Колко плодове и зеленчуци трябва да консумираме на ден, за да сме здрави

Политика за бисквитки

Ако досега се смяташе, че консумацията на плодове и зеленчуци по пет пъти на ден е полезна, то според нови изследвания още по-добре за здравето е двойно по-големият им прием, или по десет пъти на ден. По този начин могат да бъдат предотвратени до 7,8 млн. смъртни случая всяка година, съобщи БГНЕС.

Според откритията на екип от „Импириъл колидж“ в Лондон хората трябва да приемат доста повече плодове и зеленчуци, отколкото се смяташе досега, за да се намалят шансовете за развитие на хронични болести и ранна смъртност.

Дори и дневен прием на 200 г плодове и зеленчуци намаляват риска от сърдечни болести с 16%, от инфаркт с 18%, от сърдечносъдови болести с 13%, от рак с 4% и от преждевременна смърт с 15%. Ако обаче дневният прием е 800 г - еквивалента на 10 порции от препоръчителните 80 г на порция, намалява риска от сърдечни болести с 24%, от инфаркт с 33%, от сърдечносъдови болести с 28%, от рак с 13% и от преждевременна смърт с 31%.

В същото време от голямо значение е и какви точно плодове приемаме. Най-добри за превенция на инфаркти и сърдечни болести са ябълките, крушите, цитрусовите плодове, салатите и зеленолистните като спанак, маруля и цикория. Полезни са също кръстоцветните зеленчуци като броколи, зеле и карфиол. За предпазване от рак учените препоръчват увеличената употреба на зелени зеленчуци като зелен боб, на жълти и оранжеви зеленчуци като чушки и моркови, както и отново кръстоцветни зеленчуци. При изследванията не се наблюдава разлика между ефекта от приема на сготвени и сурови плодове и зеленчуци.

Според д-р Дагфин Ауне, водещ автор на изследването, те „намаляват нивата на холестерол, кръвното налягане, подобряват здравето на нашите кръвоносни съдове и имунна система“. „Това може да се дължи на сложната мрежа от хранителни вещества, която съдържат. Те например имат много антиоксиданти, които намаляват вредата върху ДНК и водят до редуциране на риска от рак“, допълни той.

По думите на Ауне приемат на зеленчуци не може да бъде заместен, тъй като ползите от тях не могат да бъдат „затворени“ в хапче.

„По всяка вероятност пълният пакет от полезни хранителни вещества, които приемаме с яденето на плодове и зеленчуци е от съществено значение за нашето здраве“, посочва той, допълвайки, че по тази причина е важно те да се консумират в естествен вид, а не да се приемат витамини.

 

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Звездите за бизнеса от 10 до 16 август: Баланс между амбициите и реалните възможности
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
25 безполезни, но много любопитни факти
Властите в САЩ са установили риск от пукнатини във фюзелажа на самолети от модела Boeing 737 Max
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Кипърският природен газ може да потече към Европа още през март 2028 г.
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Работна група към социалното министерство обсъжда нови видове трудови договори
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
В Нидерландия купуват все повече електромобили заради данъчното облагане
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Зеленски: Готови сме за преговори във всякакви формати и очакваме Уиткоф и Къшнър да бъдат активни
Кувейт обсъжда с други държави от Персийския залив изграждането на петролопровод, който да заобиколи Ормузкия проток
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия