Научете децата си да бранят личното си пространство

Научете децата си да бранят личното си пространство

За много от нас личното пространство е страховита и неизследвана тема. Трябва ли да допуснем даден човек до това невидимо и частно кралство? Колко близо да му/й позволим да се доближи? Често тези въпроси са наистина сложни. Особено ако никой не ни е обяснил как стоят нещата, когато сме  били малки, пише BrightSide.

Личното пространство е наистина забележително нещо. Когато трябва да обяснят на децата си колко важно е то, повечето родители не знаят откъде да започнат. Темата е болезнена, никой няма представа как да я представи на малчуганите. Обсъждането й дори с възрастни е трудно. Отделни училища по света обаче вече предприемат необходимите стъпки, за да разрешат този проблем. Те въвеждат специални уроци (част от сексуалното обучение), посветени на личното пространство. По време на тях децата получават простичка диаграма, придружена от кратък обяснителен текст, предназначен за родителите. Впоследствие учениците трябва да оцветят различните части на диаграмата, докато учителите обсъждат с тях различни ситуации, пред които могат да се изправят в ежедневието си.

Този визуален наръчник е предназначен за деца от 5- до 10-годишна възраст и се нарича „Кръговете на взаимоотношенията“. Той може да предпази децата от сексуално посегателство, както и от физически и психологически тормоз, просто като им помогне да разберат кога се случва нещо нередно в дадена ситуация.

Моето лично пространство

В основата на диаграмата стои най-важният кръг. Той представлява вас самите. Вашето тяло не е ничия друга собственост. То принадлежи на вас самите. Само вие можете да решите кой да се доближи до вас, да ви докосва. Никой не трябва да прави това без позволението ви – без значение в кой от кръговете се намира той. Независимо дали става дума за вашия дядо, който ви кара против волята ви да сядате в скута му, или най-добрата приятелка на майка ви, която настоява да я целунете по бузата – не се колебайте да кажете на другите за това. Не трябва да се притеснявате да кажете „Не! Престани да го правиш!“.

Семейството

Този кръг включва нашите роднини и любими хора. Уважение, доверие и любов – това са факторите, които определят кого да допуснем в най-близките ни кръгове. Дори нашите най-мили хора обаче трябва да уважават личното ни пространство. И обратното – ние също трябва да ценим тяхното собствено пространство.

Приятели

Този кръг се състои от хора, които принадлежат към категорията „далечни прегръдки“. Тук влизат приятели, с които обичаме да комуникираме. Приятелството е важно и включва доста неща: кооперативни игри, разговори, веселие и понякога – приятелски прегръдки. То винаги се основава на уважение и доверие. Нормално е всички негови прояви (включително прегръдките) да се случват по взаимно съгласие. Това важи както във връзките между възрастни, така и при децата. Един малчуган трябва да знае, че не всички негови съученици имат правото да се държат като негов или неин приятел. Също така родителите трябва да говорят с децата, за да им помогнат да разберат критериите, по които се определя едно приятелство (както и как да се държат към човек, който възприемат като приятел).

Познати

Жълтият кръг включва онези, на които обикновено махаме за поздрав, когато се разминаваме – изкуствените познанства, които не играят важна роля в живота ни. Когато си дете, те включват останалите деца в училищния автобус, съседите, съотборниците или приятелите на вашите родители. Майките и бащите трябва да запознаят малчуганите с тези социални норми, с различните видове познанства и нивата на безопасност, които носят със себе си. Всяко дете трябва да знае разликата между близки приятели и хора, с които просто разменя няколко приказки от време на време. Децата също трябва да знаят и каква дистанция трябва да спазват във връзките от този тип.

Професионални помощници

Учители, педагози в детската градина, полицаи, пожарникари, медицински сестри и лекари – това са хората, които могат да ни помогнат, когато имаме нужда. Те обаче не са наши приятели. Родителите трябва да се уверят, че децата са добре запознати с различните видове спешни ситуации и знаят с кого трябва да се свържат при конкретна ситуация. Също така е необходимо да се подчертае, че всички тези хора винаги носят специални униформи / значки и имат документи, с които да се легитимират.

Непознати

Ето онези неща, които децата трябва да знаят за непознатите.

Ние не познаваме тези хора (дори и те да твърдят, че ни познават, няма значение). Не всички непознати представляват заплаха. Но поради простия факт, че не са ни известни, не можем да знаем дали са добри или лоши. Не се доверяваме на непознатите. Не разговаряме с тях и не им споделяме нищо за себе си или за близките около нас. Не трябва да отговаряме на въпросите на непознатите. Никога – при никакви обстоятелства – не трябва да ходим където и да е с непознати (особено в техните автомобили). Не приемаме лакомства от тях. Не трябва да им помагаме да търсят избягалото им куче или да ги упътваме към улицата, която търсят – възрастните не трябва да търсят помощ от онези, които са по-малки и по-беззащитни от тях самите.

Накратко – това са нещата, които се обсъждат във въпросните уроци в училище. Децата оцветяват различните кръгове в диаграмата, докато учителите ги запознават с различните ситуации, в които могат да попаднат. Междувременно ги окуражават да споделят какви мерки биха предприели при всеки един вариант. Междувременно преподавателят постоянно повтаря „Ако нечие поведение ви кара да се чувствате некомфортно, кажете „НЕ! Престани да го правиш!“. Ако имате чувството, че някой ви третира по неприемлив начин, кажете на родителите или на учителите си незабавно. Никой няма правото да ви докосва без вашето съгласие. Вие също нямате право да прекрачвате личното пространство на другите.

Ако възрастният човек не успее да разбере колко важна е ситуацията, за която му споделяте, опитайте се да му я разясните. Не трябва да се стараете да разрешавате сами този проблем, нито пък да се срамувате. Не трябва да криете проблема, не се страхувайте да говорите за него, да задавате въпроси.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ