4 лоши навика в управлението

4 лоши навика в управлението

Шефовете, които мотивират чрез подхода „морков и пръчка“, определено могат да се похвалят със солидни резултати и успехи от десетилетия насам.

Тези ръководителите обаче са известни и с това, че убиват напълно самоинициативата и превръщат добри, умни и креативни служители в прости изпълнители на задачи, които бързо губят всякакъв интерес към своята работа.

Това означава, че в някакъв момент тези шефове ще трябва да направят това, което най-добрите лидери правят от самото начало, а именно да дадат на служителите си нужната автономност и свобода, за да се справят с работата си по начина, който намират за най-добре.

Въпреки че стилът на управление „отгоре-надолу“ все още е най-често срещаният в бизнеса, много от неговите последователи често стават жертви на няколко лоши навика, които най-добрите лидери отхвърлят напълно.

1. Често използват „Аз“ вместо „Ние“

Вземете за пример фразите „Искам нещата да станат по този начин“ или „Искам да направите това за мен“. Подобни изказвания могат да дойдат само от устата на шеф, който е създал фирмена култура на „пчели-работници“, които изпълняват всяка негова заповед без да се замислят.

Честата употреба на местоимението „Аз“ е класически начин за контрол на служителите, чрез който шефа им казва, че те са там, за да му служат в буквалния смисъл. Местоименията „Вие“ и „Ти“ от друга страна са запазени само за случаите, когато има някакъв проблем и неуспех,  като например „Ти не спази обещанието си“ или „Вие показахте некомпетентност в изпълнението на тази задача“.

От другата страна, лидерите, които по-често използват местоимението „Ние“, показват, че отговорността за всяко предизвикателство, за всеки провал и за всеки успех е споделена между служителите и техния ръководител. Употребата на „Ние“ е особено важна за обединяването на екипа по време на криза и за спечелването на доверието на вашите клиенти.

2. Затрупват служителите си с бюрократични процедури

При стриктната йерархия и управление от типа „отгоре-надолу“ има толкова нива на одобрение, толкова комисии, работни групи, съвети и адвокати, през които трябва да премине всяко искане, че служителите губят всякаква мотивация и желание за работа, докато се стигне до вземането на окончателно решение. Този процес казва на хората едно нещо: „Нямаме ви доверие“.

3. Избягват обратната връзка

Едно от най-тежките изпитания за лидерите, разчитащи на стила на управление „отгоре-надолу“, е да бъдат открити за получаването на обратна връзка. За тези шефове е изключително трудно да попитат служителите си „Как се справям като лидер?“, защото те са водени от гордост и високомерие и отказват да се вслушат в чуждото мнение, защото вярват, че винаги са прави. Това, което тези шефове могат да научат от по-смирените лидери е, че получаването на честна и обективна обратна връзка може да им помогне да станат по-добри и да се развият като лидери.

4. Насаждат страх вместо да насърчават добри взаимоотношения

Противно на общоприетото разбиране, противоположното на любовта не е омразата, а страхът. Страхът на работното място ограничава креативността и продуктивността на служителите. Когато сме поставени в една среда на постоянен микромениджмънт и контрол, тялото ни реагира с по-високи нива на стрес и безпокойство, които водят до тежки последици за нашето здраве. В края на краищата, хората, които получават нужното уважение и честност от своя лидер, се представят значително по-добре от останалите.

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ