Сбърках, простете!
Никой не обича да се извинява. Преди да се извините, трябва първо да признаете, че сте направили някаква грешка, а както всички знаем, понякога това може да бъде едно от най-трудните неща в живота. Ситуацията придобива изцяло нов мащаб, ако заемате управленска длъжност и по някаква причина трябва да се извините на вашите служители. Това може да бъде изключително тежък удар за вашето его и гордост. В края на краищата, щом сте стигнали до ръководен пост, трябва да имате всички отговори, нали така? Не точно.
„Всички правим грешки. Признаването им и поемането на отговорност за тях показва зрялост и емоционален интелект. Извиненията ни позволяват да изградим по-силни и издръжливи отношения с хората около нас. Те също така ни помагат да изпълняваме по-ефективно ролята си на лидери и да бъдем по-добри професионалисти", казва Стейси Ханке, комуникационен експерт и автор на „Influence Redefined: Be the Leader You Were Meant To Be Monday to Monday“
За съжаление, в много случай ние комбинираме извиненията с редица оправдания, които го карат да изглежда половинчато и неискрено. Ако не искате да ви се налага да се извинявате повторно за нескопосаното си извинение, трябва да се уверите, че го правите по правилния начин, като избягвате тези 5 грешки:
1. Не поемате отговорност
Преди да тръгнете да се извинявате, трябва искрено да вярвате, че сте направили грешка, и да желаете с цялото си сърце да я поправите, казва Ханке.
„Прехвърлянето на вината и опитите за намиране на оправдание за вашите действия ще намалят ефекта от извинението и ще навредят на репутацията ви. Оправданията могат само да засилят чувствата на гняв, болка, разочаровани и враждебност“, добавя тя.
Вместо това, поемете пълна отговорност за грешката си. Разберете къде сте сбъркали и какво трябва да направите по различен начин, за да не повтаряте същата грешка в бъдеще.
2. Не си подбирате внимателно думите
Преди да започнете да планирате начина, по който да се извините, помислете за това как грешката ви е повлияла на човека, който е бил засегнат от нея.
„Как искате той да се почувства, след като му се извините, и какви са следващите стъпки, който ще предприемете, за да заздравите отношенията си? Едва след като намерите отговор на тези въпроси, може да подберете правилните думи за вашето извинение“, казва Ханке.
„Голяма част от вашето извинение трябва да бъде отделена на обяснението на причините за вашата грешка и на мерките, които смятате да предприемете, за да я коригирате. Внимавайте с думата с израза „надявам се“. Когато казвате нещо от рода на „Надявам се, че това ще те накара да се почувстваш по-добре“, вие измествате центъра на посланието и притъпявате неговия ефект“, добавя тя.
3. Прекалявате с извиненията
Освен от правилния подбор на думите, ефективността на вашето извинение зависи и от това дали то е кратко и ясно или разтеглено и хаотично.
„Когато се съмнявате в извинението си, помислете за това какво всъщност искате да кажете без излишни думи и детайли“, казва Ханке.
Прекаляването с извиненията може да бъде не по-малко дразнещо от липсата на разкаяние. Колкото повече говорите, толкова по-неловка и напрегната става ситуацията
Извинявайте се веднъж - всяко следващо повторение на извинението кара грешката да изглежда по-голяма, отколкото е всъщност.
„Извиненията ви трябва да бъдат кратки, ясни и по същество. В крайна сметка, грешката вече е направена - хората се интересуват повече от това защо се е стигнало до нея и какво ще предприемете, за да я коригирате“, съветва Ханке.
4. Подминавате конкретния проблем, който е довел до нуждата от извинение
От изключително значение е да знаете за какво всъщност се извинявате и да не бързате да го правите, ако първо не сте адресирали проблема.
„Обяснете причините за вашата грешка и поемете пълна отговорност за нея. Ние често избягваме да говорим за истинската причина за проблема, защото се страхуваме, че това може да нанесе допълнителни щети върху отношенията ни с другия човек. В крайна сметка обаче лъжата винаги крие по-големи рискове от казването на истината. Свикнете с идеята, че извинението ще ви накара да се почувствате неудобно, и не подминавайте специфичните причини за така създалата се ситуация. В крайна сметка това ще помогне да спечелите отново доверието на човека, който сте наранил“, казва Ханке.
5. Не се извинявате лично и лице в лице
Начинът, по който се извинявате, е също толкова важен, колкото и самото извинение. Това означава, че не трябва да се криете зад екрана на вашия монитор.
„Важно е да се научите да разпознавате онези грешки, които изискват лично извинение. Не разчитайте, че съвременните технологии ще свършат работата ви вместо вас. Ако не е възможно да се срещнете лице в лице с човека, който сте обидили, то поне му се обадете по телефона, за да може той да чуе гласа ви и да разберете, че искрено се разкайвате за грешката си“, казва Ханке.
Ако обаче можете да поднесете извинението си директно, то вашият фокус трябва да бъде върху това да гледате човека в очите и да се уверите, че езикът на тялото ви и тонът на речта ви показват колко много съжалявате за случилото си.
..........
Стефани Воза за FastCompany.com
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.