Starbucks и сламките

Starbucks и сламките

Американската верига кафенета Starbucks привлече вниманието на света тази седмица с новина в духа на мейнстрийма за глобална война с пластмасовите отпадъци. Тя съобщи, че ще спре да предлага пластмасови сламки в заведенията си по света до 2020 г., за да намали вредния ефект от тях върху природата. 

Компанията ще премахне сламките, които обичайно се използват за еднократна употреба, от своите над 28 000 кафе-бар ресторанти и с това ще намали съществуването на около 1 млрд. сламки на планетата годишно. 

Вместо тях, клиентите на Starbucks, която е известна и призната с бранд културата си, ще получават кафе и кафе-продукти без сламки, с пластмасови капаци на чашите, проектирани за употреба без сламките, или пък чаши с капаци, направени от непластмасови материали.

Реакцията на Starbucks е умна, защото повечето от нейните клиенти са млади хора или модерно мислещи градски жители, които са склонни да платят доста по-скъпо за едно кафе, ако то е с бранда на Starbucks, понеже този бранд им обещава редица неща, сред които:

  • че кафето е отгледано в опредлени части на планетата при минимален вреден отпечатък върху природата;
  • че е точно тяхната чаша кафе, с тяхното име написано върху нея, каквато я предпочитат, и барманът знае това. 

Решението за сламките е било мотивирано от партньорите и клиентите на бизнеса, коментира в изявление Колийн Чапман - вицепрезидент глобално социално влияние на Starbucks, предаде Би Би Си Нюз. "Да не използваме сламка е най-доброто нещо, което можем да направим за околната среда", казва Чапман.

Дали това ще провокира движение? 

Ще разберем през идните месеци, ако видим млади хора да отказват да взимат сламки от заведенията. Един световен бранд на младите и хората, които държат кафето им да е с марка, която олицетворява зелени и социални ценности, като Starbucks, е брандът, който би могъл да провокира такова движение. 

Съобщението за промяната бе приветствано от организации като програмата Trash Free Seas и World Wildlife Fund (WWF). Мнозина екологични експерти одобриха кампанията, припомняйки, че 8 милиона метрични тона пластмасов боклук влиза в световните океани всяка година. 

Но сламките все пак не може да изчезнат... 

Продължава на страница 2.

И все пак специалисти припомниха, че сламките са нужни - те са единственото средство за хранене на много от хората с увреждания по света.

Това отбеляза в коментар в блог на Грийнпийс съосновател на шотландската организация за защита на хората с увреждания One in Five. Той написа, че сламките, произвеждани от хартия, увеличават за тези хора риска да се задавят, а металните, стъклени и бамбукови сламки пък създават опасности за пациентите, които трудно контролират движенията си по време на хранене, например при неврологични заболявания като болестта на Паркинсон. 

Всъщност, пластмасовите сламки възникват първоначално като адаптивна технология за хранене в болниците. В края на 40-те години на 20 век изобретателят им Джоузеф Фрийдман започва да продава комплекта “Flex-Straw” или "персонализирана тръбичка за пиене" като средство в помощ на пациентите, които не могат да пият от чаша. Реклама от онова време показва, че те са били предлагани като санитарни, евтини, устойчиви на температурите наоколо и пригодни за употреба средства за хранене/пиене от деца или пациенти с епилепсия, разказва в онлайн материал изданието Quartz. 

Гениалното изобретение на Фрийдман - пластмасовата сламка - е създадено от него да помага на малката му дъщеря да пие млечни шейкове и е сочено за икона на универсалния дизайн - принцип, който подсигурява всички проектирани обекти и системи да са достъпни и удовлетворяващи всички хора, независимо от възрастта им, икономическия им статут или физическите им способности. 

Представители на Starbucks в тази връзка коментираха пред Quartz, че мислят за решение за обслужване на хората с увреждания в заведенията им по света. Говорител на компанията посочи, че тя планира вероятно да предлага сламки, изработени от алтернативен материал. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ