Още от 4-годишна възраст, децата виждат мъжете като по-силен пол от жените
Още от 4-годишна възраст децата свързват властта с мъжествеността, дори в страни, считани за по-егалитарни като Норвегия. Това показват данните от изследване на учени от Института за когнитивни науки Marc Jeannerod, Лион, в сътрудничество с университетите в Осло (Норвегия), Лозана и Ношател (Швейцария), пише Neurosciencenews.
Те също показват, че асоциацията между власт и мъжественост не се проявява при някои момичета. Целта на изследването е била да се разбере дали деца на възраст от 3 до 6 години придават повече сила и власт на мъжки фигури, отколкото на женски.
В първия експеримент изследователите показват на децата снимка с две лица без полов признак. Единият от тях заема доминираща физическа поза, а другият - подчинена поза. Първо децата трябваше да познаят кое от тези две лица упражнява власт върху другия. След това те трябваше да определят пол на всеки индивид (Кой е момичето? Кой е момчето?). Резултатите разкриха, че още от 4-годишна възраст голяма част от децата считат лицето от мъжки пол за доминиращ индивид. Асоциацията между мъжественост и власт се наблюдава както при момчета, така и при момичета. Въпреки това, тя не е толкова значима при най-малките от изследването - 3-годишните деца.
Във втори експеримент, този път при деца на възраст 4 и 5 години, те трябваше да си представят себе си на снимка и да си представят друг човек до тях като момче или момиче.
Когато децата трябваше да обмислят властта си спрямо човек от същия пол, и момичетата, и момчетата до голяма степен идентифицираха себе си като доминиращи. Но когато трябваше да обмислят властовата връзка с човек от противоположния пол, момчетата се идентифицират по-често с доминиращия характер, докато момичетата не се припознават значително повече с единия или другия от изложените герои.
И накрая, в трети експеримент деца на възраст 4 и 5 години наблюдаваха серия размени между две марионетки зад дъска - едната момиче, а другата момче. В единия случай марионетките се приготвяха да играят заедно игра и детето чу как едната налага своя избор на другата. В другия случай едната марионетка имала повече пари от другата за сладолед. Повечето от момчетата смятат, че марионетката, която налага избора си или има повече пари, е мъжката марионетка. Момичетата не приписаха господстващо положение за на единия или другия пол.
Тези резултати показват, че децата имат ранна чувствителност към полова йерархия, въпреки че в някои ситуации момичетата не свързват властта и мъжествеността. Сега учените се надяват да установят какви форми на власт се приписват на женските фигури и дали те легитимират експресията на половата сила.
Редактор: Цветелин Димитров
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.