3 начина да се справим с трудните разговори

3 начина да се справим с трудните разговори

Взаимоотношенията с колегите са един от най-важните фактори, от които зависи дали ще обичате работата си или няма да имате търпение да я напуснете. Вие прекарвате много време с тях, а в същото време рядко имате възможността да изберете колегите си.

Освен това, трябва и да поддържате добри отношения с тях заради работата, което означава, че не винаги може да бъдете толкова откровени и прями, колкото във взаимоотношения ви с другите хора. Да не забравяме, че във вашите професионални взаимоотношения ще трябва да вземете предвид и вътрешната корпоративна политика и йерархията в компанията, което прави целия процес изключително сложен.

Това е особено проблематично, когато трябва да повдигнете тема, около която  са се събрали много емоции и напрежение, като например да говорите с колега, който игнорира вашите имейли, или такъв, който не влага нужните усилия в работата по общ проект.

С правилният подход обаче можете да имате продуктивни и успешни разговори по чувствителни теми, дори с най-трудните ви колеги. Това са няколко стратегии, които ще направят така, че и най-трудните разговори с колегите да протичат по-гладко.

1. Изполвайте същия тон, с който говорите с вашите колеги, когато дискутирате злободневни теми

Когато хората се притесняват как ще протече трудния разговор с техните колеги, това често се отразява в тона им на говорене. Те звучат тревожно и несигурно или пък подхождат прекалено деликатно към темата. Колегите ви ще разпознаят тези сигнали, което ще ги накара да станат по-напрегнати, дефанзивни и притеснени от това, че им предстои труден и неприятен разговор.

Вместо това, опитайте да говорите със същия тон, който бихте използвали, за да обсъдите по-обикновени и незначими проблеми. Представете си тона, с който бихте казали нещо от рода на: „Не мога да се справя с новия софтуер. Можеш ли да ми помогнеш?“ Ако казвате това с приятелски тон, който загатва вашето желание да се справите с проблема заедно, най-вероятно вашият колега ще отговори по същия начин и ще ви помогне.

2. Самоиронията може да намалят напрежението

Ако се притеснявате, че вашият колега ще избухне, ако го помолите да промени нещо в своето поведение, което ви дразни и изнервя, понякога най-ефективния начин за разрешаване на проблема е като го пречупите през призмата на вашите собствени странности.

Например, ако искате да помолите вашия колега да спре да пука балончета от дъвка може да кажете: „Би ли спрял да пукаш балончета от дъвка? Това ме разсейва.“ Този директен подход може да бъде свърши работа, но ако отношенията ви с този колега не са особено добри, малката забележка може да се разрасне в сериозен конфликт.

Най-вероятно ще получите значително по-добри резултати, ако кажете нещо като: „Извинявай, звукът от пукането на балончета от дъвка ми действа разсейващо, може ли да спреш да го правиш?“ Идеята в случая е, че проблемът е във вас, а не в него, което макар и да не е точно описание на ситуацията, може да ви донесе желаните резултати без излишни неловки моменти.

Този подход е ефективен в някои ситуации, но напълно безполезен в други. Няма смисъл да използвате самоирония, когато говорите с някого по сериозен проблем в работата или искате ваш колега да спре да използва расистки, сексиски и други непристойни коментари.  

3. Опитайте да нормализирате ситуацията след трудния разговор

Ако се чувствате неудобно и напрегнато, след като сте провели труден разговор с колега, потърсете възможност да установите по-непринуден и приятен контакт с него. Ако можете бързо да последвате неловкия разговор с такъв по друга по-приятна тема, ще сигнализирате на вашия колега, че не сте разтроени и че не е нужно между вас двамата да има напрежение.

Алисън Грийн, автор на „Ask a Manager: How to Navigate Clueless Colleagues, Lunch-Stealing Bosses, and the Rest of Your Life at Work.“, за Inc.com

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ