Дали ще ви последват?

Дали ще ви последват?

Дали ще ви последват?

Как наистина може да разберете дали уменията на един лидер са подходящи за постоянно променящата се бизнес среда, в която живеем в момента? Множество прочувания показват, че  най-добрият вариант, с който разполагаме днес, е т. нар. „лидер-слуга“. Ако оставим настрана етикетите, както и да предпочитате да наричате онези лидери, които мотивират и вдъхновяват другите да дават най-доброто от себе си, едно нещо е сигурно – действията и поведението им произтичат от техния характер и почтеност. Моят опит с лидерите-слуги показва, че те не търсят вниманието на другите, а насочват светлината на прожекторите върху своите служители. Ако трябва да бъдем по-конкретни, тези лидери могат да бъдат разпознати по три характерни за тях черти:

Те демонстрират безкористност

Когато достигнат привилегированата ръководна роля, най-добрите от тях осъзнават, че в основата на лидерството е удовлетворяването на нуждите на другите. По тази причина те често се противопоставят на традиционния стил на управление отгоре-надолу, при който ръководителите просто нареждат, а служителите изпълняват. При тях е характерен стил на управление отдолу-нагоре, или иначе казано – даване на приоритет на интересите на служителите пред техните собствени. Това не е никак лесно постижимо, но в крайна сметка дава на тези лидери конкурентно предимство.

Дават смисъл на работата на хората

Множество изследвания стигат до заключението, че когато човек намери цел в работата си, това го прави не само по-щастлив и физически и психически здрав, но и подобрява неговата продуктивност. Един от начините да постигнете този резултат е като дадете на подчинените си шанс да се свържат с хората, на които служат. В едно известно прочуване, цитирано от психолога и професор от Уортън Адам Грант в неговия бестселър „Give and Take“, три отделни групи служители в кол център, занимаващ се с набирането на средства за университетска стипендия, са получили задача да се обадят на дарители и да поискат от тях подкрепа. Една от групите е разказала на дарителите личните истории на хората, получили стипендия, и как тя е променила живота им. Тази група е успяла да привлече 143% повече средства в сравнение с другите две групи, които просто са провели рутинни обаждания, без да се задълбочава в темата и да полага особени усилия. Когато обаче същите тези дарители са получили възможността да се срещнат с лично реципиентите на стипендиите и да им зададат въпроси в рамките на не повече от пет минути, дарените от тях средства са нараснали с цели 400 процента! Какъв е извода на Грант от това прочуване? Предоставянето на възможност на служителите да се срещната с хората, на които помагат с работата си, е най-големият мотиватор, дори ако контактите им траят само няколко минути.

Те служат на подчинените си

За да повишите значително въздействието си като лидер трябва да запомните, че лидерството опира до обслужването на околните. За да прецените какво е нивото ви като лидер-слуга, трябва да се запитате: Какво правя всеки ден, за да подобря живота на моите служители? Ако целта ви е да направите така, че всеки ваш служител да бъде най-доброто си Аз в работата, то вие вече вървите по пътя на изключителния лидер.

....................

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ