApp ще дадат допълнителен тласък на растежа на Facebook.

Международни пазари

WhatsApp и Instagram са от ключово значение за международната стратегия на Facebook, гарантирайки позициите на компанията на бързо развиващите се пазари, като например Индия и Бразилия. В някои страни двете приложения имат значително повече потребители от основната платформа на Facebook. В Индия например WhatsApp има 100 млн. повече потребители от Facebook, сочат данни на EMarketer. Това е от голямо значение за Facebook, който гледа на Индия като на мястото, където ще протече следващият голям интернет бум. Освен това компанията се притеснява, че китайските й конкуренти могат да поемат контрол върху индийския пазар по-бързо от нея. В Япония, от друга страна, Instagram има 70% повече потребители от Facebook.

Макар че Facebook продължава да е най-популярната социална мрежа в по-голямата част от света, Instagram и WhatsApp дават на компанията на Зукърбърг много по-голям обхват от този, който тя би имала, ако не разполага с двете платформи. Загубата на тези приложения ще намали значително потребителската база на Facebook, а така и приходите на фирмата.

Демография

Всички използват Facebook. Всички, с изключение на тийнейджърите. По данни Pew Research, само 51% от групата на 13-17 годишните потребители са ползвали Facabook през 2018 г. Само няколко години по-рано този процент е бил 71. Същевременно с това 72% от тийнейджърите в САЩ имат Instagram.

Facebook вече не е толкова популярен сред младото поколение, колкото в миналото. Това се дължи до голяма степен на по-голямата конкуренция на пазара днес. Instagram е тайното оръжие на компанията срещу Snapchat и TikTok – две приложения, които са изключително популярни сред поколението Z.

Без Instagram, Facebook ще трябва да създаде нов продукт, който да се харесва на най-младите потребители, нещо, което компанията не е доказала, че може да направи.

Репутация

Докато Facebook бе в центъра на скандали, свързани с изтичане на лични данни, разпространяване на дезинформация и намеса в изборите в САЩ, много хоро казваха, че ще спрат да ползват социалната мрежа и ще се пренасочат към Instagram и WhatsApp за поддържане на връзка с техните близки и роднини. Макар че и трите приложения са собственост на една компания, от Facebook осъзнават, че двете й по-млади платформи имат по-добра репутация в обществото. Наскоро компанията брандира двете приложения с надписа „From Facebook” в опит да привлече позитивите, спечелени от тях, към основната си платформа. Ако тя бъде принудена да се раздели с двете приложения, тази добра репутация ще се изпари заедно с тях.

WhatsApp + Instagram

Facebook обаче няма да бъде единствената компания, която ще се озове в трудна ситуация, ако се стигне до продажба. През последните шест години фокусът на WhatsApp беше не върху приходите и печалбата, а върху увеличаването на потребителската база и върху криптирането на услугата – свобода, която тя получи благодарение на стабилния рекламен бизнес на Facebook, който плащаше сметките. В момента WhatsApp работи по нови бизнес начинания, но няма никаква гаранция, че те ще бъдат успешни, ако те не са подкрепени от дълбоките джобове на Facebook.

Същевременно с това Instagram разчита на Facebook за голяма част от своите операции, включително за технологията, която стои зад рекламния бизнес и модерирането на съдържанието. Отделянето на Instagram ще изисква от компанията да изгради изцяло нов рекламна платформа и ще доведе до загуба на информацията, която фирмата получава от профилите на своите потребители във Facebook, ограничавайки ефективността на рекламите.

Приложението разчита и на автоматизираните инструменти за наблюдение на съдържанието на Facebook, които отговарят за идентифицирането на реч на омразата, терористично съдържание и други типове нежелани публикации – система, в която Facebook инвестира милиарди долари. Един независим Instagram ще трябва да изгради всички тези инструменти наново и самостоятелно.

В крайна сметка, може да се каже, че потенциалното разпадане на империята на Зукурбърг ще има тежки последствия за всички компании, които са част от нея. Само времето ще покаже, дали тези прогнози ще се превърнат в реалност.

 

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ