Една пренебрегвана от маркетинга възрастова група

Една пренебрегвана от маркетинга възрастова група

Светът застарява и пазарът ще се променя с това. Маркетингът също. Пазаруването и навиците за харчене на пари стават различни с времето, смятат от международната консултантска компания A. Т. Kearney. Според тях продажбите в бъдеще ще са съставени от клиенти над 60-годишна възраст.

Кое е характерно за тези клиенти?

Възрастните хора обичат да харчат парите си не само по необходимост, но и в свободното си време. Те пазаруват често. Предпочитат уикендите. Излизат сравнително рано сутрин и купуват стоки в магазините, когато в тях е по-спокойно и няма забързани тълпи. Колкото по-възрастни са, толкова повече предпочитат малки магазини, разположени  близо до дома.

Всичко това ще има отношение към маркетинга. От своя страна той в последните години обръща много повече внимание на дъщерите, синовете и внуците на тези хора като възрастови групи. 

Хората над 60 години харчат сравнително малко от доходите си за транспорт и облекло, в сравнение с всички останали възрастови групи. Повече отделят за храна, напитки и медикаменти, които се продават в търговската мрежа свободно, без лекарско предписание (може би тези производители ще имат възход.) Купуват по-малко стоки, но са готови да платят повече за тях. В повечето случаи настояват за качество и се придържат към това да купуват любимите си марки - т.е. фирмите с традиции и разпознаваемо име ще оцелеят.

Възрастните хора не са чувствителни към цената, дори ако имат много малки доходи. Те са склонни да купят по-скъпо, но качествено. Тази зависимост се засилва, колкото повече остаряват.

При продуктовите им предпочитания има национални особености. Японците например предпочитат стоки по поръчка. Европейците в пенсионна възраст купуват обичаните, стари марки, а клиентите в нововъзникващите пазари са по-чувствителни по отношение на цената. Клиентите над 60 години в Индия харчат повече за обзавеждане и за предмети за дома и по-малко за храна в сравнение с хората на същата възраст в САЩ, посочиха сравнения преди време. Американците, наред с индийците и турците, отделят големи суми за витамини и хранителни добавки.

Този тип клиенти внимателно проучват промоциите (имат достатъчно време). Промоция или отстъпка би привлякла вниманието им, но биха закупили продукта само, ако той е качествен. Този тип клиенти не са склонни да разменят количеството за по-ниска цена, срещу убеждението за качество.

Все повече възрастни хора в големите икономики използват технологиите. Значителна част от тях все ден употребяват домашен и мобилен телефон. Имат стационарната телефонна връзка, GSM-и. Колкото повече остаряват хората обаче, толкова по-малко се обаждат.

За изненада, здравословните ползи от стоките и услугите и опазването на околната среда за тях често не са от ключово значение.

Този тип клиенти не са привлечени силно от рекламата. Мнозина от тях изразяват негативно мнение за нея. Смятат я за твърде стряскаща, твърде шумна, предназначена само за младите хора.

Как могат да бъдат привлечени клиентите, които ще доминират като възрастова група в бъдеще в застаряващите нации, ще имат голям социален опит, свободно време и пари за харчене? Специалистите предвиждат:

- Със социално общуване (в магазина).

- С лично внимание (от страна на асистент-продавача).

- С лесни за отваряне опаковки и четивни етикети и цени.

- С правилен мърчандайзинг, където подредбата на рафтовете е съобразена с тях.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ