PR&Маркетинг прогнози: И в новата реалност работят общовалидните закони

PR&Маркетинг прогнози: И в новата реалност работят общовалидните закони

2020 година със сигурност зачеркна всякакви очаквания и прогнози. Внезапната двойна криза – здравна и икономическа, въведе спешен режим на промяна в бизнес планирането, маркетинг и комуникационните стратегии. Кои от тези промени ще се окажат необратими, какво учат и надграждат в движение всички, ангажирани в сферата на публичните комуникации и маркетинга? „Мениджър Нюз“ проследява тези тенденции с нова поредица, в която покани водещи PR експерти и маркетинг директори да представят своя анализ и прогноза с отговор на 2 въпроса:

1. Как се променя езикът на комуникацията под влиянието на COVID-кризата?

2. Кои подходи и послания в маркетинга и бранд комуникацията ще са работещи през 2021 година?

Днес в поредицата участва Катя Димитрова, водещ експерт по масови и корпоративни комуникации и собственик на независимата комуникационна група Интерпартнерс Груп.

Как се променя езикът на комуникацията под влиянието на COVID-кризата?

Промяната в езика на комуникация, провокирана от пандемията, премина през няколко етапа:

Адаптация – на етап „завихряне“ през март тонът на комуникация на почти всички брандове и компании се адаптира към новата реалност. Това се случи бързо, дори светкавично – което е комплимент за цялата комуникационна индустрия и за бизнеса. Бих казала, че адаптацията у нас се случи дори по-бързо и по-адекватно, отколкото на по-развити пазари. Акцентите се изместиха от т.нар. call to action и креативни послания към подкрепа, емпатия, хуманност и човешки ценности.

Комуникацията  на повечето брандове стана еднотипна, но пък публиките имаха нужда да усетят именно подкрепа и посланията се възприеха и имаха своя отпечатък.

Дори брандове, които не продаваха поради логистична невъзможност, успяха да запазят „отношения“ с потребителите си на база послания, изпълнени с емпатия. 

Трансформация – привидното „затишие“ в пандемията през лятото даде възможност на марките вече по-спокойно да трансформират посланията си и да върнат в тях креативността. Те отново бяха съобразени с новите реалности, но възобновиха надпреварата за креативност, емоция и спечелване на вниманието на потребителя с хумор, намигване и позитивизъм – след стартовата, по-скоро по- минорна емоционалност. Тонът на разговор отново стана по-смел, закачливо-разговорен и сякаш „забрави“ отпечатъка на пандемията.

Иновативност – пандемията регистрира втори пик или, за да бъдем точни – истинския си пик след септември 2020 г. – и тогава в ход с пълна сила на сцената излезе иновативността на брандовете. Осъзнати и много по-ориентирани след първата вълна на карантина,  тук компании и марки промениха не само тона, а и каналите на комуникация – „артикулите“ на кризата (включително маски, шлемове, ръкавици и дезинфектанти), както и инструментите, които влизат в домовете ни (онлайн поръчки, доставки на храна и разбира се онлайн пространството с пълна сила), станаха носители на оригинални послания, с основна цел да внесат надежда, да дадат перспектива и визия, че по-доброто предстои.

На дневен ред се активира онлайн общуването – с нова сила и при осезаема нужда от него. От „писна ни от онлайн срещи“ преминахме на вълна, в която второто затягане на противоепидемичните мерки засили у всички нас липсата на живо общуване и жаждата за такова. Така наречените „лайфове“ (life – събитие на живо онлайн) стават все по-интересни и интерактивни. Инструментите за виртуални срещи, събития и конгреси се усъвършенстват. Компании, брандове и публики се подготвят да живеят по нов, хибриден начин , който може да продължи по-дълго от очакваното.

Кои подходи и послания в маркетинга и бранд комуникацията ще са работещи през 2021 година?

Работещи ще бъдат, както винаги – правилно таргетираните послания. Дали тонът ще „носи“ повече оригиналност и иновативност, дали ще е емпатичен и подкрепящ или стандартен, без нужда от промяна – всичко зависи от стила на подателя и от нуждите и профила на целевата ни аудитория. Комуникациите се развиват в нов контекст, в нова реалност – и в момента, в който тя вече не е изненада за никого,  там отново са валидни правилата, които движат ефективната комуникация открай време – тя да резонира с нуждите на нашите публики.

Иновативността и творчеството са винаги добре дошли, защото в крайна сметка гласът на брандовете трябва да се чуе измежду множество други.

Както казваме в нашия екип – трябва да се открои харизмата на бранда пред онези, които иска да очарова!

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Данъчен проблем: Шефът на Ferrari ще полага една година общественополезен труд
Имение с отстъпка: Свалят 25 млн. долара от цената на бившия дом на Рики Мартин
Световните петролни компании съкращават работни места поради ниските цени на "черното злато"
На днешната дата, 10 септември. Рождениците днес
Добрите екипи са по-важни от добрите идеи
"Хитачи" открива нов завод за железопътни вагони на стойност 100 милиона долара близо до Вашингтон
Goldman Sachs ще управлява пенсионни активи на Shell за 40 милиарда долара
Велосипедист покорява планините в това поразително видео