НАСА ще отклони астероид, насочил се към Земята

Космическият кораб Double Asteroid Redirection Test (DART) на НАСА  се отправя днес на мисия в Космоса, за да удари малкия астероид Dimorphos и така да отклони от орбитата по-големия Didymos. Въпреки че тези два близки до Земята обекта не представляват непосредствена заплаха за нашия свят, НАСА стартира DART миналата година, за да тества техника, която един ден може да се използва за защита на планетата, пише The New York Times.

DART трябва да се удари в Dimorphos със скорост 14 000 мили в час в 19:14 ч. Източно време. Медийният канал на НАСА ще излъчва  мисията.

През 2005 г. Конгресът на Съединените щати даде мандат на НАСА до 2020 г. да открие 90% от близките до Земята астероиди, които са достатъчно големи, за нанесат щети и да унищожат цял град – става въпрос за скали с диаметър над 460 фута. Бюджетът за тази мисия не бе никак щедър и тя остана наполовина неизпълнена с още около 15 000 такива астероиди за откриване.

Докато агенцията търси в небесата смъртоносни космически скални парчета, паралелно с това  разработва методи за реагиране срещу подобни заплахи.

Мисията DART далеч не е драматична като филма „Армагедон“. По-скоро сблъсъкът днес е принципна демонстрация, че удрянето на приближаващ астероид със снаряд може да го избута в различна орбита. За опасен насрещен астероид това „побутване” може да е достатъчно, за да промени траекторията и да бъде избегнат прекият удар.

Какво ще се случи по време на сблъсъка?

Целта на мисията е Dimorphos, малък астероид с диаметър около 500 фута, който обикаля около по-голям обект, астероид с ширина половин миля, наречен Didymos. Разделя ги разстояние от около 0,6 мили, като по-малкият изминава пълната орбита около по-големия на всеки 11 часа и 55 минути.

На практика DART ще е самоуправляващ се космически кораб-камикадзе. Той ще бъде направляван от инженери от Оперативния център на мисията в лабораторията за приложна физика Джон Хопкинс в Мериленд, които до голяма степен ще бъдат просто зрители.

Камерата на DART няма да забележи Dimorphos като отделна точка от Didymos до около час преди сблъсъка. След това ще коригира траекторията на полета си, завършвайки с удар в него. „Изключително трудно е да бъде ударен много малък обект в Космоса, но и ние ще го направим“, отбеляза Елена Адамс.

При успешен удар, както е планирано, орбитата на малкия астероид ще се доближи до по-големия Didymos. Големината на промяната ще зависи от структурата и състава на Dimorphos.

Ако Dimorphos е твърд и DART издълбае само малък кратер, тогава промяната ще следва друга задача - два обекта, които се сблъскват и слепват. Тъй като DART се движи в посока, противоположна на Dimorphos, той ще отнеме част от ъгловия импулс на астероида, принуждавайки го да се приближи до Didymos и да ускори.

Но ако малкият астероид Dimorphos е само купчина отломки, задържани от гравитацията, тогава ударът ще създаде дълбок кратер и ще изпрати дъжд от отломки към Космоса. Тази каскада от скали ще бъде като тягата на ракетен двигател срещу астероида. В този случай орбитата на Dimorphos ще се спусне още по-близо до Didymos.

Ще отнеме известно време, за да стане ясно успешна ли е мисията. Тя ще бъде следена и записвана от спътника LICIACube, който стартира с DART. Сблъсъка, но от по-далеч, ще наблюдават и други космически кораби, включително космическите телескоп Хъбъл и Джеймс Уеб. Телескопите на Земята също ще следят за промени в затъмняването на Didymos, когато Dimorphos преминава пред него.