Не се обиждай, но...

Не се обиждай, но...

Даването на обратна връзка понякога може да бъде доста трудно, особено когато тя не е особено положителна.

Работата на добрия лидер е да представи обратната връзка като един своеобразен подарък - като нещо полезно, а не като нещо, което кара човека да се чувства зле и да се съмнява в собствените си способности и възможности.

Има обаче няколко фрази, които винаги предизвикват негативна реакция от получателя на обратната връзка, независимо от това дали в тях е било вложено положително намерение или не. Трябва да избягвате тези фрази на всяка цена, ако не искате да бъдете разбрани погрешно.

Ето и няколко от най-често срещаните:

1. „Ако просто бяхте по- …“

Когато използвате тази фраза или някаква нейна разновидност, вие моментално губите вниманието на вашия събеседник и изглеждате арогантно и надменно. Няма вариант, в който тази фраза да прозвучи добре. „Ако просто бяхте малко по-добър“, „Ако просто бяхте малко по-умен“, са изказвания, които няма как да бъдат приети като конструктивна критика.

2. „Ако трябва да бъда честен…“

Тази фраза рядко води до положителни резултати. Хората, които започват своето изказване с предлога, че ще бъдат искрени, обикновено крият нещо.  Когато давате обратна връзка, старайте се да бъдете максимално честни, като разчитате на взаимното доверие между вас и вашия събеседник.

3. „Не се обиждайте, но…“

Тази фраза не трябва да бъде използване не само когато давате обратна връзка, но и в която и да било друга ситуация. Веднага щом кажете „не се обиждайте“, вашият събеседник разбира, че предстои да кажете нещо обидно.

3. „Трябва да направите…“

Колко пъти сте чували някой да ви казва, че „трябва да направите“ определено нещо, и сте си мислили, че досега сте щели да го направите, ако сте имали тази възможност и че няма да успеете да го направите, защото не разполагате с това, от което се нуждаете. Когато използвате тази фраза, вие умишлено или не давате оценка на представянето на вашия събеседник и налагате личното си мнение за това как трябва да бъдат направени нещата. Вместо това, дайте конкретна обратна връзка, като акцентирате върху нещата, които могат да бъдат подобрени, и позволите на вашия събеседник сам да стигне до нужните заключения и да реши какви действия трябва да предприеме.

Продължава на страница 2.

4. „Вземете пример от…“

Сравненията между служителите винаги създават напрегната атмосфера, която насърчава съревнование в рамките на компанията, вместо това с външните конкуренти. В повечето случаи това просто създава нови проблеми и влошава сътрудничеството между колегите. Когато давате обратна връзка, трябва да се фокусирате върху проблемите, които трябва да бъдат решени, а не върху лицето, което е нагърбено с тази задача.

5. „Ако бях на ваше място…“

Най-важното нещо, което трябва да запомните случая е, че вие просто не можете да си представите какво точно е чувството да бъдете на мястото на друг човек. Така че, ако не бъдете попитани директно: „Как бихте действали, ако бяхте на мое място?“, запазете този си съвет за себе си.  

6. „Ако искате да успеете…“

Тази фраза няма особен смисъл тъй като, всеки човек има свое собствено разбиране за това какво означава да бъдеш успешен.  Освен това, тя може да бъде приета като заплашителна(ако не направите това, което искам, няма да стигнете до никъде), особено когато става въпрос за професионалното развитие и растеж на даден човек.

Старайте се да избягвате тези фрази, ако искате да давате ефективна обратна връзка. Ако бъдете ясни, конкретни и вежливи, то вашето мнение ще бъде прието радушно и ще допринесе за разрешаването на редица проблеми.

........

 Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ