Учени откриха, че тялото може само да "обърне" процеса на стареене

Учени откриха, че тялото може само да обърне процеса на стареене

Учени откриха, че тялото може само да "обърне" процеса на стареене

Учени от Харвардската медицинска школа откриха, че биологичното стареене, причинено от стрес може да бъде обратимо. Изследването е публикувано в списание Cell Metabolism.

Учените установиха, че биологичното стареене се ускорява след стресови събития от здравословен характер като сериозни операции, бременност, тежки инфекции. Но, след възстановяване от стреса, маркерите за биологична възраст са се връщали в първоначалното си състояние.

„Този процес беше най-ясно демонстриран от нашия анализ на промените в биологичната възраст в отговор на сериознаоперация“, отбелязват учените.

Кръвни проби от възрастни пациенти с травми, подложени на спешна операция, показват пикове в маркерите за биологична възраст, които се връщат към изходното ниво седмица след хирургичната интервенция. В същото време, пациентите, избрали планова операция, не показват признаци на ускорено стареене.

Авторите на работата разглеждат т.нар епигенетични промени в ДНК, които могат както да активират така и да блокират работата на гените. На този процес влияние оказват   факторите от околната среда и начина на живот, така че степента на епигенетичните изменения може да се използва като "биологичен часовник". Другият, по-известен вариант за оценка на биологичната възраст е чрез измерване на дължината на т-нар. теломери, защитните окончания на хромозомите, които се скъсяват с всяко клетъчно делене.

Предишни изследвания върху дълголетието обикновено са разглеждали начини за удължаване на теломерите като механизъм за удължаване на продължителността на живота на животните. Новото проучване не само показва, че тялото е в състояние да обърне биологичните процеси на стареене, то може да привлече вниманието към разработване на лекарства, които са насочени към епигенетичните промени, а не към теломерите.