През следващите години броят на симкартите ще намалее до нула

През следващите години броят на симкартите ще намалее до нула

През следващите години броят на симкартите ще намалее до нула

Интервю с Майкъл Фоли, главен изпълнителен директор на "Теленор България"

 

- Господин Фоли, с каква нагласа и стратегия за развитие поехте "Теленор България"?

- През август 2016 г. поех компанията, която три години след придобиването беше в много добро състояние. Първият ми стремеж беше да не разрушавам нищо. После анализирах какво би могло да бъде направено, за да стимулираме ръста на бизнеса, както и какви стратегически избори трябва да направим през следващите няколко години, така че да увеличим акционерната стойност и да направим "Теленор" предпочитан партньор в дигиталния живот на клиентите. Това е стратегическият ни фокус. Предизвикателството в сектора е откъде да дойде растежът, при условие че клиентската база намалява. Но според нас има значителни възможности за развитие на пазара.

В същото време за мен най-важно е отношението - и това е важно за всички хора, които живеят и работят в чужда страна. А отношението се основава на следните три неща: "Слушай повече и говори по-малко"; "Прецени пазара"; "Срещни се с акционерите и партньорите". На първо място - не вреди, а после интегрирай визията си за бизнеса в личните си планове за бъдещето.

- В момента по кои показатели изпреварвате другите големи мобилни оператори?

- Първото нещо, което трябва да научиш, когато влизаш на нов пазар, е да разбереш значението на понятие като смирение. Ние не се надбягваме. В някои пазарни ниши конкурентите ни се справят по-добре от нас, а в други ние се справяме по-добре. Клиентите ни оценяват промените, които направихме в компанията през последните три години. Показателят Net Promoter Score (NPS), който най-общо показва склонността на клиентите да препоръчат дадена компания, е изключително добър за нас. Даже бих казал - необичайно добър за бизнес, който е утвърден на пазара. Това вероятно е свързано с подобренията на мрежата, стартирането на 4G и подхода ни към клиентите. Международният уебсайт - тестер на скоростта - Ookla - показва, че след 350 хил. тествания, направени от потребители в България, в техните домове и офиси, ние сме най-бързата мрежа в страната. Постиженията ни са скромни, а конкуренцията е голяма. Внимаваме да не се възгордяваме и да не проявяваме самодоволство, за да не се окаже, че лежим на стари лаври.

- На какъв етап сме от революцията в скоростта на преноса на данни?

- Революцията е глобална, а ние сме в самото начало. Вече може чрез безжичния интернет да правите високоскоростни обаждания или да използвате данни с високоскоростна връзка; видеото вече е достъпно навсякъде, при това услугата е много ефективна, а клиентите ни посочват, че са изключително доволни. По-голямата част от пътя обаче ни предстои. 4G е първата реална стъпка, която ни показва какво действително означава мобилният пазар, а 4G ще продължи да се развива през следващите 5-6 години. Очакваме и 5G, за която мрежа стандартите няма да са напълно готови поне до 2020 г., но на някои пазари по света вече се правят опити за пускане на предварителна версия на 5G.

- Отчитате ръстове в мобилния интернет и свързаните с него приходи, но в същото време постъпленията от мобилни устройства намаляват. Как да тълкуваме тази тенденция?

- Устройствата не са нашият бизнес, ние продаваме минути и мегабайти. Това очакват от нас клиентите ни - ние сме доставчик на услуги. Телефоните и другите устройства са просто начин, инструмент, чрез който доставяме услугите си. Резултатите там зависят от това, което е достъпно на пазара, или от годината, в която се появи нов продукт - например нов айфон. Приходите от

продажбата на устройства зависят от много фактори и стойността им е променлива. Но те не са стратегическият фокус на бизнеса ни, а просто средство за постигане на крайната цел. Има и друго важно нещо - тенденцията за поевтиняване на апаратите, а оттам и за намаляване на приходите в тази част от бизнеса.

- Едно четиричленно домакинство у нас колко симкарти ползва и какви сметки за телефония и интернет плаща в сравнение с останалите държави в Европа и по света?

- Цените в България са по-ниски от тези в останалата част на Европа. Броят симкарти в семейство зависи от социалните и икономическите условия. Нека ви дам пример с моето семейство, което се състои от мен, жена ми и двете ми дъщери. Живеем в България, недалеч от централата на "Теленор". 18-месечната ми дъщеря все още няма мобилен телефон. Но тя знае как изглеждат мобилните телефони и много обича да си играе с тях. Аз имам три симкарти - всъщност четири - една в айфона, една в айпада, една за лаптопа ми (който не е "Епъл", за съжаление) и накрая една в колата ми - защото колата ми има безжичен интернет. Общо четири. Жена ми има две. По-голямата ми дъщеря също има две. Така че ние общо ползваме осем симкарти. Това е напълно

нормално за семейство, което използва непрекъснато дигитални услуги.

- Какво ще се случи с броя на симкартите, които ще ползваме в близко бъдеще?

- През следващите няколко години броят на симкартите ще намалее до нула. Защото ще бъдат интегрирани електронно в телефона. И ще може да се препрограмират - няма да е нужно да търсите откъде да си купите симкарта. Ще купите услуга и симкартата ще ви бъде осигурена безжично от доставчика. Това ще се случи в следващите пет години. Този процес вече е започнал на някои пазари - в САЩ например вече се продават айфони с интегрирани симкарти. Очаква се и огромна промяна в индустрията и сериозен скок на потреблението. Ние в Европа не потребяваме толкова много телекомуникационни услуги, колкото например азиатците - като минути и дейности, които вършим по телефона. Съотношението на потребление и плащания от страна на клиента ще нараства, но в същото време ще трябва да създадем повече стойност за потребителите. Ако създавате повече и по-добра стойност, ще предлагате и повече услуги, така че очаквам ръст на приходите за операторите. Но този ръст ще е свързан с предлагане на по-добри услуги, по-голяма скорост и по-добра стойност.

- Как големите оператори се борите срещу Viber, Skype, Messenger и другите мобилни програми, които позволяват качествен пренос на глас, текст и медия?

- Току-що формулирахте най-сериозната стратегическа дилема, пред която са изправени всички големи телекоми в момента. Как да продължим да доставяме стойност на клиентите си. Какви услуги да им предложим и как да градим взаимоотношения с онези, които предоставят услуги като Viber, Skype и др., така че да продължим да развиваме бизнес средата. Според нас, за да бъдем полезни на клиентите си, трябва да спечелим доверието им и да станем техни партньори в дигиталния им живот. Което значи, че трябва да създадем за тях среда, в която услугите, които им предоставяме, и услугите, които те очакват, са леснодостъпни и лесноуправляеми. Ако успеем да го постигнем, ще се задържим на пазара.

- Как се печели доверието на клиентите, за да бъдете техен надежден доставчик?

- В момента на някои пазари осигуряваме и финансови услуги, например в Пакистан осигуряваме достъп до финансови услуги на 23 млн. души месечно. Това е и най-голямата мрежа за финансови услуги в Азия в момента. В Бангладеш осигуряваме достъп до медицинска информация. В Пакистан осигуряваме на милиони фермери достъп до необходимата им информация за земеделие и животновъдство. В Европа пък ще осигурим услуги за поддържане на дигиталния лайфстайл на клиентите ни. Това ще значи, че ние сме партньорът, на който се доверяват, на който плащат, който им осигурява достъп не само до минути и мегабайти, а и до възможността да изживеят своите моменти и да са ефективни, да имат достъп до снимки, да споделят живота си с приятели и с любимите си хора.

- Очаквате ли влизането на нови играчи, консолидиране или други значими промени на телеком пазара у нас?

- Консолидацията е един от начините за постигане на растеж. Едва ли може да очакваме кой знае какъв органичен ръст на бизнеса, защото населението на България намалява. Но нека все пак отбележа и още нещо. За 2016 г. в България се очаква ръст на БВП от около 3%. Ако обаче извадите европейското финансиране от тези 3%, нещата не изглеждат особено добре. Ключът към жизнената и нарастваща икономика днес е изграждането на информационна и телекомуникационна инфраструктура, която да е достатъчно силна, устойчива, надеждна, бърза и богата, за да привлече чуждестранни инвестиции. И в крайна сметка да привлече хората да работят тук. Трябват ни политики, които да направят това възможно. Те включват осигуряване на достатъчно честоти на достатъчно разумна цена и достатъчно добра скорост. Само така може да осигурим достъп до услуги и продукти и може би да променим механизма, по който се определят цените за ползване на честотен спектър. Но задължително трябва да има и работеща стратегия за развиване на информационните и комуникационните технологии на национално ниво.

- Какви програми за корпоративна социална отговорност планирате за 2017 г. и къде сред тях поставяте инициативите за нулева толерантност към корупцията?

- Имамe много социални инициативи, но безспорно най-важната за нас е тази срещу корупцията. Живеем в среда, в която има корупция, при това не само в България. Работил съм в Нигерия, Танзания, Кения, Сиера Леоне, Малайзия, Пакистан и в много други страни. Навсякъде, където съм бил, са ме предупреждавали, че има монополисти и че са най-корумпираната страна в света. Това, което ние правим, е да обучим хората, работещи за нас, да разпознават сигналите и проблемите - и външните, и вътрешните - и да не се изкушават да участват в тези порочни практики. За нас в цялата група това е изключително важно, то е ключов момент в корпоративната ни култура и ни отличава до степен, че след като си работил за Telenor и си повярвал в ценностите ни, вече е почти невъзможно да работиш за друга компания.       

 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ