Бърнаут по средата на важен проект! Ами сега?
Симптомите на професионалния бърнаут(прегаряне) са лесно разпознаваеми, но и лесно можем да ги пренебрегнем, защото става въпрос за "обичайни" неща като трайно чувство на неразположение, раздразнителност, умора, липса на мотивация и интерес.
„Когато става въпрос за бърнаут, ние имаме предвид широк спектър от състояния“, казва Паула Дейвис-Лаак, експерт по стреса и устойчивостта и основател на Stress & Resilience Institute в Милуоки. Тя показва на клиентите си диаграма, която илюстрира „спектъра на стреса“, започваща от „скука“ и стигаща до „пълен психически и физически колапс“.
Най-лошата новина обаче е, че в много случаи човек не разполага с нужното време и средства, за да се справи с този проблем, когато той е в началния стадии от своето развитие.
Какво се случва, когато усетите ранните симптоми на бърнаут по средата на работата по важен проект? Освен че не можете да си вземете почивка, трябва да бъдете във възможно най-добра кондиция, за да завършите качествено работата.
Дейвис-Лаак твърди, че има няколко действия, които можете да предприемете, за да ограничите професионалния бърнаут преди той да е достигнал критичната си точка.
1. Открийте нивото на напрежение, с което се чувствате комфортно
Според Дейвис-Лаак всички ние имаме нужда от определено ниво на стрес и напрежение в нашия живот, защото то ни мотивира и ни помага да избягваме опасности. В същото време, ако това ниво стигне прекалено високи стойности, то се превръща във вредно и контрапродуктивно. Намирането на „зоната на комфорт“, в която чувстваме, че разполагаме с нужните ресурси, за да се възползваме от положителните страни на стреса, е един от най-добрите начини за справянето с бърнаута.
Зоната на комфорт е различна за всеки човек. За да разберете какви са границите на вашата, трябва да обърнете внимание на тези три фактора от „спектъра на стреса“ на Дейвис-Лаак.
Изискванията на работата - задачите и отговорностите, в които инвестирате вашата енергия и усилия
Работния ресурс - средствата, с които разполагате, за да си свършите работата
Възстановяването - това, което правите, за да възстановите силите си, след като завършите задачата
Анализа на тези три фактора в работата ще ви помогне да откриете нивата на стрес, с който се чувствате комфортно.
2. Защитавайте границите си
За съжаление, когато хората усетят първите признаци на бърнаут, те не поемат нужните мерки, за да се погрижат за себе си, казва Ейми Санчес, професионален коуч от Калифрния, която работи с хора, страдащи от прегаряне.
„Когато почувствате първите симптоми на бърнаут, подсилете вашите лични граници. На първо място, спрете да казвате „да“ на всичко“. Компаниите са известни с това, че продължават да товарят с работа своите служители, докато те сами не се защитят. Ако сте един от онези хора, който не могат да отказват, винаги ще бъдете затрупани със задачи и отговорности.“ казва Санчес
„Научете се да казвате на шефа си, че поемането на нови задачи ще компрометира качеството ви на работа по проектите, които вече сте поели, и че ще с удоволствие ще приемете нови задачи, когато ви се отвори време.“, добавя тя.
Дейвис-Лаак допълва, че може да е по-лесно да си набавите повече ресурси, отколкото да ограничите вашето натоварване.
„За много хора е трудно да намалят работните си задължения, да получават по-малко имейли или да ходят на по-малко работно срещи. Ако обаче се фокусирате върху изграждането на добри взаимоотношения с вашите колеги и започнете по-често да търсите обратна връзка, може да си изградите система от хора, на които да разчитате, когато имате нужда от помощ“, казва тя.
3. Намерете време, в което да сте откъснали напълно от работата
Опасностите от културата на работа, при която се очаква винаги да бъдем на разположение на нашите шефове, са добре документирани. Намирането на време за откъсване от работата намалява стреса и увеличава ангажираността, казва психологът Марк Прайн, основател на базираната във Филаделфия консултантска фирма MIP Consulting, LLC.
Намирането на време за възстановяване може да означава да отделяте няколко часа за медитация или за упражнения. Това може да бъде нещо толкова просто, колкото да си изключите телефона и да се захванете с някаква дейност, която ви успокоява или ви прави щастливи, казва Прайн.
„Ако си мислите: „Мога да прочета имейлите си, докато гледам телевизия“ - не го правете. Откъснете се напълно от мислите за работа. Може да нямате възможността да си вземете почивка за една седмица или за няколко дена, но винаги можете да намерите няколко часа, в които да си починете от работата. Възползвайте се ползотворно от това време.“, добавя той.
4. Намерете нещо, което да осмисля вашата работа
Помислете за целите, които сте си поставили във вашата кариера, или за начините, по които правите живота на клиентите си по-добър. С други дими, обърнете внимание на нещата, които дават смисъл на вашата работа. Те ще ви помогнат да си върнете мотивацията и да се справите с изморителните аспекти на вашата работа, казва Прайн.
Дейвис-Лаак, от своя страна, съветва клиентите си да си представят някаква голяма цел, позитивна емоция или нещо, което очакват с нетърпение, и да свържат тези мисли с някакво реално действие, като например смяната на паролата на компютъра.
„Това насочва мислите ви на подсъзнателно ниво към целите, които са важни за вас“, казва тя.
Смекчаването на ранните етапи на бърнаута или пълното му отстраняване може да ви помогне да избегнете по-тежките последици, които ще изискват повече време за възстановяване.
Гуен Моргън, съоавтор на The Complete Idiot's Guide to Business Plans, за FastCompany.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.