Как да се справите с трудния шеф
От маняка на тема контрол до мениджъра, който си преписва заслугите за вашите идеи, ако смятате, че не сте случили на шеф, то трябва да знаете, че не сте сами. В едно проучване на отношенията на работното място между служителите и техните ръководители, цитирано от списание HR, около 80% от анкетираните работници са заявили, че са работили с ужасен шеф поне веднъж в кариерата си, а цели 55% са казали, че им се е случвало да напуснат работа заради неразбирателство с прекия си началник.
Макар че може би най-лесният и ефективен начин да се справите с подобен проблем е просто да потърсите нова работа, Дана Брaунли, автор на „The Unwritten Rules of Managing Up and founder“ съветва да направите нещо различно. Според него, ако попаднете на труден шеф, най-доброто нещо, което може да направите, е да му помогнете да бъде успешен.
„Идеята е да се приспособите към стила на управление и комуникация на вашия шеф и да бъдете проактивни в отношенията си с него. Добре е да правите това с всички мениджъри, с които работите, но този подход може да е особено полезен в случаите, когато имате ръководител, който далеч не е перфектен“, казва той.
Браунли дава пример с три често срещани типа лоши шефове и предлага няколко начина, по които може да направите работата с тях по-ефективна и приятна:
Торнадото
„Те са страховити и авторитарни личности, чието присъствие е само по себе си достатъчно, за да промени изцяло атмосферата в стаята. Те обичат да доминират над останалите и да водят посоката на разговора“, казва Браунли.
Според него, тайната в работата с този тип шеф се крие в това винаги да бъдете една стъпка пред него.
„Ако имате важна среща в петък, проведете предварителен разговор с шефа, за да разберете на какви проблеми ще обърне той внимание на срещата и да бъдете подготвени да предотвратите потенциалното им негативно влияние“, съветва Браунли
В този случай може да кажете на шефа си нещо от рода на: „Знам колко важно е за вас да получаваме добра обратна връзка, но моето притеснение е, че когато изразите мнението си, хората автоматично ще се съгласят с вас и ще няма да представят своята гледна точка. Не смятате ли, че би било по-добре първо да видите какво мислят другите и след това да споделите вашето мнение по въпроса“.
„Шефовете обичат да разрешават проблеми. Насочвайки вниманието им върху крайния резултат, вие увеличавате драстично шансовете си да ги привлечете на ваша страна и да помогнете за сътрудничеството между тях и екипа“, казва Браунли.
Некомпетентният хамелеон
Некомпетентният хамелеон е онзи тип шеф, който постоянно непрекъснато си променя мнението.
„Те не знаят какво всъщност искат и работата с тях е белязана от постоянна несигурност и колебание. Когато най-накрая успеете да разберете, каквото точно искат, те отново променят мнението си и всичко започва отначало.“, казва Браунли.
Един от начините да се справите с тази нерешителност е като ги помолите да допълнят изречението: „Бих смятал този проект за успешен, ако….“
„Това е добър начин да им помогнете да се концентрират. Това, че те не знаят какво искат, не означава, че няма да ви държат отговорни, когато в крайна сметка не го получат. Когато ги накарате да завършат това изречение, вие ги принуждавате да се фокусират и да направят избор“, добавя Браунли.
Той също така съветва да си записвате и документирате всичко, което казва шефът хамелеон.
„Изпратете им имейл, който да действа като доказателство за взетото от тях решение. Напишете, че просто искате да получите потвърждение, за избегнете неразбирателства“, добавя Браунли.
Микромениджърът
Ако шефът ви е мекромениджър, който обича да държи под контрол абсолютно всяко ваше действие, най-добрият подход е да бъдете проактивни.
„Обърнете сценария, като предложите среща за дискусия на постигнатия на напредък, преди шефът ви е да поискал такава. Кажете нещо то рода на: „Знам че този проект е изключително важен и си мислех, че може да започнем да провеждам срещи всеки понеделник, за да можем да следим до къде сме стигнали и колко ни остава. Ще подготвям доклад за постигнатия напредък, който ще изпращам на всеки две седмици. Ако изникне нещо важно, ще се свържа с вас възможно най-бързо. Този план устройва ли ви?“, съветва Браунли.
Важно е да ангажирате вниманието на микомромениджъра възможно най-рано.
„Успокойте неговите тревоги, като му покажете, че проектът върви в правилната посока от самото начало. Питайте за това какви проблеми вижда той и ги адресирайте при първа възможност.“, съветва Браунли.
Тайната в работата с трудните шефове не се крие в това да промените ицяло себе си, а да промените подхода си към работата по такъв начин, че той да отговаря по-добре на стила на вашия ръководител.
„В края на краищата всичко се свежда до това да направите живота им по-лесен. Не става въпрос за целуване на задници и подмазване. Идеята е да се превърнете в човека, който може да казва трудните истини на шефа“,казва Браунли.
...................
Стефани Воза за FastCompany.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.