Как мотивираме хората да ни харесват или не
Когато мислим, че другите хора ще ни харесват, се държим по-топло към тях и в следствие на това, те ни харесват повече. Когато мислим, че няма да ни харесат, се държим по-студено и те не ни харесват толкова.
В това се състои мистично звучащото „пророчество на приемането“.
Това е самоизпълващо се пророчество, защото ако предвидим, че ще бъдем приети, се случва в действителност (както и обратното). Представлява интуитивно привлекателно обяснение защо хората се харесват, или не, взаимно. Но за психолозите въпросът е дали наистина това е вярно, или просто звучи задоволително.
"Водите са допълнително размътени" от всички обичайни индивидуални и културни различия – някои хора се интересуват повече дали са приети, а някои хора са по-открити и дружелюбни. Но нека оставим за момент тези различия и си представим двама души, които са идентични, с изключение на това, че единият очаква, че другите ще го приемат, а другият – че ще го отхвърлят.
Доскоро учените смятаха, че за едната част от това самоизпълващо се пророчество има солидни доказателства, докато за другата – не толкова.
Първата част, представена от д-р Дану Антъни Стинсън от Университета на Ватерло и колегите ѝ, е, че междуличностната топлота, която излъчват хората, предвижда дали другите ще ги харесат, или не. За психолозите това е безспорно – хората възприемат онези, които са истински топли и дружелюбни, а за това могат да направят доста точен извод само за 30 секунди.
"Приятно ми е да се запознаем"
Това, което обаче не е така безспортно е дали очакването да бъдеш приет наистина прави държанието по-топло към другите. За да провери това, екипът на Стинсън използва един експеримент.
В него участват 28 мъже, на които им предстои да се запознаят с привлекателна млада жена. На 14 от тях казват, че тя е нервна и се притеснява как ще я възприемат. Съвсем естествено, когато разбират, че тя е нерна и несигурна, те се чувстват по-добри в сравнение с нея. Това ги прави по-малко притеснени за предстоящата среща (всъщност два пъти по-малко нервни според независими наблюдатели), което ги кара да се държат по-топло.
В сравнение с тях останалите 14 получават само основна демографска информация за жената, с която предстои да се запознаят, и нищо, което да успокои страха им от отхвърляне и са много по-напрегнати преди срещата.
Продължава на страница 2. Източник: PsyBlog; Obekti.bg
Резултатите показват, че когато рискът от отхвърляне е по-нисък, мъжете се държат по-топло с жената, с която говорят. Тази допълнителна топлота кара журито от наблюдатели да ги харесат повече в сравнение с онези, които се страхуват да не бъдат отхвърлени и в резултат на това се държат по-студено.
Това е едно доказателство, че пророчеството е вярно. В този експеримент хората, които са очаквали, че ще бъдат приети са се държали по-топло и в следствие на това са възприети по-добре.
Социални оптимисти и социални песимисти
В резултатите от изследването имало едно изключение. Една подгрупа, която не била засегната от експерименталната манипулация. Причината е, че те винаги очакват, че ще бъдат приети. Това е групата на социалните оптимисти (или може би хора с доста добро мнение за себе си).
Социалните оптимисти, разбира се, са в щастливата позиция да очакват винаги да бъдат приети и да откриват, че почти винаги това се случва. Социалните песимисти, от друга страна, са изправени пред обратната страна на „самоизпълващото се пророчество“, според Робърт К. Мертън, на когото дължим тази фраза. Очакването за отхвърляне води до по-студено и по-отбранително поведение спрямо другите и това води до реално отхвърляне. Социалният песимист горчиво се убеждава в правотата си: „Знаех си, че няма да ме харесат".
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Неидентифициран дрон предизвика закъснения и отклонени полети на летището в Берлин
Свят |Времето: Слънчево със сутрешни мъгли
България |Методът 1-2-48 за борба с бърнаута
Техники за успех |Цитат на деня
Цитат на деня |Трикът с брандирането, който помогна на Dude Wipes, Colgate, Oatly и Uber
Маркетинг |Тоалетна от масивно злато ще бъде предложена на търг в „Сотбис“
Любопитно |Заради липса на пратки закриват над 200 пощенски клонове в Гърция
Свят |На фокус следващите седем дни: Липсващи данни, петролни санкции и лихвени проценти
Финанси |„Киев пост“: Освен в Румъния, САЩ ще намалят военното си присъствие и в България, Унгария и Словакия
Свят |Трикът с брандирането, който помогна на Dude Wipes, Colgate, Oatly и Uber
Маркетинг |Методът 1-2-48 за борба с бърнаута
Техники за успех |На днешната дата, 1 ноември. Ден на народните будители
На днешната дата |Коледните бонуси в Словения стават задължителни
ЕС |ADVERTORIAL
Кредитните карти на Fibank вече предлагат разсрочване на вноски без оскъпяване
Интер Експо Център представя изцяло обновен конгресен етаж и модернизирани изложбени зали – ново ниво в организацията на събития у нас
Коментари
Няма въведени кометари.