Токсичните колеги, с които може да ви се наложи да работите

Токсичните колеги, с които може да ви се наложи да работите

Подобно на токсичните отпадъци, токсичните колеги са нещо, с което трябва да се борави внимателно. Освен това, продължителният контакт както с едното, така и с другото, е вреден за здравето.

„Независимо дали става въпрос за задкулисни игри, нарцисизъм, жестокост, предателства, пристрастия, дискриминация или други форми на неприемливо поведение в офиса, работата с токсичните колеги може да бъде непоносима, особено в по-дълги периоди от време“, казва Кати Каприно, основател на фирмата за коучинг Ellia Communications.

„Наричаме ги токсични, защото те действат като отрова за цялата екосистема на компанията. Това прави почти невъзможно поддържането на професионално отношение и дух на сътрудничество в тяхно присъствие“, добавя тя.

Още по-лошото в случая е, че работата с тези колеги може да окаже негативно влияние върху нашето представяне и дори да провали кариерата ни, ако им позволим да се държат лошо с нас за по-дълго време.

Имайки предвид всичко това, каква е най-добрата стратегия за работа с подобен колега? Това зависи от конкретния тип токсичен служител, с който си имаме работа.

1. Д-р Джекил и мистър Хайд

Тук става въпрос за колега, чиито настроение се изменя рязко, човек, който има добра и тъмна страна, казва Пол Уайт, съавтор на „Toxic Workplace: Taking Care of Yourself in an Unhealthy Environment“. Казано накратко, това е служител, който има алтернативно его, което го кара да се държи зле със своите колеги.

Най-добрият начин да се справите с работата с този човек, е като избягвате честите контакти с него. Да, в този случай просто няма друго решение. Когато ви се налага да общувате с него, бъдете възможно най-кратки и лаконични.

2. Колегата, който постоянно сочи с пръст и прехвърля вината върху другите

Тези хора винаги търсят вината в другите и никога не поемат отговорност за собствените си действия. Те са свикнали до такава степен с този начин на поведение, че дори не се замислят, преди да обвинят някой за нещо, за което са виновни те – „Не бях аз! Алекс счупи принтера!“.

Тъй като в много случаи тези хора не осъзнават, че са развили подобен навик, най-добрият начин да се справите с подобно неразбирателство е като поговорите с тях на четири очи. Обяснете фактите около ситуацията по спокоен, ясен и незаплашителен начин. След това ги попитайте за тяхната версия на историята и дискутирайте разминаванията между двете, за да стигнете до компромис и общо решение.

3. Клюкарът

Слуховете могат напълно да унищожат вашата репутация, ако не бъдат адресирани навреме. Въпреки това, почти всеки офис има кралица или крал на клюките. Любимото хоби на тези хора е да говорят зад гърба на другите и да разпространяват мълви за техните колеги.

Ако разберете, че някой говори лоши неща за вас или за други хора от офиса, най-добрия ви ход е да се изправите директно срещу клюкара. Ключът към успеха в тези случаи е да поговорите с него на четири очи и да изразите недоволството си от слуховете, които той разпространява. Започнете разговора с мек тон, като може да използвате фраза от рода на „Чух нещо странно…“

Целта ви е да получите яснота по въпроса, без да наливате допълнително масло в огъня, казва Каприно.

4. Пасивно-агресивният колега

Това са онези колеги, които ви предлагат помощ по даден проект, но след това не изпълняват поетите ангажименти и се правят на неразбрали. Този тип поведение може да ви постави в ситуация, в която да се изложите пред шефа и съответно да изгубите шанса си да получите повишение.

Решението в този случай отново опира до прекия контакт с вашия колега. Добър начин да му поискате сметка е като кажете нещо като: „Останах с впечатлението, че ти си наясно с това какво се изисква от теб в тази задача, но в крайна сметка работата остана недовършена. Искам да разбера какво точно не беше ясно, за да може да избегнем повтарянето на тази ситуация в бъдеще“.

5. Колегата, който си приписва заслугите за чужда работа

Свършили сте всичката тежка работа и сте постигнали страхотни резултати, но това няма никакво значение, защото ваш колега вече си е приписал заслугата за вашия труд и идеи.

За да избегнете този проблем, копирайте имейла на шефа си при всички важни кореспонденции. Говорете с него колкото се може по-често за напредъка, който сте постигнали по вашите проекти. По този начин ще си гарантирате, че ще получите заслуженото признание за вашата упорита работа и ще предотвратите кражбата на идеи и постижения от вашите неморални колеги.

...............

Даниел Борц за Мonster.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ