Ужас, идат празници...

Ужас, идат празници...

Ужас, идат празници...

Идва най-прекрасното време за празнуване, нали?! Коледа, Нова година...Хайде, сега да поговорим за истината - за повечето делови хора това е един от най-хаотичните и натоварени периоди от дванадесетмесечието.

Както казва експертът по управление на времето Джули Моргенстерн, има голямо разлика между идеализираната на представа за празниците като време за отдих и почивка, и действителната ситуация, която е белязана от натиск и напрежение от всяка страна.

„Освен че трябва да продължим да си вършим работата, която в повечето случаи е забързана заради кратките срокове  преди края на годината, ние трябва да изпълняваме и стандартните си лични и семейни задължения – готвене, чистене, пране, ходене по магазини и спане.“, казва тя.

„Добавете към всичко това очакванията за присъствие на партитата на компанията и за гостуване при роднини и приятели, и ще осъзнаете, че няма да ви остане много време, за да се порадвате на празничния сезон“, добавя тя.

Ключът към по-доброто прекарване по време на празниците е в изграждането на граници – и то не просто списък със строги правила, а реалистични стратегии, които може да приложите на практика още днес:

Създайте два списъка – „Трябва да го направя“ и „Може да почака“

Понякога установяването на приоритети не е толкова лесно, колкото ни се иска. Нещата стават още по-сложни, когато имате да вършите 10 неща, и трябва да подберете онези задачи, които да бъдат изпълнени първи. По тази причина HR експертът и съавтор на „Working with Difficult People“ Ейми Купър Хаким съветва да подходите към тази тема: вместо да се фокусирате върху пълното елиминиране на някои от вашите задължения, пренасочете вниманието си към тяхното преразпределяне в два списъка – „Трябва да го направя“ и „Може да почака“

Ето как работи тази стратегия: От лявата страна на листа напишете 10 неща, които смятате, че трябва да бъдат завършени преди 1 януари. От дясната страна напишете „Неща, които могат да почакат до 2 януари“. Както можете да се досетите, някои от точките от лявата страна ще минат вляво. Хаким казва, че чувството за спешност може да бъде намалено, ако анализираме критично задълженията, които имаме, и ако сме достатъчно смели, за да защитим приоритетите си.

„Когато ви дадат нова задача, поставете я в една от двете колонки. Ако смятате, че тя трябва да попадне в списъка с нещата, които трябва да направите възможно най-бързо, то нещо друго от него трябва да бъде оставено за по-късен етап. Кажете на шефа си, че за да се справите добре и навреме с тези задачи, ще трябва да отложите някои от задълженията си за догодина“, казва още Хаким.

Помислете за това какво точно искате от празниците

Дори и през последните 10 години да сте ходили на едни и същи семейни сбирки, трябва да знаете, че не сте задължени да продължите да го правите, било то защото нямате време или просто защото не искате. Същото важи за размяната на подаръци в офиса. Макар че може да се включите в тези мероприятия, вие не сте задължени да си сложите грозен пуловер и изкуствена усмивка, ако предпочитате вместо това да отделите време за зимна дрямка. Моргенстерн съветва да си изберете две или три събития от личния си живот и още толкова от професионалния, които да бъдат единствените, на които ще отделите внимание.

Задайте краен срок

Има съществена разлика между това да се явите на коктейл, организиран от ваш клиент, и да отделите 30-тина минути за разговори с гостите, и това да прекарате цялата си вечер на това място, докато барът не затвори. Един начин да намалите хауса по време на празничния сезон е като си дадете срок за всяко събитие, среща и задача. Невропсихологът д-р Джуди Хо, казва, че този подход към управлението на времето може да ни помогне да си върнем контрола над нашето ежедневие. По този начин, когато вършим нещо, ние няма да се притесняваме за следващата задача и ще можем да се фокусираме върху настоящето, знаейки, че сме отделили време от графика си за другите си задължения.

Пренасочете разговора

Установяването на граници не трябва да бъде ограничавано до срещите и партитата. То включва и вашето емоционално и психическо състояние. Много хора се притесняват да се прибират у дома за празниците заради редицата досадни въпроси, с които биват записвани от своите близки. Д-р Хо съветва да се подготвите с различни теми на разговор, с които да отбивате тези въпроси и да пренасочвате комуникацията в друга посока, когато се чувствате неудобно.

„Ако някои от членовете на вашето семейство постоянно ви занимават с въпроси, за които не ви се говори, трябва да ги информирате, че искате да смените темата. Ако те продължават да настояват за отговор, повторете отново, че не искате да дискутирате това. Не си позволявайте да бъдете хванати в капан, опитвайки се да обясните защо не ви се говори по тази тема.“ Казва тя.

Вземете си почивка от социалните мрежи

Ако страдате от съвременната фобия на социалните мрежи, известна още като FOMO(Fear of missing out), или на български „страхът да не пропуснете нещо“, брачният и семеен терапевт Мелъди Ли съветва да си вземете почивка от Facebook, Instagram и Twitter до новогодишната вечер.

„Освен че така ще бъдете по-продуктивни в работата, вие ще имате възможността да оцените времето, което прекарвате с любимите си хора, и да се спасите от изкушението да скачате от събитие на събитие“, добавя тя.

......................................

Линдзи Тайгър за Fastcompany.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ