За отровен климат се плаща скъпо
Имало ли е моменти във вашата кариера, в които сте си мислили, че вашата компания, екип, колеги или шефове са „токсични“.
Пълна липса на уважение между всички работещи в компанията? Недоволни служители, които саботират работния процес? Наранена репутация от разпространението на клюки и лъжи? Пълна липса на взаимно доверие между членовете на екипа?
Звучи ли ви познато? В кариерата си съм имал досег със всяко едно от тези неприятни преживявания и мога да кажа, че освен лични професионални и здравословни проблеми, всичко това струва скъпо и на самата компания, която отчита огромни загуби под формата на намалена продуктивност и липса на ангажираност.
Като свидетел на най-лошите практики в бизнеса, успях да съставя списък с няколко признака, които показват, че компанията ви има токсична култура.
1. Насърчаване на поведение, което кара хората да се чувстват унизени
Компаниите, в които се толерират унизителни коментари, открита агресия, сочене с пръст и прехвърляне на вина, създават работна атмосфера, в която конфликтите са част от ежедневието, а ефективното сътрудничество е невъзможно.
2. Бюрокрация, която спъва прогреса
Високата „токсичност“ е характерна за организациите, характеризирани от бавна и неефективна бюрокрация, при която всяко решение преминава през одобрението на няколко мениджъра, преди да може да се предприеме реално действие.
3. Повсеместно сочене с пръст и прехвърляне на вина
„Не съм виновен, друг носи отговорност“, е нещо, коeто чувате в много фирми, в които личната отговорност не е особено на почест. Работещите в тези компании са готови да направят всичко, за да спасят собствената си кожа, и не се притесняват да разпространяват фалшива информация и клюки, които вредят на останалите.
4. Микромениджмънт, който ограничава потенциала на служителите
Тази негативна практика има много общо с неефективната бюрокрация, за която говорихме по-горе. Шефовете, които искат да доминират над своите служители, да взимат всички решения и да имат последната дума при всяко действие на своите подчинени, често са подтикнати към този подход от страх, че могат да изгубят контрол и да изглеждат некомпетентни. Микромениджърът ви кара да се чувствате така, сякаш сте под постоянно наблюдение. Той обръща прекалено много внимание на малките детайли и опитва да контролира всяка дейност в офиса, което кара служителите да се чувстват обезкуражени и разочаровани.5. Шефове, които не се интересуват от нуждите и желанията на своите служители
Във фирмите с токсична култура няма място за намирането на баланс между личния и професионалния живот. Хората са принудени да жертват личния си живот в името на работата. Там нормалната работна седмица е 50-часова, времето за почивка е почти несъществуващо, а работната комуникация е 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата.
6. Клюките, които се разпространяват като тумор
Недоволните служилите често изразява своята фрустрация чрез разпространяването на вредни клюки. В най-лошата си форма тези слухове могат да нанесат сериозни психически щети върху хората, към които са насочени и да създадат една наистина токсична работна атмосфера.
7. Хората, които мислят, че знаят всичко
„Нямам нужда от обучение. Знам всичко, от което имам нужда“, е изказване, което може да учете от най-арогантните и егоцентричните си колеги. Те никога не слушат другите и не задават въпроси, защото мислят, че вече знаят всичко. Те отхвърлят напълно максимата, че „човек никога не трябва да спира да се учи“ и не вярват, че другите могат да ги научат на нещо ново.
8. Шефовете, които гледат на служителите си като на зъбни колела в машина
Шефове, които вярват, че всеки може да бъде заменен и гледат на своите служители като на зъбни колела в машина, вместо като на достойни колеги, които дават всичко от себе си за компанията. В токсичните компании нуждите на хората не са от значение, единственото важно нещо са печалбите и производителността. В резултата на това тези фирми страдат от високи нива на стрес и често губят служители, които бързо напускат, за да потърсят работа на по-добро място.
Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.