По-добра реч в три стъпки

По-добра реч в три стъпки

По-добра реч в три стъпки

За повече от две десетилетия, откакто тренирам директори да говорят публично, рядко съм попадал на хора, които имат  време и желание да овладеят изкуството на речта. Повечето от тях са доволни от средното ниво, което постигат. Това се дължи най-вече на факта, че летвата е много ниско поставена, казва Ник Морган, президент на консултантска компания Public Words, пред Harvard Business Review.

Той предлага три бързи и лесни за изпълнение стъпки, чрез които лидерите да подобрят следващата си реч:

Стойте най-много на 12 крачки от публиката

Подсъзнанието ни очертава четири зони на пространството между нас и другите хора. Обикновено то поставя тези мисловни бариери, за да се чувстваме физически защитени. Социалната дистанция, която определя подсъзнанието ни, е от 12 до 4 стъпки. Когато изнасяте реч, старайте се да спазвате тази дистанция. Публиката обикновено не се интересува от някой, който е по-далеч от 12 крачки. Ако изнасяте речта си от подиум, със сигурност вече сте поставили допълнителна бариера между себе си и публиката. Може внимателно да скъсите разстоянието, като слезете от него и се приближите към хората. За да подобрите възприятието на публиката, може да се разхождате сред нея. Това обаче означава, че трябва да умеете да говорите достатъчно добре, докато вървите.

Слушайте публиката

Да, правилно. Не само те трябва да слушат вас, за добрата реч е необходимо и вие да ги слушате. Най-ефективният начин е да правите почивки на всеки десет минути и да питате дали има въпроси. Тук е важната част - трябва да изчакате повече от секунда или две за въпросите. Обикновено хората се нуждаят от малко време да се престрашат да говорят пред публика. Когато слушате въпросите, покажете внимание с цялото с тяло – наклонете се напред, кимайте с глава, дайте да се разбере, че се интересувате. Избягвайте да записвате зададените въпроси и да отговаряте на тях в края на речта. След толкова време хората вече може да са забравили какво точно са ви попитали.

Преди срещата се фокусирайте върху емоционалното си състояние за 3 минути

Много хора погрешно смятат, че да си лидер, или да говориш пред група по време на важна презентация (маркетингова или друга), означава да не си емоционален. Помислете за успешни и харизматични лидери като Стив Джобс или любимия си политик, например. Харизмата идва от силните емоции - ентусиазъм или пък яд, да речем. Така че преди да изнесете речта си, останете насаме за няколко минути с емоциите си. Определете ги и после помислете как сте се чувствали и друг път, когато сте ги изпитвали. Ако практикувате това, ще се появите на сцената с концентрирана енергия и харизма и ще привлечете публиката.

Спазването на тези три съвета за ефективна комуникация гарантира възходящ път на речите ви.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ