ТРАЙНА//// Как да създадете план за удовлетворяващ баланс между работата и личния живот

Когато имате добър баланс между работа и личен живот, вие сте подготвени не само за постигане на успех, но и за изпитване на щастие. Големите въпроси обаче са как можете да намерите най-добрия подход към работата и живота въз основа на това къде се намирате в своето професионално и житейско пътешествие; въз основа на това, което е уникално във вас; както и въз основа на това, което намирате за най-важно.
Правилното съчетание между работа и личен живот е от решаващо значение. Всъщност, проучване на Randstad сред 26 000 души в пет държави установи, че за 85% от респондентите балансът между работа и личен живот е най-важният елемент, който хората търсят както в настоящата, така и в бъдещата си работа. Важно е да се отбележи, че това е първият път в 22-годишната история на проучването, когато балансът между работа и личен живот е с по-висок приоритет от заплащането (79%).
Но балансът между работа и личен живот е трудно постижим за мнозина. Според Американската психологическа асоциация 33% от работещите съобщават, че нямат достатъчна гъвкавост, за да балансират личния и професионалния си живот. Освен това, трима от петима работници страдат от прегаряне, според проучване на AFLAC. Милениалите съобщават за най-високи нива на прегаряне, а стресът сред всички поколения идва предимно на големи натоварвания и дълги часове на работа.
В крайна сметка, създаването на план за постигане на удовлетворение от работата и живота е много (много, много) добра идея. Но за съжаление, няма бързи или стандартни решения за перфектна работа или живот. Вместо това, подходите на всеки ще бъдат различни и ще се развиват с времето. Персонализирането на вашите собствени стратегии за успех и щастие е възможно на база на тези ключови съображения.
Трябва да сте наясно с вашите очаквания
Една от първите стъпки към персонализирането на вашия план за баланс между работата и личния живот преминава през това да имате реалистични очаквания. Постигането на истински баланс между работа и личен живот е мит. Вместо това ще имате възходи и падения, приливи и отливи през различни етапи и сезони от живота. Ако имате малки деца и работа на пълен работен ден, ще бъдете особено заети. Ако градите кариерата и в същото време се грижите за възрастни хора, ще се сблъскате с множество предизвикателства.
Ако вярвате, че трябва да поддържате перфектен баланс през цялото време, ще се настроите към провал. Вместо това трябва да осъзнаете, че ще има както натоварени (или изтощителни) периоди, така и по-лесни времена. Съсредоточете се върху управлението и коригирането на вашите избори, вашето време и вашите граници през всички етапи от живота, знаейки, че редовната адаптация е конструктивна и ефективна.
Докато определяте очакванията си, мислете мащабно не само за работата и семейството, но и за времето, което прекарвате с приятели и това, което отделяте за себе си. Когато сте щастливи на работа, ще се чувствате по-щастливи и у дома. Но обратното също е вярно. Когато сте по-щастливи извън работа, ще усещате по-голямо щастие в работата, според изследване, публикувано в Journal of Organizational Behavior.
Трябва да сте наясно със силните си страни
Друг начин да персонализирате плана си за работа и личен живот е да се възползвате от силните си страни. Когато вършите работа, която ви харесва, ще бъдете много по-щастливи. Разбира се, винаги ще има елементи от работата, които не ви се нравят. Повечето хора трябва да работят, за да плащат сметките си, и не могат просто да напуснат, ако не се чувстват напълно щастливи всеки ден. Но независимо какво правите, ще може да извлечете редица ползи, когато се облегнете на силните си страни.
Определете в какво сте особено и уникално добри. Можете дори да помислите за дейности, които сте обичали да правите като дете, тъй като те могат да бъдат прозорци към вашите естествени дарби. Може би работите в отдел „Обслужване на клиенти“ и сте особено добри в демонстрирането на съпричастност към хората и в това да ги успокоявате, когато са разстроени. Или може би работите в счетоводството и имате уникален дар да виждате детайли и да идентифицирате несъответствия. Независимо какво правите, дайте най-доброто от себе си и си напомняйте какво правите наистина добре и как работа ви е важна за вашите клиенти и колеги.
Трябва да сте наясно с нещата, които ви носят удовлетворение
Твърде често бързаме, затова преминаваме през ежедневието без да се замисляме. Важно е обаче да обърнете внимание на това, което ви носи радост и как най-много ви харесва да прекарвате времето си.
Малко известен факт е, че когато прекарвате време, занимавайки се с неща, които ви харесват, всъщност имате усещането, че разполагате с повече време, защото конкретната дейност ви зарежда с енергия. Управлявайте ангажиментите си въз основа на това какво ви се носи най-голямо удовлетворение.
Също така помислете за добавяне или премахване на дейности въз основа на специфичния период от вашия живот. Ако градите кариерата, присъединяването към консултативния съвет на местната благотворителна организация е чудесен начин за изграждане на мрежа от контакти. Но когато управлявате споделено пътуване с три деца и подкрепяте всички техни дейности, пред вас се отваря чудесна възможност да откажете допълнителни покани за допълнителна работа по проекти на работното си място. Добре е да знаете до къде се простират вашите граници и да ги защитавате.
Трябва да познавате хората, с които се заобикаляте
Друг ключ към страхотното преживяване в работата и живота е да се обградите с хора, на които можете да разчитате. Изберете да прекарвате време с тези, които ви насърчават и подкрепят. Инвестирайте в приятелите, на които имате доверие и които също се нуждаят от вашата помощ.
Бъдете безмилостни с времето си, като същевременно сте нежни с хората – отказвайте им тактично или бъдете разбиращи, когато искат вашето време. Инвестирате по-малко във взаимоотношения, които са минимално възнаграждаващи или пък изтощителни.
Помагането на другите е директно свързано с щастието, но трябва съзнателно да избягвате хора (доколкото е възможно), които може да са негативни или които не отвръщат със същото по отношение на времето и инвестицията във вас.
Култивирайте благодарност
И накрая, независимо в кой етап от живота се намирате, един от най-добрите начини да увеличите удовлетворението е да наблягате на благодарността. Благодарността работи, защото ви фокусира върху това, което имате, а не върху това, което ви липсва. Връзката между благодарността и щастието е добре установена от различни изследвания.
Наблягайте на благодарността и мислете съзнателно за това, което цените. Отвъд физическите придобивки, фокусирайте се върху преживяванията, семейството и приятелите. Съветът на Робърт Бролт е полезен: „Радвайте се на малките неща, защото един ден може да погледнете назад и да осъзнаете, че те са били големите неща.“
Благодарността насърчава положителните преживявания, дори когато сте изправени пред значителни предизвикателства, като езиковият детерминизъм също помага. По същество начинът, по който говорите със себе си, влияе върху това как мислите и какво чувствате. Когато казвате, че „инвестирате“ време в нещо, това може да създаде усещане за по-възнаграждаващо преживяване, отколкото ако казвате, че „прекарате“ време със също занимание.
В крайна сметка, удовлетворението от работата и личния живот идва от вашата собствена комбинация от това как прекарвате времето си и как възприемате стойността както на нещата, с които допринасяте, така и на наградите, които получавате. И с течение на времето ще се приспособявате и адаптирате, когато изискванията се променят, животът се развива, а вие растете заедно с тях.
…………
Трейси Брауър, автор на Bring Work to Life by Bringing Life to Work: A Guide for Leaders and Organizations, за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Социалният министър: Възрастта за пенсиониране не трябва да се увеличава
Политика |Луис де Гиндос: ЕЦБ подкрепя по-малко банкови буфери и по-прости правила за малките кредитори
Финанси |Nike отчита изненадващ ръст на приходите на фона на усилията за преструктуриране
Компании |САЩ и Франция ще проведат военна мисия за противодействие на Китай в космоса
Свят |IKEA купува сграда в Манхатън за 213 милиона долара за нов магазин в САЩ
Компании |Бойко Борисов предлага да се закрие ДАИ
Политика |Нови директиви пред генералите: Военни сили за бързо реагиране ще потушават граждански безредици в САЩ
Свят |България започва нов сондаж за природен газ в Черно море
Политика |Зеленски: Положението в Запорожката АЕЦ е критично
Свят |Едно от пет работни места в туризма ще останат незаети в Европа през следващото десетилетие
Свят |От 8 октомври ще санкционират търговците, които вдигат цените необосновано
България |Обратно изтичане на мозъци: 85 известни учени от САЩ са се преместили на работа в Китай от 2024 г.
Свят |ДСБ предлагат паркоместата в сградите да получат отделна имотна партида
Политика |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.