Мила родна картинка*

Мила родна картинка*

Елин Пелин е писал за шопите. С любов. Той е бил един от тях. През 1936 г. публикува един разказ, в който главен герой е нане Митре. И една чешма с негодна за пиене вода. Почти.

След като прочетох този разказ, спрях да си мъча главата с въпроси. “Защо, аджеба, елинпелинчани така яростно възстанаха срещу едно семейство сирийци?”. Светна ми!

На шопа най му е терсене кога друг му се вре у работата. Ама нема значение за делба на нивата ли става дума или за международното положение. Шопо си е самодостатъчен и дори чужда въшка не ще да го каца. А тук държавата цяло семейство му шкартира. Нали схващате, че държавата на шопо също му е чужда. И разсъжденията спират дотук!

Нашето може да е мизерно, окрадено и с куп други кусури, но е наше:

“Вечният шоп, който ме кара с каручката, е безучастен като кобилите си, безучастен към околните красоти, както и към липсата на кофата.

— Украднали са я — каже. — Беше нова, та някой може да я е взел за употреба.”

Съседът може да пребива жена си, но си е мой съсед, а жена му си е негова. Нашенци сме си. Рецидивиста от долната махала и той така. Тук ще си стоят, няма да ги пъдим, ще ги пазим:

“Ситни като врабчета дечурлига, полуголи, мръсни, немити, непрани, невчесани, се въргаляха из прахоляка. Те се разбягаха от тропота на каручката, застанаха отстрана на пътя и почнаха да хвърлят камъни по нас.

— Такъв им е обичаят по селата — обясни нане Митре. — Еднаж ми спукаха главата… Оно си е така. Нали са деца…”

Не ги виня. Това е раказ отпреди 80 години. И досега така. Да запазиш самобитността си за такова време е забележително. Не си приел социализмо, не си приел и либерализмо, камо ли европеизмо. За толерантност към различните да не говорим. Опитайте се да направите Прайд-а в Мусачево, скъпи трансджендъри. Консервирал си се е у ватенката нашио шоп. Но така е, като живееш на полето. Ветаро нема що да го запре. Нито душманино. Вкопаваш се като камик у полето и чекаш да премине:

“Ние сички, цялото село, с кучетата и котките сме от сегашната партия. Чешмите ги правиха бившите. Сакаха с вода да ни подкупят, та да ни обърнат. Ама ние дадохме клетва от тая вода да не пием. И не даваме никой да пие. Я съм на служба да вардим.”

Пазят си шопите думата и името. Вие кажете добро ли е това или лошо. Или да почакаме отново телевизиите, сайтовете и политиците да ни го разяснят. И да отиде репортерът на мегдано у Байлово да обясни какво са това евро ценностите. Или да посмее някой политик да обели дума за бежанска интеграция където и да е в Софийското поле. Защото това е нашата държава - анклав до анклава, съшити с европроекти, оградени с нова двупластова гранична ограда. Шопски анклав, трънски, македонски, помашки и какъвто щете. И те ще търпят всяко едно чудо, което им се стоварва на главата - Десетилетие на ромското приобщаване, бежанска вълна, европредседателство. Само не им пипайте казана или прасето. Чуждото ви го не сакат, тяхното не им взимайте.

*Разказ на Елин Пелин

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Изненадващ ход: Путин се е обявил за "нулево" обогатяване на уран от Иран
Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Министерството на здравеопазването дава препоръки за безопасно хранене през летните месеци
Времето: Слънчево с температури до 37 градуса
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?