Всичко за клиента, но не съвсем

Всичко за клиента, но не съвсем

Да помагаме на другите, да споделяме благата си, да бъдем добри – това са ценностите, в които са ни възпитавали още от деца. Чудесни ценности, които ни правят по-добри съпрузи, родители, съседи и граждани. Има едно-единствено изключение от правилото. Когато си търговец, прекалената доброта към другите подрива репутацията и влияе зле на бизнеса.

Съоснователят на компанията Onboardly Рене Уорън споделя следното разсъждение на въпроса какво ѝ се иска да е знаела, когато е била начинаещ предприемач, опитващ да създава продажби. "Стойността на вашето време е едно от най-трудните за осъзнаване неща. За да опазите този ресурс, трябва да умеете да казвате "не" и да бъдете конструктивни егоисти. Отне ми години да започна наистина да казвам "не" на молбите от клиенти, които биха ме откъснали от нещата, които истински се нуждаят от вниманието ми", казва Уорън. "Времето е най-ценното, с което разполагате. Инвестирайте мъдро в него", продължава тя. 

Защо може по-често да казваме "Не", ако сме търговци?

Разбира се, не бива да бъдете груби или истински егоцентрични. Според специалиста по ефективно разпределяне на времето Елизабет Грейс Сандърс обаче, ако винаги се опитвате да угодите на другите, ще си докарате много неприятности – капан, в който попадат хиляди заети професионалисти.

"В някои професии да откликнете веднага означава да отстъпите от територията си", смята Сандърс. "В други е за предпочитане да давате бързи отговори – така е при специалистите по работа с клиентите или при медиите. В много други работни ситуации обаче този цикъл на молба-реакция води до занемаряване на някои от най-важните дейности. Те или въобще не се случват, или се виждате принудени да вършите "истинската" си работа нощем и по празниците. Работила съм с клиенти от шест различни континента, които идват при мен с чувството, че са жертви на обстоятелствата", казва тя. 

Какво може да се направи, за да се поставят някакви граници? Краткият отговор, който всички знаем, е да казваме "не" по-често. Ако това обаче бе толкова лесно, колкото звучи, толкова много от нас нямаше да изнемогват под недостига на време.

Как да отказваме

Aвторът на блога Harvard Business Review Питър Брегман е измислил наръчник от няколко "заповеди", които да помогнат на твърде мекосърдечните хора в бизнеса да се научат да казват "не" и да се избавят от изтощението и хаоса на календара.

Продължава на следващата страница.

Най-важните от тези правила са:

Бъдете толкова непоклатими, колкото те са нахални. Някои хора не се отказват лесно. Това е и основната им сила. Но... Позволете си да бъдете толкова напористи, колкото са и те. Ще спечелите уважението им. Сякаш им казвате: "Зная, че не се предаваш лесно, но и аз съм същият. Все по-добър съм в това да казвам "не".

Пригответе своето "не" предварително. Всички имаме в живота си хора, които често искат от нас услуги с упорито и понякога досадно постоянство. В тези случаи е най-добре да кажете "не" още преди да са ви отправили молбата. Дайте на този човек да разбере, че сте изключително съсредоточени върху определени неща и правите всичко възможно да намалите задълженията си в другите области от своя живот. Ако нахалникът е ваш шеф или висш клиент, направете предварителни уговорки с него как трябва да прекарвате времето си. После, когато дойде нареждането, може да му припомните предишния ви разговор.

Пригответе се да пропускате. Някои от нас се затрудняват да отказват, защото се ужасяват, че може да пропуснат добра възможност. Отказът наистина винаги води до някаква пропусната възможност. Това обаче не е просто пропуск – това е замяна. Запомнете, че когато казвате "не" на някоя молба, вие в същия миг казвате "да" на нещо, което цените повече от другата възможност. Избирате едното пред другото. А това за вас се равнява на чиста печалба. 

Източник: Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ