Лидер, който хората искат да следват
Нека ви разкажа за един от най-трудните случаи в кариерата ми като професионален коуч. Става въпрос за един мъж, който беше наистина умен и компетентен лидер, но същевременно с това не се радваше на особено уважение сред голяма част от хората в компанията, в която работеше. Първите ми два разговора с него бяха не просто трудни и некомфортни, а направо враждебни.
Тогава разбрах, че ако искам да намеря някакъв начин да завържа диалог с него, ще трябва да бъда много пряма и директна. За това му казах: „Смяташ, че нямаш нужда от мен, и аз те разбирам, но ако продължаваш да вървиш по пътя, по който си тръгнал, до 6 месеца ще си без работа“. Той не отговори по никакъв начин на казано, затова аз продължих: „Лидерът се нуждае хора, които са готови да го следват, а в момента никой не иска да работи със или за вас“.
Откровеността ми определено го изненада. От своя страна той също ме сюрпризира, като тихо ми прошепна въпроса: „Какво трябва да направя, за да стана лидер, който хората искат да следват?“
За да му дам отговор на този въпрос, аз започнах с едно сравнително просто лидерско умение, което често остава на заден план, въпреки че в действителност е от критично значение за успеха на всеки лидер – да бъдеш открит и искрен, независимо от обстоятелствата. Ето какво означава това на практика:
Когато хората ви казват нещо, слушайте внимателно и се старайте да ги разберете
Всички хора се притесняват от това дали се изразяват добре и дали казаното от тях се разбира от другите по правилния начин, но много малко отделят внимание на способността си да изслушват останалите. Научете се да отделяте цялото си внимание на хората, с които говорите, и слушайте внимателно това, което казват.
Когато хората споделят идеи, демонстрирайте любопитство
Повечето лидери бързат да дадат оценка и мнение, когато служителите им идват при тях с някаква идея или инициатива. Великите лидери обаче избягват прибързаните заключения, защото те искат да разберат повече за тези предложения. Те са любопитни и винаги отворени за това да научат нещо ново. Ще останете изненадани от това колко благодарни ще ви бъдат останалите, просто защото сте отделили внимание на тяхната идея.
Когато някой казва нещо, с което не сте съгласни, не бързайте да го съдите
Всички имаме предразсъдъци. Ако усетите, че в някакъв момент вашите предубеждения започват да пречат на трезвата ви оценка, направете пауза и се замислете върху това какво се казва всъщност и какво се крие под думите на другия човек.
Когато другите демонстрират гордост, вие бъдете смирени
Всички познаваме хора, които подхождат с голяма доза егоизъм във всяко свое действие – нарциси, които не спират да търсят внимание от другите. Позволете им да бъдат тези, които са в действителност, но не забравяйте, че демонстрирането на уважение и скромност към другите ще ви спечели много по-големи симпатии, отколкото постоянното изтъкване на вашите постижения.
Когато хората се чувстват обезкуражени, вие трябва да ги подкрепите
Вместо допълнително да демотивирате вашия екип, когато той се чувства безсилен, опитайте да го подкрепите с каквото можете. Накарайте служителите си да се чувстват способни и компетентни и им покажете, че вярвате в тях.
Когато хората полагат допълнителни усилия, не подминавайте възможността да ги оцените
Понякога извънредната работа и полагането на усилия, които далеч надминават това, което се изисква от даден служител в неговата работа, остават незабелязани. Постарайте се да разпознавате не само успехите, но и да давате признание на хората за тяхното постоянство, креативност и смелост.
Когато хората работят здраво, изразете благодарност за техния труд
Повечето хора искат да угодят на своите шефове, но много от работещите най-здраво не се бутат под светлината на прожекторите и често остават в сянка, докато по-нахалните служители излизат на преден план, дори и да не полагат особено големи усилия в работата. Публичната похвала на служителите, които я заслужават най-много, ще ви помогне да създадете един високо мотивиран екип, в който най-можещите получават признанието, което заслужават.
Клиентът, за който ви говорих в началото, си постави за цел да превърне всички тези умения в свои навици в рамките на 30 дни. Месец след срещата ни той се бе превърнал в целеустремен лидер, ангажиран със създаването на открита и прозрачна работна среда, защото през тези дни той бе забелязал промяната в себе си и в начина, по който другите се отнасят с него. Той беше станал лидер, които хората уважаваха и искаха да следват.
....................
Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.
Редактор: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.