Магията на активното слушане

Магията на активното слушане

Слухът е физическият акт на разпознаване на звука. Това, че можете да чуете нещо, обаче, не означава, че слушате внимателно отсрещната страна. Вероятно сте чували фразата „активно слушане“ и преди. При това слушане можете да повторите това, което сте разбрали със собствените си думи, като перифразирате. Идеята е да създадете взаимно разбирателство, така че да няма неясноти в тълкуването. Именно тази концепция за взаимно разбиране е от основно значение за стимулиране на действията в много комуникационни стратегии. Истинската магия на активното слушане се крие във вашата способност да разберете разговора от гледна точка на вашия комуникационен партньор и във вашето желание да инвестирате време да чуете цялата история. Ако сте готови да станете по-добър слушател, можете да направите следните неща:

Проверете егото си. Не можете да слушате истински, ако сте по-притеснени от личния си резултат, отколкото от създаването на положителен резултат за всички участници.

Спрете да мислите за отговора си. Ако формулирате отговора си в главата си, докато другият говори, значи не го слушате. 

Признайте какво чувствате. Когато слушате, не винаги трябва да се съгласявате с това, което другият човек казва или чувства. Но добрите слушатели и силните комуникатори признават, че тези чувства са били чути.

Невербално покажете ангажираност. Леко накланяне на главата или на тялото напред, кимане с глава, малки изказвания, поддържане на зрителен контакт. Всички тези неща насърчават ангажираността в разговора и са показателни за отсрещната страна, че я слушате.

Признайте, когато не сте слушали внимателно. Или поне помолете човекът да повтори ясно части от разговора, които не сте разбрали. По-добре е да имате цялостната картина на разговор, отколкото да вземете решение за нещо, без да наредите всички части от пъзела.

Използвайте активното слушане. Уверете се, че сте чули какво е замислил човекът. Толкова много конфликти могат да бъдат избегнати на работното място и толкова много екипи ще работят по-гладко, ако хората просто проверят дали се разбират взаимно. Направете го и ще видите разликата в производителността и във взаимоотношенията. 

Източник: Джил Шифелбейн, професионален говорител и експерт по бизнес комуникация пред entrepreneur.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тошко Йорданов: Няма пари в държавата, наказателна отговорност за Асен Василев
Тръмп ще наложи санкции на Русия, ако Путин откаже да преговаря за Украйна
Костадинов: Няма да допуснем България да влезе в еврозоната
Зеленски: Нужни са най-малко 200 хил. европейски миротворци за гаранции за сигурност
Панама подаде жалба до ООН заради заплахите на Тръмп да вземе канала
Зеленски постави под съмнение ангажираността на САЩ към бъдещето на Европа
Сигнали за бомби в десетки училища в страната вдигнаха на крак полицията
Банки използват "командни зали" заради очакваното търговско напрежение при Тръмп