Можете ли да станете по-добри слушатели?

 Можете ли да станете по-добри слушатели?

Малко разговори в Zoom са ме карали да се чувствам толкова несигурен, колкото разговорът ми с Робърт Бисуас-Динър. Изпълнителен коуч и психолог, той наскоро издаде книга „радикалното слушане“. заедно с още един автор. Подобно на много други хора, предполагах, че съм доста добър слушател, но има ли вероятност това ми разбиране да погрешно?

До края на разговора страховете ми се потвърдиха – от шестте умения, които той описва, демонстрирам само половината. Добрата новина е, че всички можем да се усъвършенстваме и предимствата изглеждат безкрайни.

Като отделяме повече внимание на хората, които срещаме, ние ставаме по-добри преговарящи, сътрудници и мениджъри, като същевременно подобряваме собственото си психично здраве. „Това може да бъде противоотрова срещу много проблеми“, казва Бисуас-Динър.

По-добри слушатели = по-добри в работата

Да бъдеш добър слушател е много повече от това да мълчиш и периодично да кимаш учтиво. Има практика, наречена „активно слушане“, и изследванията потвърждават, че това е едно от най-ценните умения в живота.

Вземете за пример проучване от 2024 г. на Гай Ичаков от Университета в Хайфа, Израел, и негови колеги. Екипът първо помолил 1039 работници от различни индустрии да оценят уменията на колегите си за слушане, като класират твърдения като: „Когато колегите ми ме слушат, те искрено искат да чуят моята гледна точка“ и „Те ми показват, че разбират какво казвам“.

През следващите пет дни те установили, че тези резултати предсказват ангажираността на всеки участник към организацията, емоционалната му устойчивост след стресови събития и готовността му да сътрудничи с други служители.

Чувството, че е чут, може да е особено важно за всеки човек във времена на несигурност. Проучване на Тифани Криз, доцент по мениджмънт и организации в Университета Макюън в Канада, показа, че шефовете с по-добре развито умение за слушане са много по-ефективни в успокояването на чувството за несигурност на работното място след съкращения.

Не само хората около нас ще се възползват. Ичаков установил, че хората с подобрени умения за слушане се радват на по-добро психично здраве чрез по-тесните си връзки с колегите си. Например, те са по-малко склонни да страдат от прегаряне, свързано с работата.

Въпросът е как да подобрим навиците, които винаги сме приемали за даденост? Ето защо се обадих на Бисуас-Динър, чиято книга по темата „Radical Listening: The Art of True Connection“ излезе на пазара по-рано тази година.

Ръководство как да станете по-добри слушатели

Първата стъпка е практична: Премахнете колкото се може повече разсейващи фактори. Затворете вратата на офиса си, настройте мобилния си телефон на безшумен режим, затворете лаптопа си – каквото и да е необходимо, за да се съсредоточите единствено върху човека пред вас. Никой не обича да бъде игнориран, докато проверявате известията си.

Сега е време за умствената работа, която започва с установяване на вашето намерение за разговора: Искате ли да се забавлявате или да научите нещо ново? „Това ще ви насочи към нещото, на което обръщате внимание“, казва той.

В същото време трябва да определите намеренията на вашия партньор в разговора: търси ли съвет, практическа подкрепа или състрадание? Всяко от тях ще изисква различен вид отговор. Този принцип, наречен „оптимално съчетаване на подкрепа“, би трябвало да предотврати онези неудобни моменти, които биха могли да доведат до недоразумения.

 Запомнете: част от това да бъдеш добър слушател е да знаеш какво да кажеш, въз основа на това, което си чул, докато си слушал.

В много разговори ще трябва да адресирате несъгласие. Това означава да повишите интелектуалната си скромност, за да не отхвърляте небрежно гледната точка на другия човек. „Целта не е да представяш така, сякаш имаш по-малка стойност от друг човек, а да признаеш, че мнението ти може да е ограничено и предубедено“, казва Бисуас-Динър. Слушай, вместо да търсиш спор

Психологическите изследвания показват, че малките признаци на истински интерес към гледните точки на другите могат да бъдат невероятно обезоръжаващи. Това едновременно обезврежда потенциала за конфликт и насърчава другия човек да признае собствените си съмнения, така че да е по-възприемчив към вашата гледна точка. Това може да се дължи на факта, че хората са склонни да надценяват колко други са решени да променят мнението си и всяка проява на непредубеденост ще успокои тези страхове. Да бъдеш скромен, активен слушател и просто да попиташ някого защо е стигнал до определено заключение може да отслаби защитните му механизми, като по този начин потенциално направи комуникацията по-успешна.

Винаги, когато е възможно, трябва да потвърдите и качествата, на които се възхищавате. „Може би не харесвате личността му, но винаги можете да признаете колко честен, откровен или внимателен е той “, казва Бисуас-Динър. Слушайте внимателно, за да намерите нещо, за което можете да направите комплимент.

Накрая, и може би най-противоинтуитивно, Бисуас-Динър предлага да слушате и след това активно да се намесвате в подходящи моменти. Макар че това може да изглежда противоречи на всички насоки за добър етикет, няколко екстатични прекъсвания...

Накрая, и може би най-контраинтуитивно, Бисуас-Динър предлага да слушате и след това активно да се намесвате в подходящи моменти. Макар че това може да изглежда противоречи на всички насоки за добър етикет, няколко прекъсвания  с от типа на – „Да!“, „И аз си мислех същото!“, „Не знаех това“ – могат да повишат енергията на разговора и да подчертаят интереса ви към това, което казва вашият събеседник.

Дори негативната обратна връзка – като например прекъсване, за да обясните, че вече сте чили дадена история, предлага доказателство, че слушате, докато търпеливото мълчание може да изглежда студено, дистанцирано или разсеяно.

Цялостна промяна в начина на мислене

Практикувам тези умения през трите седмици, откакто за първи път разговарях с Бисуас-Динър, и вече забелязах някои от ползите. Въпреки някои резерви, станах по-смел в това да прекъсвам хората по средата на разговора и бях приятно изненадан да видя как енергията на разговора се покачва в резултат на това. Промяната в начина, по който слушам, промени начина, по който и аз, и моят партньор в разговора действаме по време на дискусията, по наистина продуктивни начини.

Като си изясних намеренията наум, открих, че служебните разговори са много по-ефективни и възнаграждаващи, а като демонстрирах повече любопитство към алтернативни гледни точки, разбрах, че успешните компромиси сега са много по-лесни за намиране.

Бисуас-Динър предполага, че подобно на физическите ни мускули, тези емпатични способности трябва да се изграждат с течение на времето.

„Можете дори да го практикувате, когато слушате радио интервюта и се попитате какво прави добре интервюиращият.Тези фини признаци на смирение и любопитство скоро ще станат много по-очевидни за вас“, казва Бисуас-Динър.

И като им подражавате, скоро ще изградите по-силни социални връзки.

………………….

Дейвид Робсън, автор на „The Scientific Secrets of Building a Strong Social Network“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ