Светлин Русев (май 2018)

Светлин Русев  (май 2018)

Списание "Мениджър" навършва този месец 20 години от издаването на неговия първи брой.  Отбелязваме този юбилей цял месец като публикуваме едни от най-знаковите текстове, появили се на страниците му през тези години.

- Когато ни е изгодно ние, българите, се оправдаваме, че страната ни била малка, че от нас нищо не зависело, търсим подкрепа и закрила от някой по-голям „брат”. В какво, според Вас, акад. Русев, сме „малки” и в какво можем да бъдем „големи”, ако пренебрегнем географията и битовата статистика?

- При всички „роднински” изпълнения – положителни и отрицателни - винаги е имало по-голям „брат”. При новия сме като бедни роднини, доведени от превратностите на историята.

А както е известно,  историята не е най-грижовният родител. Не сме единствената малка държава и по територия, и по население, но може би сме единствените оцелели с такава драматична съдба, с такава велика история и с такъв самобитен духовен принос като Кирило-Методиевата азбука. Очевидно е, че от една страна имаме някакви сиромашки комплекси за малоценност, а от друга — липсата на реална мярка за съизмеримост ни кара да се чувстваме или много велики и първи в село, или да си въобразим, че сме европейци само като сменим потурите с модни костюмчета. И сега правим чупки в кръста, само и само да се харесаме на някои от новите ни осиновители.

В нашата история имаме достатъчно спечелени битки, за да се чувстваме горди, но и достатъчно загубени войни, заради държавническа и партийна некадърност и недалновидност. Дори обявихме война на Америка и Англия, а един наш бивш руски зет щеше да съди Съветския съюз. Майка ми, невярваща на очите си за това, което виждаше, учудена казваше: „Какво стана с тези хора, като че ли измяната ги хвана!”

Територията, на която нямаме право на каквито и да е комплекси за малоценност — това е културата, разбрана в най-широк смисъл. В началото на тази година показахме една изложба „Живопис от първата половина на ХХ век” с произведения, които и във времето си, и сега, могат да бъдат гордост за всеки голям европейски музей. Показахме, че сме били и сме съизмерими с най-големите. Разбира се, „най-големите“ ни политици и държавници отказаха и да видят, и да разберат за какво става дума. Всъщност, подобна проява показа къде сме големи и къде сме малки!

- Присъствате с ваши картини в музейни и лични колекции по цял свят, неизменен участник сте в Парижките есенни салони, дори преди няколко години бяхте единственият източноевропеец с лична експозиция на този световен форум във френската столица, ваша е една от най-скъпо продадените български творби в Сотби'с, представяли сте изложби на родни автори в различни европейски столици... Да ви питам ли дали съществува „Шенген” за българското изкуство?

- За съжаление, в чисто административния смисъл „Шенген” за българското изкуство има. Но ние сами си го създадохме, с безумията на Чиловия ( по името на бившата министърка на културата за кратко – Нина Чилова) закон за културно-историческото наследство. Но „Шенген” като културна и духовна граница никога не е имало, независимо от по-трудното или по-лесното движение на  българското изкуство. Дори в тъй наречената тоталитарна България участвахме и представяхме страната ни в изложбени зали и музеи, за които сега можем само да мечтаем. Да не говорим за литература, музика и т.н. „Шенген” за духа не може да има. Друг е въпросът, че ние сме твърде далеч от усвояването и разпространението, от формите на налагане и на класическото, и на съвременното ни изкуство. Цялата днешна технология на показването и утвърждаването в определен смисъл се разминава със сериозните критерии за изкуство. Ние сме извън важния пазар на изкуство, а от там - с малки изключения – и извън музейните пространства. Това, което наричаме съвременен пазар на изкуство, изобщо отсъства от нашата културна политика. „Шенген” е нашето безхаберие, безотговорност, завист и личностен егоизъм.

- Преди шест години вие подредихте недалеч от Брюксел 5-етажен музей на белгийския колекционер Юго Вутен. Губят ли българските живописци и скулптори там от съжителството с признати световни майстори като Роден, Хенри Мур, Пикасо, Джакомети, Ботеро...? Какво се случва сега, година след смъртта на белгийския колекционер, с този музей, както и с парка около дома му, в който присъстваха стотина творби на наши автори?

- За съжаление приказката, поне във вида, в който я написахме и прочетохме - свърши! Истинско удоволствие беше да видиш български автори, българско изкуство в реална и достойна съизмеримост с големи европейски имена. В един момент Юго Вутен се притесняваше да акцентира и отделя като значимост българското участие. А основната част от сбирката беше българско изкуство. Дали по националистически съображения или по други причини, то и днес е застъпено в музея, но не в този размер. За щастие в парка нещата са трудно променливи и доколкото ми е известно, той е запазен такъв, какъвто беше. Но докога?!

- В разгара на нови обвинения и наказателни мерки у нас и в света срещу Русия вие открихте мащабна изложба в Москва. Отрази ли се по някакъв начин международното напрежение върху личното ви присъствие в руската столица?

- С всичко, което се завъртя и като реалност, и като мистификация, претендирам, че съм наясно със ситуацията. И поне от моя страна не бих допуснал зависимост от политически съображения. Бях приет от руска страна като художник, когото ценят и познават. А и самият аз се бях постарал да се представя със сериозни и важни за мен неща.

- Как светът на изкуството реагира, повлиява ли се от омразата и агресията в политическия живот на 21. век?

- Няма еднозначни реакции и отговори. Светът на изкуството сам по себе си не е просто различен и противоречив, но надявам се в същността си е противопоказен на омразата и агресията. Доколкото изкуството се занимава с човека, с неговата драма и състояние на душата, би трябвало да следва своята дълбока същност. Но... така ли е? Съмнявам се!

- Ако трябва да класирате в една таблица причините за лошото или трезвото самочувствие на българина, как би изглеждала тя? Кои човешки достойнства и качества за Вас са най-важните мотиви?

- Не знам дали има някакво значение личното ми социологическо проучване на съвременната народопсихология, но реалното спасение е не в религиозните, а в християнските добродетели - в тяхното цялостно житейско спазване и прилагане. Всяко изработване на нова съвременна ценностна йерархия ще обслужва тези, които са я изработили, и ще отговаря на определени интереси. Разбира се, малко чувство за срам и вътрешно покаяние няма да ни дойде в повече.

- В разговор преди 5 години ми казахте, че в изкуството нещата са без възрастови измерения - човек, независимо от зрелостта и старостта, живее с илюзията, че има още дълъг творчески път. След толкова време в това изкуство, толкова изненади, които сте поднасяли на публиката си, и битки, в които сте влизали... по-смел и по-дързък ли се чувствате сега, или по-овладял страстите си?

- Не се чувствам по-различен и по-овладян — само разрушените илюзии стават все повече и повече и продължавам да се изненадвам и днес, без да съм се поучил от онова, което беше вчера. Наивна вяра, но в какво?! За съжаление и времето, и обстоятелствата я поддържат, по-скоро ни принуждават да не забравяме и да не се отпускаме. Съдбата като че ли ни е запазила някаква непредвидима битка, дори и когато нямаме барикади.

- И друго сте ми казвали: „илюзиите са хубаво нещо, но равносметката е извън тях”. Коя е най-оцеляващата Ви илюзия за бъдещето на света и коя е най-неотложната част от равносметката за него днес?

- Все още се надявам, че светът е обречен да оцелее. Но кой и какво ще остане след това оцеляване — не смея да мисля. Равносметката днес е ужасяваща. Като че ли нищо от оварваряването на човечеството не се е променило. Идеи, вяра, религии, разрушени култури, войни, жертви, груби интереси... Създаването на живота е обезсмислено. Какъв е смисълът и цената на човешкия живот?! Разумните отговори звучат днес наивно и анахронично. И все пак се надяваме! Но на какво?

- Какво е вашето разбиране за оцеляването и успеха на един творец?

- Сериозното оцеляване в изкуството - не говоря за признанието, което се движи по други правила, а за истинското оцеляване - е да запазиш и съхраниш човешката и творческата си чувствителност. Да поддържаш духа буден, да имаш и носиш свое видение за света и хората - разбира се, ако ти е даден талант, да материализираш идеите и... поне част от илюзиите си. И не по-малко важното — да нямаш комплекс от това, което става около теб и в света; да знаеш, че колкото и да си малък, си създаден единствен и твоят дълг е да осъзнаеш и съхраниш тази неповторимост. И да не забравяш, че винаги, до края си ученик. Най-общо казано - да не предадеш себе си като човек и да повярваш в това, което правиш. Изобщо, много дълга стана авторецептата, но при всички случаи истинското лекарство е извън нея - характер, воля и последователност! За труда не говоря, разбира се от само себе си. А колкото до успеха - той е от друго семейство. Ако дойде - добре, ако се разминем - не е драма. Драма е, ако не издържиш и изгубиш себе си.

- Изобразителното изкуство няма нужда от превод и все пак искам да Ви попитам - сред родна или сред чужда публика се чувствате по-комфортно, по-разбран? И за Вас това има ли значение?

- Публиката навсякъде е различна и не бих я делил на своя и чужда. По-важно е защо е при мен и какво от това, което правя, стига до нея. Понякога един-единствен човек от навалицата осмисля усилията и успеха ми, друг път дори да минат стотици „почитатели”, ти е пусто и безсмислено. Най-голямо и най-сериозно значение имаше публиката, зрителите, приятелите и колегите на изложбата ми през 1988 година, която направих по време на известните „Съображения” (бел.а. – срещу Светлин Русев) на Тодор Живков. Чувствах и знаех, че с мен има една солидарност, тогава тя струваше повече от всичко. Красиви илюзии, които времето обезсмисли и разруши. А в онзи далечен ден се страхувахме сградата на „Шипка” 6 да не се срине. Всъщност, същото време беше началото на голямата разруха, а тя в определен смисъл продължава и днес.- Докога у нас ще се гледа на колекционера като на вреден и опасен частник и от какво най-вече зависи хората с пари да инвестират в пазара на изкуство?

- Толкова години след като триумвиратът БСП, НДСВ и ДПС приеха антиколекционерски и антикултурен закон за културното наследство, при толкова сменени парламенти и правителства и при толкова усилия на Съюза на колекционерите, нищо не се промени. Тогава за какво говорим?! От тъй наречените хора с пари има сериозни колекционери, които направиха важни и значими сбирки. Васил Божков няколко пъти показва изключителни неща от притежанията си, Антонио Василев представи в Националния музей сериозна колекция от възрожденски накити.  Изложбата, за която споменах в началото на разговора ни - „Живопис от първата половина на ХХ век”, показа, че има хора с възможности, превърнали колекционерството в кауза. Как ще мотивираме и изградим отношение към изкуството като блокираме пазара със забрана там, където в цяла Европа е разрешено? Тотално държавата е извън частния колекционер. Какво ще стане с подобно отношение? Само сбирката на Боян Радев е колкото две национални галерии. Къде е сградата, къде са пространствата, предоставени от държавата тя да излезе на светло? Как си представяте изграждането и поддържането на една сериозна колекция, докато се стигне до нейното социализиране? Къде е този музей на частния колекционер, който ще го мотивира да показва за по-кратко или постоянно притежанията си? И ако някой смята, че това са само „частни“ проблеми, кога ли ще бъде завършен националния „Квадрат 500” с изложбените зали за съвременно изкуство? Изобщо тъжна история!

- Бихте ли продължил думите на вашия приятел - поета Константин Павлов, публикувани в общата Ви книга „Писмо до Светлин”: „Изкуството е нещо, което човек прави сам и никое време не е алиби за бездарието”.

- Те са толкова силни и точни, зад тях се крият толкова тайни и явни истини на съзиданието, че всяко продължаване само ще покаже колко сме далече от тяхната дълбочина!

- И все пак - искало ли ви се е някога да извикате подобно на прочутата реплика „спрете земята, искам да сляза”, да речем - „спрете България - искам да сляза”. Бихте ли предпочели някое друго време или място за живот и реализация?

Изпитвам почти мистичен страх от намесата в работата на съдбата. Тя е избрала това място и това време и ние сме длъжни да го изживеем, доколкото можем достойно и изпълнено със смисъл. Най-голямата ни драма и трагедия е, когато нямаме сили и воля да осъзнаем собствената си отговорност и търсим спасение, заобикаляйки трудния път към върха. Може да са сизифовски усилията, но търкалянето на камъка си заслужава.- Новото преселение на народите, което наблюдаваме покрай свободната емиграция и бежанските вълни, засяга ли и преселение на идеи и тенденции в изкуството? Какво мислите за „глобализацията” и естетическите ценности?

Агресията на глобализацията беше свършила „голямата си работа“, преди още да почне в тези размери програмираното и дирижирано преселение, насочено основно към разрушаване на Европа с нейните традиционни духовни ценности. И това обезсмисли националната естетика и духовна ценностна система. Формирането на критериите на „глобализацията” най-остро засегна естетическата и духовна национална идентичност. Светът на изкуството е единен и цялостен не с налагането на пиар ценности, а със своята духовна национална различност. „Глобализацията” в изкуството отвори вратите на произвола, на дирижирания пазар и критерии. Какво ще остане, какво ще бъде спасено или погребано - това е друга тема! Но ако не се осъзнае откъде и докъде „глобализацията” има право на живот, коя е нейната територия — ще изчезнем като нация. 

- Чашата наполовина пълна ли е или наполовина празна, ако оценявате днес малка или голяма е България в глобалния свят? Много „ако”, нали? Кои са най-смелите ви илюзии и кои най-големите страхове в това отношение?

- Опасявам се, че чашата е празна в „глобалния свят”. Все още имам илюзия, че единствено ние можем да си я напълним цялата. Илюзия, но без нея само ще надничаме в празната чаша.

Автор: Ива Йолова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ