Оправдаваш ли се или просто не го можеш?

Оправдаваш ли се или просто не го можеш?

Търси ли шефът ви постоянно някакви оправдания, или по-скоро „причини“, за това, че не е по-добър ръководител? Ето 10 от най-лошите оправдания, които може да чуете от некомпетентните шефове:

1. „В момента съм под огромен стрес.”

Разбира се, че е така. Добре дошли в клуба на лидерите! Всеки работодател е заклещен между служителите, клиентите, доставчиците и инвеститорите си – минимум. Ако изискванията им ви претоварват и пречат на работата с екипа ви, накарайте хората си да вземат по-активно участие в проектите и отговорностите. Подчинените ви ще се радват да помогнат, особено когато съзрат ценна възможност да натрупат опит или да усвоят нови умения в процеса на работа.

2. „Не ми плащат достатъчно, за да върша това.”

Великите лидери са хронично недоплатени и недооценени, а това вероятно никога няма да се промени. Но добрите служители виждат удовлетворението, което похвалите, развитието и менторството носят на работодателите им, а то е част от възнаграждението. Ако не възприемате нещата по този начин, трябва внимателно да се замислите дали наистина искате да сте водач. В противен случай, никога няма да сте щастливи.

3. „Служителите ми работят по-добре, когато не им стоя на главата.”

Ако това е вярно, значи проблемът е във вас. Добрите работници нямат нужда (или не искат) да им казвате какво да правят, но имат нужда да чуват, че се справят добре – това ще им помогне да усвоят нови подходи и стратегии. Освен това, всеки – малко или много – обича да получава внимание. Просто се уверете, че вашето внимание им влияе положително.

4. „Този процес е измислен от някого, на когото не се е налагало да го прилага.”

Често това е така. Например, много HR специалисти никога не са ръководили фабрика, но това не значи, че някои техни подходи не струват. Може да не ви харесва да съставяте планове за развитие, но трябва да се потрудите усърдно и да се уверите, че те наистина подпомагат развитието на служителите ви. Дори политиките и указанията да не са по вкуса ви, не ги игнорирайте, а се постарайте да ги усъвършенствате. Всеки работодател носи отговорността да следи дали фирмената политика защитава и подпомага интересите на персонала по възможно най-добрия начин.

5. „Не мога да се справя с всички тези политики.”

Фирмените политики са фактор дори за собствениците на бизнеси, които имат пълен контрол над работния процес. Лошо! Ако служебната култура има недостатъци, отстранете ги. Ако политиката на компанията ви спъва труда и доброто представяне на персонала, променете я. В крайна сметка, работата на шефа е да решава проблемите, които пречат на служителите да дават най-доброто от себе си. Затова си вършете работата!

6. „Ако той/тя обере овациите, ще изглеждам зле.”

Не се страхувайте, че вашите служители могат да ви засенчат. Дори трябва да се стараете това да се случва. Великите лидери се обграждат с изключителни таланти. Именно така се става истински водач. Колкото по-добър е екипът ви, толкова по-добре ще изглеждате вие.

7. „Не смятам, че е нужно да хваля хората си за това, че си вършат работата.”

Напротив, нужно е. Това е признак на любезност и добро възпитание, а от гледна точка на тяхното представяне, похвалите създават позитивни нагласи и поведение. При всички случаи трябва да очаквате от персонала си да си върши работата, но го стимулирайте чрез похвали – защото това е ваша работа.

8. „Tака са ме учили.”

Това, че някога са ви правили на луд, значи ли, че трябва да постъпвате по същия начин и със своите служители? Всеки път, когато си кажете, „На мен това ми стигаше”, разберете, че „това” може да не е достатъчно за вашия персонал. Определете най-добрия начин да обучите и развиете подчинените си и действайте. Личните ви негативни преживявания трябва да ви помогнат да оформите по-позитивен подход, а не да ви служат за пример.

9. „Трябва да прекарвам повече време с подчинените си… затова ще ида да си поговоря с Мария.”

Не е зле да опознаете служителите си като личности, но дали е нормално да кръжите около онези, с които имате общи интереси? Всеки ваш работник заслужава времето и вниманието ви. Проявявайте интерес, задавайте въпроси, откривайте допирни точки – дори когато това значи да се опивате да помогнете на подчинените си да постигнат личните и професионалните си цели. Когато усилията ви са искрени, служителите ви ще ви улеснят. Хората винаги оценяват факта, че някой има интерес към тях.

10. „Защо да си губя времето? Той/тя така или иначе не ме харесва.”

Малко ситуации са по-неловки от тази, да работите – или дори да говорите – с личности, за които смятате, че не ви харесват. Протегнете ръка и се изяснете. Кажете, „Струва ми се, че служебните ни отношения не са достатъчно позитивни. Сигурно вината е моя и искам да оправя нещата.” След това оставете въпросния служител да реагира. Може мнението му да не ви хареса, но то е важно, за да разберете как да се справите със ситуацията.

........................

Джеф Хейдън, автор на „TransForm: Dramatically Improve Your Career, Business, Relationships, and Life ... One Simple Step at a Time“, за LinkedIn.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ