Технологиите, които променят пазаруването

Технологиите, които променят пазаруването

Потребителите навлизат в "прекрасен нов свят“ на технологиите за пазаруване на дребно. Магазините се надяват да грабнат вниманието им и да подобрят преживяването им с покупката чрез интерактивни устройства като... холограми на продавачи, които поздравяват влизащите и огледала, които дават модни съвети. Технологиите успяват да хванат окото на мнозина. В същото време се струват дразнещи на други.

„Колкото повече технологии (внедрите), толкова повече трябва да компенсирате (хората) с човешка връзка“, коментира Патриша Абърдин, автор на "Мегатенденции 2010: Възходът на съзнателния капитализъм". "Технологията може да бъде унищожител на самата себе си. Хай тек/хай тъч е извънреден баланс на технологиите в обслужването, насочен към човешкото изживяване с чувствителност", добавя тя.

Други американски експерти оценяват ефективността на новите технологични въведения в модерните магазини на базата на 5 основни критерия: удобство на употребата, скорост, достъпност, безплатна, свободна рекламна информация и гъвкаво продаване (soft selling). Луис Росас Гийон, президент на R-Squared Computing – консултантски бизнес, свързан с технологиите, коментира: "Моето идеално шопинг преживяване е като това на пещения човек, който ловува: намирам плячката си, придобивам я/убивам я и след това я зансям вкъщи на копието си, пеейки песни на победата". Той подчертава, че всяка технология, която прави пазаруването му по-ефективно, привлича вниманието и одобрението му.

Тук следват 3 технологии в бизнеса с продажби на дребно в практиката на магазините в развитите икономики, които променят пазаруването.

Виртуални хора

Ако се разходите в зоната с продажби на очила на магазина "Уолмарт" в Плант Сити, Флорида, може да видите малка тълпа, която се е събрала около "виртуална жена", обясняваща защо трябва да си прегледате очите, разказва още през 2012 г. американското списание Entrepreneur. Този холограмен женски образ, който поздравява, заема мястото на служител и то за по-малко пари. На реалния човек в Щатите се плаща по около 10 долара за час, за да посреща клиентите по този начин, докато холограмния образ струва на компаниите между 2 и 3 долара на час, обясняват от Marketing Ad Group, която го промотира. Освен това, с присъствието му се освобождава място. От "Уолмарт" пресмятат, че очните прегледи в магазина са се увеличили с почти 60% след инсталирането на интерактивната жена през ноември. "Посрещачката" предлага поредица от отстъпки на продукти и услуги, ако бъде сканиран с камера на смартфон QR кодът, който тя показва. Така се увеличава ефективността на промоциите.

Интерактивни огледала

Повечето продавачи на дребно могат да предложат модни съветници, специалисти по отношение на техния собствен стил. Базираната в Северна Каролина компания Mirrus обаче създаде интерактивно огледало, което може да помогне на клиентите в модните им избори и да генерира допълнителни продажби. Купувачите или вземат дрехата и я поставят върху себе си, като се оглеждат в тях, или я обличат и застават пред тях. Тогава огледалото изписва препоръчителни аксесоари и мястото, откъдето могат да се намерят те в магазина. "Продавачите днес трябва да работят толкова много, за да влязат в магазина. Това дава възможност те да бъдат задържани в него и да бъдат придвижени от единия отдел в другия", коментира съоснователят на Mirrus и изпълнителен директор на фирмата Браян Райд. Когато купувачите не използват технологичните огледала, продавачите могат да ги пуснат в употреба като завъртят в тях видео по теми, свързани с продажбите. Например кой е най-правилният и ефектен начин да се носи шал. Или кои очила най-добре пасват на различните форми на лицето. Mirrus има около 3000 огледала, инсталирани в магазини за облекло, спортни магазини, места за срещи, летища и салони за красота по целия свят.

Екрани с докосване

Те заемат все по-важно място в преживяването на пазаруването и стават все по-сложни. Touchpoint Interactive Media от Дъблин, Ирландия, например продаваше мулти-тъч технология, която свързва заедно много продукти на един екран, така че потребителите могат да сравняват функциите им. През 2011 г. Vodafone започна да използва екраните им, предлагайки на хората да съпоставят настройки и възможности на няколко вида мобилни телефони в 55 магазина на мобилния оператор в Ирландия. "Общата обратна връзка беше много позитивна", каза по-късно Алесандро Куаду, директор продажби на дребно във Vodafone Retail Ireland. "Съпровождането на клиента през процеса стъпка по стъпка чрез използване на екраните е много по-интерактивно преживяване", казва той. Друго високотехнологично предложение от същата фирма (Touchpoint) е Виненият гуру (Wine Guru) – виртуален експерт, който предоставя информация за селекцията в търговските площи, където се продава вино. Той стурва между 40 и 120 долара месечно, в зависимост от размера на инвентара и използваните в него хардуер и софтуер.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ