Не разчитай на тях!

Не разчитай на тях!

Макар че през последните години вярата в медиите, политиците и големите корпорации в световен мащаб отбелязва  значителен спад, все повече и повече хора търсят подкрепа и съвети от своите шефове и работодатели. Според тазгодишното издание на проучването Trust Barometer на Edelman, 75% хората в световен мащаб вярват, че могат да разчитат на ръководителите си за насока и помощ в работата. В крайна сметка, колкото по-несигурни са времената, толкова по-склонни сме да се обръщаме за подкрепа към най-близките ни хора, които в офиса са нашите колеги и ръководители.

Предизвикателството е в това, че в забързаното работно ежедневие става все по-трудно да преценяваме намеренията и мотивациите на нашите колеги. Когато работите във висококонкурентна и бързо променяща се индустрия, белязана от неспирен натиск за постигане на изключителни резултати, на кого всъщност можете да имате доверие?

През годините съм провел хиляди интервюта с лидери в бизнес и съм работил с повече от 100 компании като инвеститор. Това време ме е научило да разпознавам няколко знака, по които различавам хората, на които не може да се има доверие.

Никой не е безгрешен, като това важи в пълна сила за самият мен. Ако обаче се готвите да инвестирате в идеята на млад предприемач, търсите нови кадри за вашия отдел или пък сте решили да потърси ново работно място, трябва да имате предвид тези 4 признака, които може да ви подскажат, че си имате работа с хора, на които не може да разчитате.

1. Подготвят ви за успехите, но не и за провалите

Етичното поведение няма общо с това да се държите любезно и да бъдете харесвани. В неговата основа седи прозрачността. Това означава, че човек трябва да бъде също толкова искрен, когато говори за потенциалните проблеми и загуби, колкото когато говори за възможните печалби и успехи. Пазенето на лоши новини в тайна от служителите със сигурност не е знак за добро лидерство.

Аз лично мога да бъда укорен за обратното. Преди няколко години инвестирах в компания, която бе в процес на сливане с друга по-голяма фирма. Насърчих моите колеги да направят също. В последният момент обаче по-голямата компания промени условията на сливането, а всички ние трябваше да понесем сериозни загуби. Вместо да споделя открито тази новина с другите, аз опитах да предпазя репутацията си, като изплатя тези загуби от джоба си. Решението ми да не споделя информацията за проблемите на компанията обаче алармира някои инвеститори, като малко по-късно това ми струва близък приятел.

2. Те са самотни вълци

Лесно е да бъдете впечатлени от млад предприемач, който подписва 7-цифрени договори, но ако той не споменава името на нито един човек, който му е помогнал да стигне дотук, или не отдава никаква заслуга на екипа, с които е работил, трябва да имате едно наум. Ако човек е готов да си препише чужди заслуги и да обвини другите за своите грешки, само и само за да си изгради имидж на успешен и компетентен професионалист, може да сте сигурни, че той ще си позволи редица волности и в отношенията си с вас.

3. Готови на всичко, за да постигнат целта си

В момента е модерно да се назначават мениджъри, които да следят за спазването на етичните норми и правилата за поведение в компанията. Според мен обаче не е достатъчно просто да наемете един човек, който да се грижи за етичните отношения в организацията и да се надявате на най-доброто. Вместо това, тези правила трябва да бъдат естествена и неразделна част от работни процес в компанията.

За съжаление, компаниите, които се интересуват единствено от постигнатите крайни резултати, насърчават култура на работа, при която всичко е позволено и хората получават награди и похвали за неморални и действия, стига те да носят резултат. Иначе казано, целта оправдава средствата.

По-добрия подход е да създадете неразрушима връзка между почтеността и продуктивността. Виждал съм компании, при които всеки проект преминава през ревю и анализ от колегите и подчинените на мениджъра, което гарантира, че междуличностните отношения и поведението на работното място получават нужното внимание и играят централна роля при крайната оценка на представянето на ръководителя.

4. Не бързат да коригират грешките си

Колкото и да се стараете, никога няма да можете да избегнете напълно грешките. В живота си аз съм правил много такива и съм сигурен, че ми предстои да правя още. Важното в случая е начина, по който подхождате към грешките, след като те вече са факт. Почтените хора поемат отговорност за своите грешки и предприемат необходимите стъпки, за да ги коригират и да избегнат повторението им. Да бъдеш почтен не означава да не правиш грешки, а да ги адресираш открито и навременно.

В крайна сметка, независимо дали става дума за масови съкращения, загуба на репутация или дори наказателни обвинения, правенето на бизнес с непочтени хора може да има напълно реални и в много случаи трайни последици. Ключът към успешната кариера е в разпознаването на хората, на които може да се доверите; в разграничаването на колегите, които се интересуват само то личните облаги, от онези, които са се ангажирали с изграждането на дълготрайни и взаимно полезни отношения.

...................

Мани Пада, предприемач и основател на New Avenue Capital, за FastCompany.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ