Прогноза: Рекламният пазар в България ще нарасне с над 5% тази година.

Прогноза: Рекламният пазар в България ще нарасне с над 5% тази година.

Рекламните инвестиции в България ще се покачат с над 5% през 2018 г. Това очакват експертите на комуникационната група Dentsu Aegis Network.

Компанията публикува актуализирана прогноза за развитието на рекламния пазар в световен мащаб. Тя предвижда по-добри резултати от посочените от нея в началото на годината.

За България прогнозираният ръст на рекламните инвестиции за 2018 г. се очаква да е 5,4% на годишна база, като основният двигател за това ще бъде дигиталната реклама, в частност мобилната и програматик, и онлайн видеото.

В световен план разходите, които компаниите ще напрвят за програматик ще са близо двойно по-големи отколкото през 2017 г. Мобилната реклама окончателно ще детронира инвестициите за реклама през десктоп и за първи път през 2018 г. дигиталните инвестиции ще достигнат 25% от общите медийни разходи на пазара у нас.

Докладът предвижда ръст на разходите за реклама по света от 3,9 % през 2018 г., в сравнение с 3,3% през 2017. Прогнозата на Dentsu в началото на годината очакваше ръст за 2018 г. от 3,6%. Събитията, които най-силно стимулират този растеж, са започналото Световното първенство по футбол, Зимните олимпийски игри и предстоящите избори за Конгреса на САЩ.

Регионите, които носят най-висок дял в общите рекламните инвестиции в световен мащаб, са Азия (41%) и Северна Америка (32%).

Западна Европа допринася с 13% към глобалните разходи за реклама, а Източна Европа -  с 5%.

Продължава на страници 2 и 3.

"В контекста на синхронизирания икономически растеж в САЩ, Европа и Азия тези цифри показват по-положителна перспектива днес, отколкото в началото на годината, и представляват скромен, но окуражаващ източник на оптимизъм", коментира главният изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network Джери Булман.

"Забелязваме ревизии нагоре в по-голяма част от ключовите пазари, а развиващите се икономики, като Индия например, показват високи темпове на растеж. Американската икономика се разраства силно, благодарение на икономическото стимулиране и съкращаването на данъците. Китайският пазар също продължава да нараства, като при него растежът се основава почти изцяло върху платформите за електронна търговия Alibaba, Tencent и Baidu", казва още той.

"Дигиталният сектор остава доминиращата зона за растеж, като 25% от световните рекламни инвестиции се очаква да бъдат доставени за първи път от мобилна реклама. Дигиталните медии вече са водещата форма на реклама в 21 от 59-те пазара, които следим", продължава Блуман.

Ето и най-важните медийни тенденции според доклада: 

Мобилната реклама – право нагоре 

Мобилното устройство вече се превръща в основната точка за достъп до всички дигитални услуги и съдържание. През 2018 г. 52,2% от целия световен трафик в световен мащаб е генериран от мобилни телефони (2% ръст спрямо  миналата година), според Statista. Последната статистика сочи, че хората прекарват безпрецедентно много време на смартфоните си - повече от пет часа на ден, като това се дължи преди всичко на наличиието и лесния достъп до висококачествено дигитално видео съдържание.

Потреблението на мобилни видеоклипове нараства сред всички възрастови групи и категории. 9 от 10 потребители на социални медии предпочитат да използват търсачката на мобилното си устройстно, а мобилните приложения отнемат около 70% от времето, прекарано в социалните медии. На база на тези данни мобилната реклама се предвижда да отхапе над една четвърт от общите медийни инвестиции в световен мащаб, а за България се очаква тя да достигне близо 50% от общите дигитални инвестиции през 2019 г.

Дигиталната реклама води парада

В световен мащаб разходите за дигитални медии се очаква да нараснат на годишна база с 12,6% през 2018 г. –  над три пъти повече от всички останали медии взети заедно (3,9%), като основните движещи сили за това ще са онлайн видеото (+24,6%) и социалните медии (+21,6%). За България главният двигател на дигиланата реклама ще бъдат мобилната реклама, програматик закупуването и онлайн видеото.

Както вече беше прогнозирано по-рано, дигиталната реклама ще изпревари телевизията за първи път през тази година, и ще привлече дял от 38,4% от общите рекламни инвестиции спрямо 35,5% дял за ТВ. У нас също за първи път дигиталните медии ще привлекат една четврът от общите медийни инвестиции на пазара.

Програматик закупуването се очаква да нарасне с 23,2% през 2018 г. и 19,1% през 2019 г., благодарение на способността за консолидиране на програматик стратегии за различни устройства и формати, което продължава да дава възможност на рекламодателите за да достигнат в мащаб до най-точната си аудитория. За България инвестициите в програматик закупуване се очаква да нарастне на годишна база с +74.9% през тази и с +63.8% през 2019 г.

• Традиционните медии се очаква да генерират спад от около -0.5% през 2018 г. и -0.4% през 2019 г. Медийните инвестиции в печатни медии ще продължи да намалява в световен мащаб до -7.5% през 2018 спрямо 2017 г. В България този тренд също е негативен, но по-плавен в сравнение с глобалните тенденции. Радиото, външната реклама и киното ще продължат да поддържат стабилен ръст. За България радио рекламата се очаква да се увеличи с 5,1% на годишна база за 2017 г., а външната реклама – с 12.1%.

• Телевизията в световен мащаб ще се върне към позитивни нива на растеж (+1.2% за 2018 г.) след като през 2017 г. отчете негативен спад от -0.7% на годишна база. Въпреки това тя остава основната медия използвана в медийния микс включително в България, където въпреки последователния спад в ръста й на годишна база, тя продължава да привлича над 50% от общите медийни инвестиции за реклама у нас.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Изненадващ ход: Путин се е обявил за "нулево" обогатяване на уран от Иран
Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Времето: Слънчево с температури до 37 градуса
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?
Министерството на здравеопазването дава препоръки за безопасно хранене през летните месеци