Колонката на Ричард Брансън: Имам идея. Как да не ми я откраднат?

Колонката на Ричард Брансън: Имам идея. Как да не ми я откраднат?

Въпрос: Млад съм, но имам блестяща идея. Как да не ми я откраднат, докато търся подкрепа и финансиране от по-големите бизнеси? 

Кайл Макгоуън, Австралия

Отговор: Разработването на една идея е доста трудно начинание  в началото на бизнеса. Със сигурност вярвате, че сте измислили нещо, което наистина може да се превърне в успешно начинание и, че съществува пазар за предлагания от вас продукт или услуга. Но трябва да сте наясно, че между формулирането на идеята и нейната реализация има голяма разлика. Независимо от това, всеки предприемач не трябва да държи идеята си само за себе си.  

На първо място, може да потърсите мнението на вашите приятели и семейство. Разговор с близки хора може да обогати вашата бизнес концепция и да ви помогне да стигнете до нови, по-добри идеи. С развитието на проекта ще започнете да се оглеждате както за потенциални партньори и членове на вашия екип, така и за възможни инвеститори и медийно представяне.   

Освен това, времето, което прекарвате с хора от индустрията, в която искате да навлезете, ще е изключително ценно, особено ако може да привлечете някого от тях за ментор. Присъствието на човек с познания в областта, който може да ви насочи в правилната посока и да критикува вашите идеи, често се оказва от решаващо значение за успеха на младите фирми. Добрият ментор може да ви препоръча компании и хора, с които е добре да се срещнете, и да ви обясни колко информация може да споделяте с тях.    

Истината е, че дори и да имате опитен ментор до себе си, никога не трябва да мислите, че опасността конкурент да открадне вашата идея е изчезнала. В края на краищата, няма страна на бизнеса, която може да бъде считана за напълно безрискова. Най-важно е да запомните, че преди да споделите своята идея, трябва да се уверите, че сте във възможно най-добрата позиция, за да се възползвате от нейния успех. Дори и да имате процъфтяващ бизнес в една страна, съвсем не може да сте сигурни, че в друга няма човек, който се опитва да пресъздаде това, което правите. 

Има риск, но си заслужава, защото когато запазвате идеята за себе си, вие ограничавате нейните възможности за растеж. Вероятността да бъдете експерт във всеки момент и аспект от реализацията й е близка до нула. А и приносът на другите хора ще даде допълнителен тласък на вашия бизнес. Ако настина опитате да постигнете всичко сами, конкуренцията може да ви изпревари и да запълни пазарната ниша, преди да успеете да представите вашия продукт.

Историята на телефона е чудесен пример за поемане на риск. Повечето от нас знаят, че Александър Греъм Бел е изобретил първия телефон. Факт е, че Бел получава първия патент за телефона, но той не е единственият, който имал идея за него. В същото време, в което Бел е подготвял своя прототип,  Елиша Грей и Антонио Меуччи са работили по създаването на подобни устройства. Ако нещата за тях се бяха развили по друг начин, историческите книги днес щяха да изглеждат различно!

През последните години сме свидетели как някои хора от предприемаческата общност се опитват да разрушат историческите бариери, издигнати в името на потайността. Илон Мъск, главният изпълнителен директор на Tesla, дори отказва да съди други компании за нарушаване на патенти на Tesla, защото това би направило по-трудно развитието на електромобилната индустрия.

„Във фоайето на нашата централа в Пало Алто имаше една стена с патенти на Тесла“, пише Мъск в блог през 2014 година. „Е, това вече не е така. Те бяха премахнати в духа на свободно движение на идеи и напредъка на технологиите в електрическите автомобили. Tesla Motors бе създадена с цел изграждане на устойчив транспорт за бъдещето. Ако пробием път за създаването на завладяващи електромобили, а след това поставим пътни мини под формата на патенти за интелектуална собственост след себе си, нашите действия ще противоречат на крайната ни цел“, казва Мъск.

Въпреки че аз лично не подкрепям публичното разпространение на всяка идея, добре е да помните, че запазването на пълна тайна не трябва да бъде одеяло, което да покрива всичко, върху което работите.

Да знаеш какво може да споделяш и какво не, е умение, което всеки може да усвои. Докато го придобиете, добра първа стъпка би била да си намерите наставник, който да ви помогне с вземането на тези така важни решения. Споделянето на вашите идеи с този по-опитен човек ще бъде едно наистина освобождаващо преживяване.

Всеки читател на „МениджърНюз“ може да задава своите въпроси към Ричард Брансън на имейл: RichardBranson@nytimes.com. Сътрудниците на световно известния предприемач съветват да посочвате името си, страната, имейл-адреса и сайта където четете колонката.

© 2017 Ричард Брансън (Разпространява се от The New York Times Syndicate)

СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ПРАВАТА THE NEW YORK TIMES SYNDICATE ПРЕДУПРЕЖДАВАТ, ЧЕ НИКАКВА ЧАСТ ОТ КОЛОНКИТЕ НА РИЧАРД БРАНСЪН НЕ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, КОПИРА И ПРЕРАЗКАЗВА без тяхното изрично писмено съгласие. Текстовете на Ричард Брансън в България се регулират по принципите на авторското право.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ